Potraviny a tlačené médiá by mohli byť lacnejšie, Dankova SNS podala návrh zákona do parlamentu

Andrej Danko
Predseda NR SR a šéf SNS Andrej Danko, vľavo. Foto: SITA, Getty images - koláž WBN

BRATISLAVA 7. marca (WebNoviny.sk) – Potraviny a tlačené médiá by mali byť od budúceho roku lacnejšie. Taká je predstava vládnej strany SNS, ktorá už do parlamentu predložila avizované novely zákona o dani z pridanej hodnoty, ktorými sa má znížiť sadzba dane na všetky potraviny a taktiež na väčšinu printových médií na 10 % zo súčasných 20 %.

Okruh tovarov sa rozšíril

Národniari navrhujú sadzby upraviť s účinnosťou od 1. januára budúceho roka. Tieto kroky si pritom podľa predkladateľov Slovensko v súčasnosti môže dovoliť najmä vďaka zvyšujúcej sa efektivite výberu daní.

V prípade potravín by sa tak mal rozšíriť okruh tovarov, na ktoré sa uplatňuje 10-percentná sadzba na všetky potraviny definované podľa zákona o potravinách. Od roku 2016 sa totiž znížená sadzba uplatňuje na základné potraviny, navrhovanou zmenou by mala platiť na všetky potraviny. Podľa predkladateľov pritom už zníženie sadzby na základne potraviny preukázateľne znížilo ceny potravín.

„Vychádzajúc zo štatistických zistení po znížení DPH z 20 % na 10 % pri vybraných druhoch potravín sa predpokladá, že obdobné zníženie DPH na všetky potraviny zabezpečí priame zníženie cien potravín v maloobchode, čo zabezpečí, aby občania Slovenskej republiky reálne pocítili stúpajúcu výkonnosť slovenskej ekonomiky a lepšiu prístupnosť potravín aj pre sociálne nižšie vrstvy obyvateľstva,“ uvádzajú poslanci SNS v návrhu.

Spotrebiteľa neprimerane zaťažujú

Národniari tvrdia, že súčasné zdaňovanie potravín na Slovensku je v porovnaní s ostatnými krajinami neúmerne vysoké a neprimeraným spôsobom zaťažujú spotrebiteľa, keďže vzhľadom na výšku priemernej mzdy vynaložia významnú časť príjmov práve na potraviny.

Priznávajú pritom, že návrh bude mať negatívny vplyv na daňové rozpočtové príjmy, na druhej strane však očakávajú pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a taktiež pozitívny sociálny vplyv. Konkrétne však tieto vplyvy v návrhu vyčíslené nie sú.

Pri tlačených médiách sa znížená sadzba dane z pridanej hodnoty nemá týkať novín, časopisov a periodík, ktoré z viac ako 50 % pozostávajú z reklamného obsahu.

Rovnako sa znížená 10-percentná sadzba nemá uplatňovať na noviny, časopisy a periodiká, v ktorých je viac ako 10 % erotického obsahu. Národniari tento návrh odôvodňujú snahou zlepšiť postavenie tradičných printových médií voči digitálnym médiám.

„Zámerom predkladateľa je podporiť tradičné printové médiá, a tým zlepšiť ich postavenie na mediálnom trhu,“ uvádza sa v návrhu. Národniari taktiež očakávajú pozitívny vplyv na občanov z dôvodu predpokladaného zníženia konečnej ceny týchto tovarov a zároveň predpokladajú aj zlepšenie plnenia informačných, kultúrno – integračných a sociálno – výchovných funkcií médií.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Andrej Danko
Firmy a inštitúcie SNS Slovenská národná strana