Poslanci posunuli ďalej zákon proti byrokracii, niektoré administratívne úkony sa majú uľahčiť

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
NR SR
Foto: ilustračné, SITA/Diana Černáková

BRATISLAVA 13. marca (WebNoviny.sk) – Parlament posunul do druhého čítania návrh zákona o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy (zákon proti byrokracii).

Legislatívna úprava zavádza povinnosť pre orgány verejnej moci získavať a používať pri svojej úradnej činnosti údaje evidované v informačných systémoch verejnej správy a zároveň oslobodzuje fyzické osoby a právnické osoby od povinnosti predkladať najčastejšie požadované výpisy z registrov pri najčastejších životných situáciách, v ktorých dochádza ku komunikácii občanov so štátom.

Princíp „jedenkrát a dosť“

Ako sa píše v materiáli, ide o výpis z listu vlastníctva, výpis z obchodného registra, výpis zo živnostenského registra, a výpisy a odpisy z registra trestov.

Hlavným dôvodom navrhovanej právnej úpravy je podľa predkladateľa snaha o odbúranie administratívnej záťaže fyzických osôb a právnických osôb. „Nakoľko je neúčelné, aby orgány verejnej moci požadovali preukazovanie skutočností uvedených v dokladaných listinných výpisoch príslušných registrov, ak si tieto skutočnosti vedia samé preveriť prostredníctvom informačných systémov verejnej správy, alebo sú im známe z ich úradnej činnosti,“ konštatuje úrad vicepremiéra pre investície a informatizáciu v predkladacej správe.

Ide o prvý krok z celého radu opatrení princípu „jedenkrát a dosť„, ktoré úrad pripravuje a bude postupne rozširovať o ďalšie údaje a skutočnosti, ktoré už občania nebudú povinní štátu dokladovať v listinnej podobe. Zákon by mal podľa zverejnených informácií s prihliadnutím na dĺžku legislatívneho procesu a primeranú legisvakanciu nadobudnúť účinnosť 1. júla tohto roka.

Kontrola v reálnom čase

Spomínaný zákon zmení 167 zákonov, 68 vyhlášok, osem opatrení a 12 nariadení vlády, ktoré hovoria o tom, že spomínané výpisy v papierovej forme musia občania a podnikatelia predkladať. Úrady si ich vďaka registrom, ktoré budú mať k dispozícii, budú vedieť skontrolovať v reálnom čase. „Už v novembri, keď sme tento zákon predstavili, sme vyhlásili zásadnú vojnu byrokracii na Slovensku. Odbremeníme ľudí od dokladania najrôznejších výpisov, ktoré potrebujú pomaly na každom kroku, ak menia niečo vo svojom živote či podnikaní,“ vysvetlil pred časom podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini. Poznamenal tiež, že naše úrady dáta majú a nie je dôvod, aby ich nanovo požadovali. „Ľudia vďaka tomu ušetria až 13 miliónov eur len na poplatkoch, čase a cestovných nákladoch,“ dodal vicepremiér.

V roku 2017 si vyžiadali občania a podnikatelia v papierovej forme 348 680 výpisov z listu vlastníctva, 280 325 výpisov z obchodného registra, 67 690 výpisov zo živnostenského registra a 316 130 výpisov a odpisov z registra trestov. „Ľudia a firmy budú môcť svoj čas i peniaze vynakladať na zmysluplnejšie veci, nie ho tráviť zbytočným čakaním na úradoch,“ dodal podpredseda vlády.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Peter Pellegrini
Firmy a inštitúcie NR SR Národná rada Slovenskej republiky