Po zrekonštruovanej ozubnicovej trati budú v Tatrách v roku 2021 jazdiť nové hybridné jednotky ZSSK

Foto zssk_v tatrach budu v roku 2021 premavat nove hybridne jednotky zssk vizualizacia.jpg
V Tatrách budú v roku 2021 premávať nové hybridné jednotky ZSSK (vizualizácia). Foto: ZSSK
  • ŽSR bude od 6. júla 2020 realizovať rekonštrukciu tatranskej ozubnicovej trate
  • Počas 7-mesačnej výluky zabezpečí ZSSK pre cestujúcich náhradnú autobusovú dopravu
  • Na zmodernizovanej trati budú už budúci rok jazdiť nové ozubnicové vozidlá

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) informuje cestujúcich, že manažér železničnej infraštruktúry – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) – bude v termíne od 6. 7. 2020 do 6. 2. 2021 uskutočňovať komplexnú rekonštrukciu ozubnicovej trate medzi železničnými stanicami Štrba a  Štrbské Pleso.

ZSSK víta rozhodnutie ŽSR pre komplexnú rekonštrukciu, pretože infraštruktúra ozubnicovej železnice má desiatky rokov a potrebuje generálku. V súvislosti s výlukou počas rekonštrukčných prác ZSSK zabezpečí cestujúcim presun formou náhradnej autobusovej dopravy (NAD) nasledovne:

  • v železničnej stanici Štrbské Pleso budú pristavené autobusy NAD vedľa výpravnej budovy,
  • náhradné zastávky NAD sú zriadené pre tarifné body:
  • Štrba – parkovisko za bufetmi z východnej strany budovy,
  • Tatranský Lieskovec – hl. cesta pri zastávke ŽSR,
  • Štrbské Pleso – autobusová zastávka Vysoké Tatry, Štrbské Pleso, centrálne parkovisko.

V tejto situácii bude viac ako inokedy dôležité to, aby skupiny nad 10 osôb zodpovedne hlásili vopred svoju cestu na kontaktnom centre (tel: 18 188), aby sme im vedeli zabezpečiť bezproblémovú prepravu.

Za dočasný diskomfort sa ZSSK cestujúcim vopred ospravedlňuje, no takéto obmedzenia sú pri väčších rekonštrukciách vždy potrebné. „Sme si vedomí, že toto obmedzenie spôsobí v tejto letnej a nadchádzajúcej zimnej sezóne návštevníkom Tatier komplikácie, no z dlhodobého hľadiska je táto oprava potrebná pre zabezpečenie vyššej kapacity trate a bezporuchovej prevádzky našich nových švajčiarskych hybridných jednotiek, ktoré tu budeme postupne nasadzovať,” povedal Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

ZSSK v spolupráci so ŽSR zabezpečí informovanie cestujúcej verejnosti vo všetkých staniciach a zastávkach na úseku Štrba – Štrbské Pleso informačným zariadením, výveskami na staniciach a zastávkach i prostredníctvom sprievodného personálu v každom dotknutom vlaku.

Po zrekonštruovanej trati budú už budúci rok premávať úplne nové vlaky ZSSK – 5 nových hybridných ozubnicových jednotiek a 1 multifunkčný rušeň, ktoré doplnia jej súčasnú flotilu.

Nové vozidlá budú vybavené modernými bezpečnostnými a informačnými systémami, vďaka čomu budú mať cestujúci k dispozícii informácie o trase a aktuálnej polohe vlaku či označení a smerovaní jednotlivých vozidiel. Súčasťou bude kamerový systém a vďaka systému na anonymné počítanie osôb bude mať ZSSK detailné informácie o počtoch cestujúcich, ktorí prejdú nástupnými dverami. Samozrejmosťou bude klimatizácia, elektrické zásuvky či wi-fi pripojenie na internet a chýbať nebude priestor na odkladanie bicyklov, lyží, snoubordov a kočíkov. Ozubnicové jednotky budú mať bezbariérový vstup a vyčlenené priestory pre imobilných cestujúcich.

Aj vďaka možnosti viacčlenného radenia nových vozidiel bude ZSSK schopná prepraviť viac cestujúcich aj tým, že nové hybridné vozidlá budú môcť jazdiť na ozubnicovej i na trati tatranskej elektrickej železnice.

„Tatranské električky aj ozubnicová železnica každý rok počas sezóny praskajú vo švíkoch. Verím, že na rekonštrukciu trate bude treba naozaj len sedem mesiacov a potom sa situácia nárastom prepravných kapacít začne radikálne zlepšovať. Naše miniveľhory a ich návštevníci si to určite zaslúžia,“ komentoval začiatok rekonštrukčných prác na tatranských koľajach starosta obce Štrba, pod ktorú patrí aj Štrbské pleso, Michal Sýkora.

Foto zssk_nove vozidla budu moct jazdit na ozubnicovej i na trati tatranskej elektrickej zeleznice vizualizacia.jpg
Nové vozidlá budú môcť jazdiť na ozubnicovej i na trati tatranskej elektrickej železnznice (vizualizácia). Foto: ZSSK

Viac informácií nájdete tu:

Momentálne trať obsluhujú tri cca 50-ročné súpravy, ktoré budú začatím výluky presunuté do rušňového depa Poprad. Minimálne s jednou súpravou sa do budúcnosti počíta, bude určená na mimoriadne spomienkové jazdy. O osude ostatných súčasných „zubačiek“ sa rozhodne až potom, čo budú nové vozidlá otestované v reálnej prevádzke.

Zrealizované a plánované investície súčasného manažmentu ZSSK do vozidlového parku v celkovom objeme cca 384 mil. eur:

25 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) – projekt OPII z prostriedkov EÚ

21 ks dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak) – projekt OPII z prostriedkov EÚ

  • celkový objem: 77 miliónov eur
  • zazmluvnený NFP: 74,8 miliónov eur
  • predpokladané dodanie: 2019 – 2020 (7 ks DMJ je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: regionálna doprava (Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj)
  • https://www.zssk.sk/o-spolocnosti/projekty-eu/opii/

5 ks elektrických tatranských jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň – projekt OPII z prostriedkov EÚ + vlastné zdroje

  • celkový objem: 38,8 miliónov eur ( z toho EÚ projekt: 33,6 milióna eur)
  • zazmluvnený NFP: 33,4 miliónov eur
  • predpokladané dodanie: 2021 – 2022
  • nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica)
  • https://www.zssk.sk/o-spolocnosti/projekty-eu/opii/

7 ks nových osobných vozňov série Ampz– diaľkový vozeň prvej triedy – vlastné zdroje

  • celkový objem: 13,9 miliónov eur
  • predpokladané dodanie: 2020 – 2021 (1 ks nového vozňa je už v premávke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Bratislava – Žilina – Košice; Bratislava – Praha)

28 ks nových osobných vozňov série Bmpz – vlastné zdroje

  • celkový objem: 52,9 miliónov eur
  • predpokladané dodanie: 2018 – 2020 (26 ks nových vozňov je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

51 ks modernizovaných osobných vozňov série Bmz – vlastné zdroje

  • celkový objem: 37,8 miliónov eur
  • predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (30 ks modernizovaných vozňov je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

37 ks renovovaných diaľkových vozňov série Apeer (11 ks) a série Bpeer (26 ks) – vlastné zdroje

  • celkový objem: 3,9 miliónov eur
  • predpokladané dodanie: 2016 – 2020 (37 ks renovovaných vozňov je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)
Foto zssk_vitazny navrh polepov novych tatranskych vozidiel vizualizacia.jpg
Víťazný návrh polepov nových tatranských vozidiel (vizualizácia). Foto: ZSSK

Aktuálne tiež prebieha súťaž na 52 nových a rekonštruovaných vozňov, ktoré budú v rokoch 2021 – 2023 nasadené na určené regionálne trate Slovenska, predovšetkým v Košickom a Prešovskom samosprávnom kraji. Viac informácií nájdete tu – https://www.zssk.sk/aktuality/na-vychodnom-slovensku-pribudne-52-modernych-voznov-za-65-mil-eur/

Informačný servis

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom