Pellegrini a Žiga vyhlásili vojnu byrokracii, očakávajú úsporu peňazí aj času

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Peter Žiga; Peter Pellegrini
Premiér Peter Pellegrini a minister hospodárstva SR Peter Žiga. Foto: archívne, SITA/Diana Černáková

BRATISLAVA 2. novembra (WebNoviny.sk) – Podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini spolu s ministrom hospodárstva Petrom Žigom predstavili zmenu viac ako 147 zákonov, 68 vyhlášok, ôsmich opatrení a 12 nariadení vlády.

Ako uviedli vo štvrtok na tlačovej konferencii, výpis listu vlastníctva, výpis z obchodného registra, zo živnostenského registra a z registra trestov tak nebudú k rôznym žiadostiam prikladať občania či podnikatelia, ale pozrú si ich priamo samotné úrady, navyše v reálnom čase.

Odbremenenie ľudí

Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu SR totiž predkladá do medzirezortného pripomienkového konania novelu zákona o správnom konaní, ktorá by mala už od 1. mája budúceho roka odstrániť potrebu listinnej formy výpisov. Úrad očakáva úsporu 3,5 mil. eur pre občanov a podnikateľov na poplatkoch a úsporu až 620 tisíc hodín strávených pri získavaní týchto výpisov.

„Vyhlasujeme zásadnú vojnu byrokracii na Slovensku. Odbremeníme ľudí od dokladovania najrôznejších výpisov, ktoré potrebujú pomaly na každom kroku, ak menia niečo vo svojom živote či podnikaní,“ povedal Pellegrini. Dodal tiež, že sú krajiny, kde sa dajú výpisy dostať elektronicky a sú krajiny, kde ich vôbec netreba. „Naše úrady dáta majú a nie je dôvod, aby ich nanovo požadovali. Ľudia vďaka tomu ušetria až 3,5 milióna eur len na poplatkoch,“ poznamenal.

Dôležitý krok

Výpis z obchodného registra a živnostenského registra bol v papierovej forme vydaný za minulý rok 321 159-krát a výpis listu vlastníctva 288 470-krát. Podľa ministra Žigu je tento krok dôležitý pre odstránenie zbytočnej byrokracie a zlepšenie podnikateľského prostredia.

„Vyskúšali sme to pri našich najnovších eurofondových výzvach, keď si množstvo údajov z dostupných registrov zisťovali už priamo ministerskí úradníci a žiadatelia nemuseli nosiť potvrdenia. Aj podnikateľom chceme ukázať, že im štát vie aktívnym prístupom významne pomôcť,“ uviedol.

Úrad vicepremiéra bude na začiatku úradom pomáhať v zavádzaní integrácií, či prechodných riešení, avšak následne bude aj dohliadať na to, ako si budú svoje povinnosti plniť. Keďže v súlade s princípom „jedenkrát a dosť“ si údaje z výpisov môžu úrady získavať samy v reálnom čase, v prípade, že si svoju povinnosť nesplnia, budú čeliť sankciám.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Peter PellegriniPeter Žiga
Firmy a inštitúcie ÚPVII Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu