Pracovníci ŽSR nedostanú vyššie mzdy ani v tomto roku

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Vlak
Foto: Ilustračné foto SITA/Nina Bednáriková

BRATISLAVA 17. marca (WEBNOVINY) – Zamestnanci Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) sa musia tretí rok za sebou zaobísť bez zvyšovania miezd. Generálny riaditeľ ŽSR Vladimír Ľupták a zástupcovia jedenástich odborových organizácií vo štvrtok podpísali dodatok ku kolektívnej zmluve, ktorý predlžuje jej platnosť z minulého roka aj pre terajší rok. Pracovníci najväčšej z troch železničných spoločností tak budú naďalej dostávať mzdu na doterajšej úrovni, keď jej priemerná výška dosahuje 757,65 eur. Popri odmeňovaní zamestnancov zostáva zachované aj poskytovanie odstupného, ako aj otázky fondu pracovného času i špecifické riešenie dôležitých osobných prekážok v práci. Platnosť doterajšej kolektívnej zmluvy uplynie koncom marca a nová bude účinná presne rok.

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) na následnej tlačovej besede povedal, že predĺženie kolektívnej zmluvy v ŽSR, len deň po tom, čo vláda schválila program revitalizácie pre železnice, je dôležitý signál nielen pre firmu a železničný sektor, ale aj spoločnosť. „Chcem svojou prítomnosťou vyjadriť ocenenie za celé úsilie, ktoré bolo od novembra vynaložené na obidvoch stranách pre podpis dohody,“ dodal minister.

Predĺženie kolektívnej zmluvy v ŽSR podľa predsedu Odborového združenia železničiarov (OZŽ) Františka Petrociho znamená naštartovanie veľkého potenciálu zodpovednosti a rokovaní do budúcnosti. „Je potvrdením toho, že vieme viesť korektný sociálny dialóg a že partneri by mali zobrať mieru zodpovednosti za veci, ktoré sa udiali,“ povedal líder najväčšej odborovej organizácie na železniciach. Sociálni partneri sa podľa neho dohodli na rešpektovaní situácie vo firme. „Nemôžeme donekonečna využívať tento nástroj ako mieru kompromisu a konsolidácie. Treba zvažovať do budúcich období, to je odkaz politikom aj manažérom, že budeme musieť hľadať iné riešenie, pretože situácia občanov je veľmi kritická,“ upozornil Petroci. Vyslovil pritom ľútosť, že kolektívne zmluvy neboli zatiaľ uzavreté aj v ďalších dvoch železničných spoločnostiach, kde je kolektívne vyjednávanie prerušené do budúceho týždňa.

Aj šéf ŽSR označil za symbolické, že kolektívna zmluva v podniku bola predĺžená na druhý deň po schválení ozdravného plánu železníc vo vláde. „Považujem to za prejav toho, že vláda má zodpovedného partnera, ktorého zamestnanci vedia, že železnice sú v ťažkej situácii a nečakajú iba, čo spraví vláda a manažment, ale sú ochotní tiež prispieť k dielu,“ povedal Ľupták. ŽSR chcú podľa neho dosiahnuť vyrovnané hospodárenie v roku 2013. Za najťažšie pri vyjednávaní označil požiadavku odborárov na zvýšenie mzdy. „Chcem poďakovať za ústretovosť reprezentantov zamestnancov, že pochopili, že tento rok nie je rokom zvyšovania priemernej mzdy. Je to tretí rok po sebe, kedy železničiari nedostali pridané na výplate a spravím všetko preto, aby sme o rok hovorili, o koľko percent zvýšime priemernú mzdu,“ uviedol ďalej Ľupták.

ŽSR podľa programu revitalizácie uvažujú o uvoľnení 2 700 zo 17 tis. pracovníkov, pričom 1 700 by malo z podniku odísť k 1. júlu a ďalších tisíc do konca budúceho roka. „Pre nás je podstatné, že sme sa zaviazali voči vláde, že do roku 2013 ušetríme na ročnej báze vyše 70 mil. eur. Z toho musí byť asi polovica ušetrená cez osobné náklady,“ povedal Ľupták s tým, že počet plánovaných prepustených ľudí nemusí byť presne 2 700. ŽSR musia obmedziť náklady tak, že v roku 2013 nebudú vyššie ako 260 mil. eur. V tejto sume totiž bude objednávka štátu na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry. „Prioritné sú osobné náklady, nie počet ľudí,“ dodal Ľupták.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Ján FigeľVladimír Lupták
Firmy a inštitúcie ŽSR Železnice Slovenskej republiky