Poisťovňa Rapid life skončí v konkurze, klienti peniaze už s vysokou pravdepodobnosťou neuvidia

Rapid life
Foto: ilustračné, poistovne.sk

BRATISLAVA 18. júla (WebNoviny.sk) – Nútená správkyňa spoločnosti Rapid life životná poisťovňa Irena Sopková podá návrh na vyhlásenie konkurzu poisťovne. Dôvodom podľa nej je nakladanie s majetkom spoločnosti bývalým manažmentom, ktoré poškodilo záujmy klientov poisťovne. Pre klientov to podľa Sopkovej znamená, že svoje pohľadávky si síce môžu uplatniť v konkurznom konaní, avšak nevie si predstaviť, že sa im to aj podarí. Ako skonštatovala na tlačovej konferencii, s 99-percentnou istotou sa klienti poisťovne k svojim peniazom nedostanú.

Spoločnosť Rapid life podľa správkyne za pochybných okolností odpredala budovu v Košiciach. Predali ju podľa nej za podhodnotenú sumu 1,5 mil. eur spriaznenej osobe. Ide o spoločnosť AB Real, ktorá je pod kontrolou syna bývalého predsedu predstavenstva poisťovne. V účtovníctve poisťovne nenašla nútená správkyňa údaje o tom, že by aspoň nejaká časť kúpnej ceny bola zaplatená. Predaj budovy napadla nútená správkyňa žalobou podanou na Okresnom súde Košice I.

Poisťovňa je v platobnej neschopnosti

Ďalšia žaloba, ktorá je už tiež podaná, sa týka prevodu fiktívnej pohľadávky poisťovne voči Národnej banke Slovenska v sume cez 60 mil. eur taktiež firme AB Real. Nútená správkyňa zároveň informovala, že podá ďalšie trestné oznámenia za viaceré trestné činy. Podľa nej spoločnosť Rapid life vážne poškodila svojim konaním klientov, ktorí si sporili. Ide podľa nej o trestný čin podvodu či sprenevery.

Poisťovňa je podľa nútenej správkyne v súčasnosti podľa dostupných údajov v platobnej neschopnosti. Spoločnosť nemá dostatok finančných prostriedkov nielen na výplatu nárokov klientov, ale ani na úhradu základných prevádzkových nákladov. K 15. júnu tohto roka bolo v spoločnosti zaevidovaných 1 500 splatných zmlúv, v rámci ktorých malo byť klientom vyplatených takmer 2,7 mil. eur. Avšak celkový počet klientov poisťovne je 15,5 tisíca, čiže v evidencii je ešte stále 14 tisíc živých zmlúv. Podľa Sopkovej je v evidencii aj taký klient, ktorý má nárok na finančné prostriedky vo výške 80 tis. eur. Na druhej strane, čo sa týka zostatkovej hodnoty celkového majetku spoločnosti, ide o sumu necelých 26 tis. eur.

Najprísnejšia sankcia

Národná banka Slovenska zaviedla 15. júna tohto roka nútenú správu nad poisťovňou Rapid life. Dôvodom bolo podľa vyjadrení banky to, že spoločnosť ohrozovala práva klientov na výplatu poistných plnení. Súčasne, ako oznámilo aj samotné bývalé vedenie, spoločnosť sa dostala do akútneho problému s likviditou. Bývalý manažment prestal od začiatku tohto roka vyplácať akékoľvek nároky klientov.

Ako skonštatoval výkonný riaditeľ útvaru dohľadu nad finančným trhom v NBS Vladimír Dvořáček, zo zákona je zavedenie nútenej správy tou najprísnejšou sankciou. Avšak podľa neho v minulosti centrálna banka viedla viacero sankčných konaní voči poisťovni aj s pokutami, nikdy to však neviedlo k zlepšeniu situácie. “Zo správy nútenej správkyne sme sa dozvedeli, že ozdravovať poisťovňu nebude možné,“ povedal Dvořáček. Avšak ako doplnil, slovenský poistný trh je stabilný a neexistuje žiadny dôvod, aby sa klienti obávali o svoje prostriedky v iných poisťovniach. “Zlyhanie Rapidu považujem za výnimočnú situáciu v rámci sektora,“ dodal Dvořáček.

V druhej polovici júna tohto roka informovalo bývalé vedenie poisťovne, že zavedenie nútenej správy zo strany národnej banky považuje spoločnosť za nezákonné. Podľa bývalého vedenia poisťovne jediným cieľom tohto úkonu bolo zabezpečiť likvidáciu poisťovne tak, aby centrálna banka nemusela uhradiť škodu, ktorá poisťovni vznikla pochybením orgánu dohľadu.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Firmy a inštitúcie NBS Národná banka Slovenska