Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Vlak
Foto: ilustračné, SITA/Marko Erd
27. 11. 2017 15:22 Ekonomika od Webnoviny.skSITA Diskusia

OĽaNO spochybňuje plánovaný prenájom rušňov pre štátne železnice

BRATISLAVA 27. novembra (WebNoviny.sk) – Hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) má pochybnosti o plánovanom prenájme desiatich viac systémových rušňov pre Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) na desať rokov.

Nákup lokomotív na úver alebo za vlastné zdroje by bol podľa poslancov parlamentu za hnutie Jána Marosza a Eduarda Hegera ekonomicky výhodnejší, znamenal by úsporu verejných finančných prostriedkov a štátny osobný vlakový dopravca by mal rušne vo vlastníctve.

Zákazku by navyše mala získať firma, ktorá vznikla krátko po vyhlásení súťaže v lete tohto roka. Hnutie vyzýva ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka (Most-Híd), aby dal prenájom lokomotív posúdiť Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) pri ministerstve financií.

Výzva ministrovi Érsekovi

Ján Marosz, ktorý je aj tieňovým ministrom dopravy a výstavby za OĽaNO, v pondelok informoval, že obstarávacia cena lízingu desiatich rušňov na desať rokov je 58,7 mil. eur. „Kľúčové je, že po desiatich rokoch treba tieto rušne vrátiť. Životnosť týchto lokomotív je tridsať rokov. Tvrdíme, že za úplnú rovnakú sumu dokážeme tieto rušne nakúpiť a môžu byť vo vlastníctve SR,“ povedal poslanec s tým, že hlavnú výhradu majú k spôsobu obstarávania rušňov.

„Vyzývame pána ministra Érseka, aby dal tento prenájom prehodnotiť Útvaru hodnoty za peniaze. Aby sa ministerstvo financií pozrelo na to, či sa stotožňuje alebo nestotožňuje s takouto formou obstarávania tak drahých strojov, ako lokomotívy sú,“ uviedol Marosz.

Keby sa podľa neho štát, respektíve ZSSK správali ako dobrý hospodár, tak by ušetrili desiatky miliónov eur. Pripomenul, že ZSSK odkúpila od partnerskej Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. v roku 2012 strediská údržby vozňov a rušňov s tisíckou zamestnancov, pričom jedným z dôvodom bolo znižovanie prevádzkových nákladov.

Ponuky predložili dve spoločnosti

Eduard Heger, ktorý je zároveň tieňový minister financií a hospodárstva, povedal, že modernizácia železničnej dopravy je potrebná, ale musí byť efektívna. Jeden rušeň podľa neho môže stáť v priemere 4,5 mil. eur, takže desať možno nakúpiť za 45 mil. eur.

„Po započítaní údržby a tiež úrokovej sadzby sme vypočítali celkovú sumu 58,7 mil. eur. Táto suma je identická s cenou prenájmu. Jednoznačne je tak efektívnejší nákup a nie prenájom rušňov,“ uviedol Heger s tým, že stanovisko ÚHP o prenájme rušňov by bolo potrebné.

Verejná súťaž ZSSK na prenájom desiatich rušňov bola zverejnená vo Vestníku verejného obstarávania 28. júna tohto roka. Predpokladaná cena prenájmu lokomotív na desať rokov je 60 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (72 mil. eur vrátane DPH).

Ponuky predložili dve spoločnosti, pričom ZSSK na základe vyhodnotenia ponúk zo 4. októbra vybrala spoločnosť S Rail Lease, s. r. o., Bratislava, ktorá je v obchodnom registri zapísaná od 13. júla tohto roka. „Uchádzač splnil všetky požiadavky obstarávateľa stanovené v súťažných podkladoch a ponúkol za uskutočnenie predmetu zákazky najlepší pomer ceny a kvality,“ oznámila ZSSK bez uvedenia detailov o ponuke. Zmluva zatiaľ nie je zverejnená v centrálnom registri.

Oficiálne stanovisko neskôr

Spoločníkmi S Rail Lease sú spoločnosti S Slovensko, spol. s r. o., (podiel 97 %) so sídlom na tej iste adrese v hlavnom meste a Slovenská sporiteľňa, a. s. (3 %), tie sú zas súčasťou rakúskej Erste Group Bank AG so sídlom vo Viedni. Druhú ponuku v tendri predložila nemecká spoločnosť ELL Gerrmany GmbH.

Marosz tiež uviedol, že v Českej republike obstarali rušne v prepočte za 45 mil. eur. ZSSK v prvej reakcii uviedla, že České dráhy obstarali desať rušňov Vectron s pôvodnou odhadovanou hodnotou 48 mil. eur, no zákazku zadali spoločnosti European Locomotive Leasing za výslednú cenu 60 mil. eur.

„Veľký rozdiel je však aj v zmluvných podmienkach, kde je česká strana viac limitovaná pri nájazde rušeň/deň, no ZSSK mala v podmienkach až tisíc kilometrov/rušeň/deň. ZSSK má na svojej strane aj výluky z platieb, kedy napríklad pri plánovanej údržbe, ktorá trvá viac ako 25 dní, nemusí platiť žiadny nájom,“ uviedol hovorca ZSSK Tomáš Kováč s tým, že oficiálne stanovisko pošlú neskôr.

Odporúčané články

V Indii zablúdil vlak, cestujúci sa zobudili úplne inde ako plánovali Mladík vbehol pred idúci vlak, rušňovodič nedokázal zrážke zabrániť

Neprehliadnite

Kiska praje budúcemu ukrajinskému prezidentovi Zelenskému úspech a silu Nezvestného dôchodcu našli mŕtveho v Levočskej Doline, polícia prípad vyšetruje ako vraždu Slovensko s ďalšou posilou z NHL, na MS v hokeji 2019 príde aj Marko Daňo Foto: Gorily pózovali na selfie so svojimi záchrancami, vnímajú ich rodičov Putin sa vyjadril k zvoleniu Zelenského, budúcemu prezidentovi Ukrajiny gratuloval aj Trump Väzeň na úteku priletel domov a prihlásil sa na polícii, lebo ho už nebavil život na Tenerife Miliardár Povlsen prišiel pri teroristickom útoku na Srí Lanke o tri deti Klienti bánk sa sťažujú najmä na poplatky súvisiace s úvermi, ale aj na kartové a platobné transakcie

Témy

Viac k osobnosti z článku

Diskusia

Bezplatný email raz týždenne s novinkami z Webnoviny.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Z kategórie Ekonomika

Aktuálne témy

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.