Povedomie Slovákov o srdcových témach výrazne vzrástlo

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
ľudia
Foto: SITA, AP

BRATISLAVA 16. decembra (WEBNOVINY) – Povedomie občanov o potrebe prevencie srdcovo-cievnych ochorení vzrástlo vďaka kampani MOST (Mesiac o srdcových témach) v roku 2010 až o 14 percent oproti minulému roku, vyplýva to z výsledkov prieskumu agentúry Focus, ktorý sa konal v rámci kampane MOST už tradične vo dvoch vlnách v júni a októbri 2010, teda pred a po kampani.

Zadaniu prieskumu predchádzali ciele stanovené v Národnom programe prevencie ochorenia srdca a ciev, a to edukácia občanov a širokej verejnosti o správnych hodnotách rizikových faktorov vzniku ochorení srdca a obehovej sústavy. „Občania Slovenska sú totiž značne rizikoví, a aj preto výskyt závažných kardiovaskulárnych príhod, žiaľ, stále nemá klesajúcu tendenciu. Znižuje sa úmrtnosť najmä na akútny srdcový infarkt, ale to je najmä zásluhou zavádzania najmodernejších liečebných postupov. Naším cieľom však musí byť znížiť enormne veľký výskyt týchto príhod ako aj úmrtí, pretože tieto dôslednými celoživotnými preventívnymi opatreniami skutočne vieme znížiť, ako to dokazujú výsledky z väčšiny vyspelých krajín. Aby sme tento cieľ mohli naplniť, musíme jednoznačne zlepšiť uvedomenie obyvateľstva o týchto rizikách, pretože ako je známe, rizikové faktory kardiovaskulárnych ochorení nemajú príznaky, nebolia,“ vysvetlil hlavný odborník Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky pre odbor kardiológia Gabriel Kamenský.

Podľa nových zistení agentúry Focus až 93 percent z celkového počtu 1033 respondentov uvádzalo práve srdcovo-cievne ochorenia ako najzávažnejšie z pohľadu úmrtnosti. Tieto čísla pred tromi rokmi boli výrazne odlišné. „Svedčí to o tom, že aj laická verejnosť, nielen my, kardiológovia, si uvedomuje závažnosť zdravia nášho srdca,“ dodal Kamenský. Pod 47 percentami mužských úmrtí sú podpísané práve srdcovo-cievne ochorenia, u žien je to až 61 percent. Až deväť z desiatich Slovákov má minimálne jeden rizikový faktor ovplyvňujúci zdravie srdca – obezitu, vysoký krvný tlak, vysokú hladinu cholesterolu, fajčenie alebo nedostatok pohybu.

Na edukáciu Slovákov bola zameraná kampaň MOST 2010 v organizácii Slovenskej nadácie srdca a Slovenskej kardiologickej spoločnosti. Kampaň sa konala v uliciach miest a obcí 24. septembra 2010 a predchádzala jej niekoľkotýždňová intenzívna mediálna podpora. Kampaň bola po prvý raz spolufinancovaná a podporovaná aj Ministerstvom zdravotníctva SR v rámci Národného programu prevencie ochorení srdca a ciev. V rámci jedného dňa, ktorý sa už tradične nazýva Dňom srdca, bolo po celom Slovensku 250 meracích miest, vypomáhalo viac než 500 študentov z 59 škôl. Bolo vypravených osem Vlakov zdravia a oslovilo sa celkovo približne 50-tisíc občanov. Z toho 30-tisíc prostredníctvom študentských hliadok a 20-tisíc na meracích miestach. Práve počas týchto oslovení sa robili aj podrobné štatistiky o zdravotnom stave občanov a ich prístupu k vlastnému zdraviu srdca. Z nich vyplýva, že 70 percent opýtaných žien pozná svoje hodnoty krvného tlaku (u mužov je to 67,7 percenta) a vyše 40 percent pozná i hodnotu svojho cholesterolu (u mužov je to 38 percent opýtaných).

Počas Dňa srdca bolo celkovo vyšetrených 5 755 občanov Slovenskej republiky priemerného veku 46 rokov, z čoho 64 percent tvorili ženy. Viac ako 27 percent opýtaných uvádza, že si jej vedomých nedostatku fyzickej aktivity, viac ako 15 percent z nich bolo aktívnych fajčiarov a 16 percent obéznych. Vysoký krvný tlak s hodnotou viac ako 140/90 malo 31 percent respondentov a zvýšený cholesterol nad 5 mmol/l až 51 percent občanov.

Informačnú kampaň súvisiacu s projektom MOST 2010 zaznamenalo 34 percent obyvateľstva, čo je nárast v porovnaní s júnom 2010 až o 9 percent. Podľa zistení agentúry Focus 63 percent respondentov odpovedalo, že má dostatok informácií o tom, ako predchádzať srdcovo-cievnym ochoreniam. Povedomie občanov o závažnosti rizikových faktorov a potrebe ich prevencie sa na konci roka 2010 zvýšilo až o 14 percent. „Veríme, že tieto informácie, ktoré sa dostávajú k čoraz väčšiemu počtu obyvateľov, budú slúžiť v prospech ich zdravia a že neustálou edukáciou prinútime ľudí k tomu, aby znižovali svoje kardiovaskulárne riziká reálnymi praktickým krokmi k zachovaniu dobrej kondície a fyzického zdravia srdca,“ povedal Kamenský.

Ďalším dôležitým projektom boli workshopy projektu Vzdelaný pacient v spolupráci Slovenskej nadácie srdca a Akadémie vzdelávania. Do konca rok a2010 sa uskutočnilo 50 workshopov po celom Slovensku, do ktorých bolo zapojených 28 lekárov – lektorov. Vyškolených bolo celkovo 1155 účastníkov, ktorým zmerali hodnoty cievneho obehu a zdravia srdca.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať