Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Začatie razenia tunela Višňové
Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek (v strede) počas brífingu k začatiu razenia tunela Višňové - Dubná Skala. Višňové, okres Žilina, 9. jún 2015. Foto: SITA/Milo Fabian
2. marca 2016 SprávySlovensko od SITASITA Diskusia()

Počiatek by pre tragédiu odstúpil, keby cítil zodpovednosť

BRATISLAVA 2. marca (WebNoviny.sk) – Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) s odstupom času priznal, že pre tragédiu na stavbe diaľnice D1 pri Levoči by odstúpil, keby mal na to dôvod. Keby sa vtedy ukázalo, kto konkrétne pochybil, vyvodil by zodpovednosť. A podľa vlastných slov by ju bol schopný vyvodiť aj voči sebe, keby bol za to nejako zodpovedný. “Keby sa ukázalo, že som nejakým spôsobom mohol niečo urobiť, čo som neurobil,” odpovedal Počiatek v rozhovore pre agentúru SITA na otázku, v akom prípade by odstúpil. “Neviem, čo som mohol v tom momente urobiť,” dodal.

Pri páde rozostavaného diaľničného mostu pri Kurimanoch na stavbe prvého úseku D1 Jánovce – Jablonov v novembri 2012 zahynuli štyria robotníci a jedenásti sa zranili. Slabá podperná konštrukcia nevydržala záťaž liateho betónu. “Vyšetrovanie dospelo k záveru, že nemecká statička zle zrátala statiku podpernej konštrukcie, ktorú zhotovila firma ako subdodávku pre iného subdodávateľa. Spôsobila tým, že skolabovala konštrukcia, ktorú robotníci postavili podľa projektovej dokumentácie, ale chybnej,” povedal Počiatek.

Obrazom: Pád mosta pri Kurimanoch

Rolu mohol zohrať extrémny tlak na ceny

Minister si myslí, že extrémny tlak na ceny mohol spôsobiť, že zhotovitelia si vyberali kvôli cene aj subdodávateľov, ktorí boli schopní spraviť takúto chybu. Tento systém podľa neho fungoval dvadsať rokov.

“V minulosti som si všimol útok pána Figeľa (predchodcu Počiatka na poste ministra dopravy), že sme si dovolili zmenu podpernej konštrukcie, čo nie je pravda. Vysvetlili sme si, že v rámci obstarávania ešte za bývalej vlády umožnili zhotoviteľovi navrhnúť si vlastnú konštrukciu samotnej skruže aj podpier. Viem to zdokumentovať, mám k tomu celý šanón,” tvrdí Počiatek. Po tragédii sa zaviedla povinnosť, že aj v prípade podperných konštrukcií musí byť posudok autorizovaný zhotoviteľom a musí k tomu byť aj kontraposudok. Aby sa také niečo už nikdy nestalo.

“Nemám žiadnu vedomosť, že by vzniesli obvinenie voči niekomu ďalšiemu. Vyšetrovanie ukázalo, že zákony a pravidlá, ktoré v tom čase platili, boli dodržané. Statik, ktorý prerátaval záťaž podpernej konštrukcie, urobil chybu, za ktorú bude musieť niesť zodpovednosť,” uviedol minister. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podľa neho toto nevykonáva, je to zodpovednosť zhotoviteľa, ktorý si podperné konštrukcie navrhuje väčšinou v subdodávkach.

Opozícia žiadala jeho hlavu

Na stavbe niektorých úsekov diaľnic, vrátane spomínaného, boli tiež problémy, keď hlavní zhotovitelia neplatili riadne svojim subdodávateľom, hoci NDS im zaplatila.

Napríklad, stavebné giganty Doprastav a Váhostav – SK pre finančné problémy a dlhy voči dodávateľom museli prejsť reštrukturalizáciou, aby neskončili v konkurze. NDS potom zaviedla nové pravidlá, ktoré sú v zmluvách o dielo so zhotoviteľmi. “Je povinnosťou zhotoviteľa zriadiť tzv. bankovú platobnú záruku, ktorá slúži na krytie akýchkoľvek nedoplatkov voči subdodávateľom. Je to nový produkt, okrem klasickej bankovej záruky musia mať aj túto len na tento účel,” priblížil Počiatek.

“V prípade, že by neplatili, začne sa čerpať z tejto záruky a budú sa priamo vyplácať subdodávatelia. V prípade, že by prekročili určitú hranicu, tak sa im vypovie zmluva. Nemôže sa stať, že by pri tejto schéme boli poškodení subdodávatelia, zhotoviteľ môže prísť o kontrakt, ale nezostane za ním spúšť v podobe nevyplatených faktúr menším firmám, ktoré dielo v konečnom dôsledku realizovali,” dodal minister.

Opozícia v parlamente sa koncom roku 2014 pokúsila odvolať ministra dopravy pre tender na kontrolu platieb za mýto palivovými kartami. Zákazku získala spoločnosť Paywell, ktorá vznikla krátko pred lehotou na požiadanie o účasť v súťaži. Na konci štruktúry jej vlastníkov je cyperská schránková firma. Ani tento tender nebol podľa Počiatka dôvod na jeho odstúpenie či odvolanie.

“Nechali sme iniciatívne celý tender skontrolovať Úradu pre verejné obstarávanie. Dali sme aj podnet na Najvyšší kontrolný úrad, aby sa tým zapodieval. Aby to neboli len reči do vetra, aké bežne opozícia vedie,” povedal Počiatek. “V tendri sa mohli zúčastniť aj banky a viaceré z nich potvrdili verejne, že nemali záujem o túto súťaž, nie že by nemohli súťažiť. Neexistuje argument, v čom túto súťaž spochybniť,” uzavrel minister.

Odporúčané články

Uber tají počet vodičov a koľkí spĺňajú požiadavky zákona Dopravcu za 334 miliónov kraj nestihne vybrať do konca roka

Témy

Diskusia

Ja tiež budem voliť stranu OĽaNO, ktorá má číslo 3 a zakružkujem 1, 2, 14, 16... O NIEKOĽKO DNI SA UKÁŽE, AKÚ BUDÚCNOSŤ BUDE MAŤ SLOVENSKO. KOĽKÍ SLUŠNÍ ĽUDIA ZASADNÚ DO PARLAMENTU. VERÍM, ŽE SLOVÁCI SA TENTO KRÁT ROZHODNÚ SPRÁVNE BOLO BY DOBRÉ, ABY V PARLAMENTE BOLO AJ VIACEJ ŽIEN. SLOVENSKO MÁ OPÄŤ ŠANCU MAŤ SLUŠNÝCH ĽUDÍ V PARLAMENTE.. VERÍM,... zasa nauč sa pravopis hajzel komunistický AKO MÔŽE BYŤ BOLŠEVIK ZA NIEČO ZODPOVEDNÝ, KEĎ ANI NEVIE, ČO TO JE ZODPOVEDNOSŤ ZA INÝCH. zasa polo--drzi a sprosty mafian nenavist a zavist ta prenasleduje vsetci su mafiani komunisti aj s tebov
Zobraziť celú diskusiu

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Slovensko

Aktuálne témy

Odporúčame

Copyright © iSITA s.r.o. Všetky práva vyhradené. iSITA si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

OK

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...