Pápež v podväzkoch je v poriadku, tvrdí Rada pre reklamu

Papez benedikt
Foto: SITA/AP

BRATISLAVA 13. júna (WEBNOVINY) – Reklama na kontroverznú výstavu talianskeho sochára Paola Schmidlina, ktorú začiatkom mája otvorili v River Gallery na Dvořákovom nábreží v Bratislave, neporušila Etický kódex reklamnej praxe, ktorý platí na našom území. Na svojom zasadnutí o tom rozhodla Arbitrážna komisia Rady pre reklamu.

Proti reklame, ktorá ukazuje obnažené telo britskej kráľovnej Alžbety II. či pápeža Benedikta XVI. v podväzkoch dostala Rada pre reklamu tri sťažnosti. „Sťažnosti troch fyzických osôb namierené proti citylightom zadávateľa River Gallery propagujúcim výstavu umelca Paola Schmidlina, vytýkajú zadávateľovi dehonestujúce a vulgárne vyobrazenie postáv, ktoré urážlivo zobrazujú pápeža Benedikta XVI. alebo anglickú kráľovnú. Podľa sťažovateľov tak bola zosmiešnená a znevážená dôstojnosť človeka,“ informovala agentúru SITA Eva Rajčáková z Rady pre reklamu.

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu ako orgán etickej samoregulácie v oblasti reklamy pri posudzovaní tejto reklamy podľa Rajčákovej vychádzala najmä zo skutočnosti, že cieľom reklamy je komunikácia výstavy konkrétneho umelca, s menom ktorého sa spájajú konkrétne umelecké diela, okrem iného aj plastiky Porn Queen a Miss Kitty, ktoré boli súčasťou vizuálu reklamy.

„Samotný vizuál teda reflektoval len to, čo si návštevník galérie môže skutočne na výstave tohto umelca pozrieť. Navyše v rámci vizuálu nie sú zobrazené diela v úplnom prevedení, ani spôsobom, ktorý by porušoval všeobecné normy mravnosti alebo slušnosti,“ rozhodla komisia.

Proti výstave protestovala aj Konferencia biskupov Slovenska

„So všetkou silou protestujem proti tejto výstave a žiadam okamžité odstránenie rozvratných a pohoršujúcich exponátov,“ vyhlásil jej predseda Stanislav Zvolenský. Výstava podľa neho zásadným spôsobom znevažuje ľudskú dôstojnosť niektorých osobností súčasného sveta. Galéria River Park napokon sochu pápeža po viacerých protestoch stiahla z výkladu a verejnosti ju ukazovali len na požiadanie.

Problémom televízne spoty TIPOSu a Coca Coly

Na spot TIPOSu Pat a Mat sa sťažovala jedna fyzická osoba, ktorá považuje za nevhodné použiť rozprávkový motív v televíznom spote Pat a Mat, pretože hazard je povolený až od 18 rokov. Arbitrážna komisia Rady pre reklamu po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť je opodstatnená a spot je v rozpore so zákonom. Zadávateľ reklamy si ako ústredný motív komunikácie účasti na hazardnej hre zvolil animované postavičky známe ako Pat a Mat zo seriálu A je to!

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu však nesúhlasí s jeho tvrdením, že tento animovaný seriál nie je primárne určený malým deťom. Naopak, je toho názoru, že seriál je vysielaný najmä pre deti a tie vnímajú postavičky Pata a Mata ako symbol spájaný s rozprávkou, na ktorý prirodzene reagujú.

https://www.youtube.com/watch?v=Tiui699VSmk

„Aj napriek tomu, že samotné hazardné hry sú povolené až od 18 rokov, využitie tohto symbolu môže upútať pozornosť detí na lotérie, ktoré sú vo svojej podstate samé o sebe rizikovým produktom, a preto je potrebné, aby zadávateľ zvážil ako tento produkt odkomunikuje,“ rozhodla komisia.

Rada zaznamenala aj sťažnosť namierenú proti spotu spoločnosti Coca-Cola Slovakia, vytvorenému pri príležitosti 125. výročia objavenia nápoja. „Sťažovateľ reklame vytýka, že útočí na zvyklosti malých detí a prezentuje produkt ako vhodný pre deti,“ uviedla Rajčáková. Komisia preto po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť je opodstatnená a spot je v rozpore s kódexom, ktorý kladie na reklamu požiadavku, aby bola pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľom.

Reklamné posolstvo v oblasti výživy a zdravia totiž môže u menej skúsených spotrebiteľov vyvolať nezdravé stravovacie návyky, a preto je potrebné, aby zadávateľ reklamy kládol zvýšený dôraz na rozsah propagovanej potraviny pre výživu a zdravie. „V reklame zaznie okrem iného aj výrok v znení: „Coca-Cola je to pravé ku každému jedlu“, ktorý v kontexte celkového deja reklamy vyznieva ako nabádanie k dennej konzumácii a spotrebe tohto nápoja všetkými vekovými skupinami, vrátane malých detí. Arbitrážna komisia Rady pre reklamu preto uznala námietky sťažovateľa a vyhodnotila sťažnosť ako opodstatnenú,“ informovala Rajčáková.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Stanislav Zvolenský