Opozícia podporuje cyklistiku, navrhuje výnimku na alkohol

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bicykel cyklista nehoda cesta priechod
Foto: ilustračné, Thinkstock

BRATISLAVA 1. júna (WEBNOVINY) – Zlepšenie podmienok pre cyklistov vytvorením výnimky z pravidla „nulovej tolerancie“ alkoholu tak, aby nedošlo k zvýšeniu ohrozenia života, či zdravia seba alebo spoluobčanov, navrhujú v novele zákona o cestnej premávke poslanci Miroslav Kadúc, Ján Mičovský (obaja OĽaNO), Juraj Droba (SaS), Gábor Gál (Most-Híd) a nezaradený Mikuláš Huba.

V zmysle výnimky nebude možné sankcionovať tých cyklistov, ktorí jazdia po cestičke vyhradenej pre cyklistov a po vyznačených cyklotrasách a zároveň množstvo alkoholu v ich organizme nepresiahne hodnotu 0,5 promile.

„Význam tejto výnimky spočíva nielen v priamom dosahu na cyklistov, ktorí, ak budú mať chuť, budú môcť pred jazdou vypiť približne (a maximálne) tri malé 10° pivá bez hroziacej sankcie, ale aj v širšom meradle. Zvýšením atraktívnosti a popularity cyklistiky sa potenciálne docieli aj nárast a vybudovanie ďalších cyklotrás, kde si budú môcť cyklisti uplatňovať túto výnimku,“ argumentujú opoziční poslanci.

Poslanci chcú budovať cyklotrasy

Zákonodarcovia chcú novelou predovšetkým podporiť cyklistiku a budovanie cyklotrás. „Cyklistika je spôsobom dopravy, ktorá je nezávislá od nárastu cien pohonných hmôt, je do veľkej miery imúnna voči dopravným zápcham a v mnohých prípadoch je aj rýchlejšia, než iné formy prepravy. Veľmi perspektívnym faktorom je cyklistika aj z pohľadu jej prepojenia s turistikou, predovšetkým na regionálnej úrovni,“ konštatujú.

Zo sociálneho pohľadu sa podľa ich slov môže stať cyklistika významným spoločenským tmelom – príkladom môžu byť mestá ako Amsterdam či Kodaň, kde sa bicykle stali priam kultúrnym fenoménom a neoddeliteľne zapadajú do koloritu mesta.

Slovenské mestá cyklistiku nepodporujú

Situácia na Slovensku je však podľa nich v mnohom odlišná. Slovenské mestá cyklistiku nepodporujú v dostatočnej miere, nemyslí na ňu ani celoštátna legislatíva.

„Neustále sa zvyšujúca obľúbenosť tohto druhu dopravy je pozitívnym javom s viacvrstvovým dosahom na celú spoločnosť – cyklistika predstavuje kladný prínos z ekologického, ekonomického, zdravotného ale aj širšieho sociologického hľadiska. A práve miera obľúbenosti a pozitívnych efektov na spoločnosť idú ruka v ruke s podmienkami v akých cyklistika existuje. Zvyšovanie komfortu cyklistov má tak priamy dopad na jej ďalší pozitívny rozvoj,“ dodávajú Kadúc, Mičovský, Droba, Gál a Huba.

Na jednej strane je podľa nich potrebné venovať širšiu systematickú pozornosť koncepčnému a trvalo udržateľnému rozvoju cyklistiky v slovenských podmienkach. Na strane druhej sú však súbežne predstaviteľné aj jednoduché, praktické a nikomu neškodiace legislatívne úpravy, ktoré môžu výrazným spôsobom napomôcť cyklistike a posunúť ju vpred, ako výnimka z nulovej tolerancie na alkohol.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Gábor GálJán MičovskýJuraj DrobaMikuláš HubaMiroslav Kadúc