Podnety občanov najlepšie rieši Trnava, ocenenie Zlaté vedro získalo osem samospráv

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Peter Bročka, Martin Kollárik
Primátor Trnavy Peter Bročka (vľavo) s ocenením Zlaté vedro a projektový manažér Odkazprestarostu.sk Martin Kollárik. Foto: archívne, facebook.com/odkazprestarostu

BRATISLAVA 9. júna (WebNoviny.sk) – Najúspešnejšie mesto v riešení podnetov v kategórii obcí nad 20 000 obyvateľov je Trnava. V roku 2018 úspešne vyriešilo 593 podnetov a celkovo bolo takmer 2,5-krát úspešnejšie v ich riešení, než priemerná samospráva zapojená do Odkazu pre starostu. Toto mesto bolo najúspešnejšie aj v druhej hodnotenej kategórii – v komunikácii.

Zlaté vedro pre najlepších

Vyplýva to z hodnotenia samospráv za rok 2018, ktoré predstavili tento týždeň v Bratislave na tlačovej besede portálu Odkaz pre starostu a Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť SGI. Samosprávam, ktoré v roku 2018 dosiahli najlepšie výsledky v riešení podnetov a komunikácii s občanmi, tak odovzdali ocenenia Zlaté vedro. Získalo ich osem samospráv.

Na druhom mieste v kategórii obcí nad 20 000 obyvateľov sa umiestnila mestská časť Bratislava – Rača a na treťom Levice. Medzi samosprávami s menej ako 20 000 obyvateľmi obsadilo najvyššiu priečku mesto Senec s 134 vyriešenými podnetmi.

Druhé miesto získalo mesto Púchov, nasledované Malackami. Ako na tlačovke uviedol projektový manažér Odkazprestarostu.sk Martin Kollárik, okrem percenta vyriešených podnetov do úvahy brali aj ich náročnosť a celkový počet podnetov, ktoré občania samospráve nahlásili.

Kategórie podľa náročnosti

Podnety sú rozdelené do piatich kategórií podľa náročnosti a samospráva získava lepšie hodnotenie aj za rýchle riešenie problémov.

V oblasti komunikácia sa hodnotitelia sústredili na úplnosť odpovede, ako aj na to, či obsahuje informácie, kto a kedy sa bude podnetom zaoberať. Úlohu zohrala aj rýchlosť, s akou odpoveď prišla.

„Ak na ňu ohlasovatelia nemuseli čakať dlhšie ako sedem dní a ak sa o výsledku riešenia dozvedeli od kompetentných, mesto alebo obec získali bonusové body,“ vysvetlil výskumník inštitútu SGI Juraj Kačur.

Na druhom mieste sa tu v kategórii obcí nad 20 000 obyvateľov umiestnili Levice, tretie miesto obsadila Prievidza. Spomedzi samospráv pod 20 000 obyvateľov najlepšie komunikujú Malacky, nasledujú Púchov a Stupava.

Odkaz pre starostu*

*vytvorila v roku 2010 mimovládna organizácia Inštitút SGI. Pomocou internetovej stránky a mobilnej aplikácie umožňuje obyvateľom samospráv nahlasovať rôzne typy nedostatkov, ktoré ich vo verejnom priestore obce či mesta trápia a môžu tak komunikovať o ich riešení priamo so samosprávou.

Pôvodne začal pôsobiť v hlavnom meste a jeho mestských častiach, počas svojho fungovania sa však neustále rozširuje. Vznikol z dvoch cieľov, riešiť podnety občanov a zlepšiť komunikácie medzi občanom a samosprávou. Portál slúži najmä pre hlásenie problémov týkajúcich sa hmotných vecí, ktoré môžu byť upratané, opravené, vymenené alebo odstránené. Podnet sa musí viazať ku konkrétnej lokalite, preto pri nahlasovaní vyžadujú fotografiu alebo video záznam.

„Na portáli evidujeme 58 000 nahlásených podnetov a viac ako 23 000 registrovaných užívateľov z viac ako 130 samospráv na Slovensku,“ ozrejmil Kollárik. Dodal, že medziročne zaznamenávajú neustály nárast. Kým v roku 2010 ich bolo len 316, minulý rok to bolo už 11 849, z toho 4 738 vyriešili. Najčastejšou kategóriou v minulom roku boli cesty a chodníky. Po nich nasledovala oblasť životného prostredia a verejnej zelene.

Hodnotenie je súčasťou projektu Participácia, informovanosť a tvorba verejných politík na úrovni samospráv – Odkaz pre starostu. Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu cez operačný program Efektívna verejná správa.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Martin Kollárik