Ombudsmanka Jana Dubovcová vyhlásila v kancelárii vojnu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Dubovcova
Verejná ochrankyňa práv Jana Dubovcová (vpravo) počas tlačového brífingu na tému: Predstavenie priorít a predstavy o fungovaní Kancelárie verejného ochrancu práv. Bratislava, 13. apríl 2012. Foto: SITA/Diana Černáková

BRATISLAVA 13. apríla (WEBNOVINY) –

Vedúcim kancelárie je Marián Török

Vedúcim Kancelárie verejného ochrancu práv (KVOP) sa stal bývalý tajomník poslaneckého klubu SDKÚ-DS Marián Török. Tajomníkom klubu bol v minulom volebnom období, keď nová verejná ochrankyňa práv Jana Dubovcová bola poslankyňou NR SR za SDKÚ-DS. Ako uviedla dnes Dubovcová na tlačovej besede, miesto vedúceho kancelárie bolo pri jej nástupe voľné. „Našla som prázdnu kanceláriu, nebol tam ani list papiera. Potrebovala som človeka, na ktorého sa viem spoľahnúť a má organizačné schopnosti. Stavila som na spoľahlivosť,“ uviedla ombudsmanka s tým, že si ho vybrala sama.

Nová ombudsmanka Jana Dubovcová vyhlasuje vojnu formalizmu.

Ako povedala v piatok verejná ochrankyňa práv na tlačovej besede, vyhlasuje vojnu formalizmu, lebo mnohé prijaté opatrenia v Kancelárii verejného ochrancu práv boli prijaté len preto, aby boli prijaté a nie preto, aby mali vplyv na budúce fungovanie. Vojna formalizmu je jednou z priorít Dubovcovej vo funkcii.

Už si vyžiadala od zamestnancov kancelárie spisy a dohodla sa s nimi, že budú pristupovať k podnetom menej formálne.

Dubovcová sa chce zo svojej pozície podieľať na tom, aby si ľudia mohli povedať, že SR je dobrým miestom pre život. Postavila si viaceré priority, ktoré považuje za reálne, realizovateľné. „Ak sa to podarí, priblížime sa k tomu, že sa nám tu bude lepšie žiť,“ konštatovala.

Jednou z jej prvých priorít je podstatné zlepšenie informovanosti o činnosti Kancelárie verejného ochrancu práv a verejného ochrancu práv, pretože počas 10 rokov existencie verejnosť nemá podľa nej predstavu o tejto funkcii. „Väčšina z podnetov, ktoré prídu do kancelárie, je odložených, pretože nepatria do náplne jeho práce. Ľudia sa obracajú na ombudsmana pocitovo, nevedia, čo robí,“ upozornila. Ľudia podľa nej možno nepoznajú základné práva a slobody. „Ak o nich nevedia, možno si ich neuplatnia,“ dodala.

Chce zriaďovať pracoviská v regiónoch

Dubovcová avizuje, že sa zasadí za účinné opatrenia, ak sa zistí porušenie základných práv a slobôd. Podobné porušenia sa objavujú podľa nej v rovnakom množstve po celých desať rokov. To podľa nej znamená, že na chod inštitúcií činnosť ombudsmana nemala takmer žiadny dopad. „Po prijatí opatrenia sa pokúsim zistiť, či opatrenie prinieslo predpokladaný účinok. Doteraz sa spätná väzba nezisťovala,“ uviedla.

Nová ombudsmanka sľubuje návrat kancelárií verejného ochrancu práv do regiónov. „Ombudsman mal zamestnancov aj v regiónoch, teraz máme len nepriamy kontakt v regiónoch. Mal by byť nadviazaný stabilnejší kontakt,“ povedala s tým, že pracovníci kancelárie by mali byť aj v regiónoch a to vo všetkých krajských mestách.

Podľa nej je dôležité, aby nebolo všetko sústredené na Bratislavu. Preto sa pokúsi zriaďovať pracoviská v regiónoch. Priznáva však, že počet zamestnancov je limitovaný. V KVOP pracuje okrem ombudsmana 28 právnikov a dvanásť ďalších pracovníkov. „Hľadám formu, ako mať dva tri dni v mesiaci zamestnancov na stálom mieste. Chcem to riešiť s primátormi a so ZMOS. Pokúsim sa hľadať iné formy spolupráce s právnikmi, napríklad dohodami, ak nezískame viac peňazí z rozpočtu,“ avizovala.

Dubovcovej vzorom je Otakar Motejl

Vzorom pre Dubovcovú je bývalý český ombudsman Otakar Motejl. „Bola to výnimočná osobnosť. Nesústredil sa len na vybavovanie podnetov, ale zaujímal stanoviská k rôznym témam. Mal záujem o prevenciu, aby sa vyhlo porušovaniu práv,“ povedala. Dubovcová nechce byť jedinou tvárou úradu. Ak budú mať právnici zaujímavý prípad, bude rada, ak ho poskytnú zaujímavým spôsobom médiám.

Podľa Dubovcovej sú najčastejším porušením základných práv a slobôd prieťahy v konaní. V roku 2011 bolo doručených Kancelárii verejného ochrancu práv 1967 podnetov, z toho 1136 bolo odložených, pretože nespadali do pôsobnosti kancelárie. V roku 2010 prijala kancelária 2628 podnetov, z toho 1647 odložila.

Dubovcová sa tiež chce snažiť o získanie vlastného sídla kancelárie alebo jej umiestnenie do štátnej budovy, pretože takmer 73 percent z prevádzkových nákladov ide na prenájom priestorov pre kanceláriu. „Urobím všetko pre to, aby sme získali sídlo,“ povedala s tým, že zmluva na prenájom priestorov platí do konca júna.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Jana Dubovcová