Predĺženie R1 do Ružomberka posúdi štúdia realizovateľnosti

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Rýchlostná cesta
Foto: ilustračné, SITA/Martin Havran

BRATISLAVA 5. apríla (WEBNOVINY) – Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) vyhlásila verejnú súťaž na vypracovanie štúdie realizovateľnosti pre stavbu rýchlostnej cesty R1 Banská Bystrica – Ružomberok. Štúdia má posúdiť možnosti uskutočnenia pripravovanej stavby z hľadiska trasy, technického riešenia a financovania.

Ako vyplýva z informácií vo Vestníku verejného obstarávania, predpokladaná cena za dodanie štúdie je 600 tis. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) a jej príprava je plánovaná na sedem mesiacov od zadania zákazky. Uchádzači môžu predkladať ponuky do 16. mája.

Podľa štúdie sa zvolí finálne trasovanie

So začatím prác na predĺžení R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka v dĺžke okolo 50 kilometrov, kde sa napojí na diaľnicu D1, počíta NDS predbežne v roku 2016. Hlavným zámerom projektu je odľahčiť preťaženú cestu I/59 cez Donovaly najmä od ťažkej nákladnej dopravy. Počas vlády Ivety Radičovej bola príprava stavby pozastavená.

Z hľadiska financovania projektu je podľa ministra dopravy Jána Počiatka dôležitý postoj Európskej komisie. „Štúdia realizovateľnosti povie, ktorý scenár je ekonomicky výhodnejší a environmentálne prijateľnejší. A podľa toho sa zvolí finálne trasovanie,“ povedal minister. Pokiaľ ide o vplyv stavby R1 na prírodu, podľa neho to bude závisieť od zvolenej trasy a spôsobu výstavby, ale aj od toho, aké zmiernenia dopadov stavby bude možné vykonať.

Trasa R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka môže byť v budúcnosti alternatívou diaľničného spojenia v smere západ – východ. A to v prípade obmedzenia dopravy medzi Žilinou a Ružomberkom. „Očakávame tam veľkú intenzitu dopravy a keby prišlo k výluke, tak Slovensko potrebuje mať aj alternatívu,“ tvrdí generálny riaditeľ NDS Milan Gajdoš.

Predĺženie R1 podľa neho vytvorí lepšie možnosti dopravného prepojenia regiónov a prispeje k rozvoju turistického ruchu. „Tento úsek otvára priestor pre komfortný vstup do našich turistických centier,“ dodal.

Ján Počiatek
Foto: SITA/Gabriel Kuchta

Nová trasa povedie do Slovenskej Ľupče

Severný obchvat Banskej Bystrice v dĺžke 5,7 km, ktorý mal byť pôvodne súčasťou predĺženej R1 na Liptov, bol odovzdaný do užívania v rámci projektu PPP v júli 2012. Nová trasa R1 by mala podľa plánov viesť z Banskej Bystrice do Slovenskej Ľupče (takmer 8 km).

Pokračovať má cez časť územia Národného parku Nízke Tatry do Korytnice (okolo 15 km). Na tomto úseku sa uvažuje so stavbou dvoch tunelov Diel (1,8 km) a Kozí chrbát (takmer 3 km). Variantom pre túto časť môže byť z dôvodu ochrany prírody stavba tunela v dĺžke vyše 11 km a tunela Korytnica (820 – 920 metrov).

Nasledovať majú úseky Korytnica – Liptovská Osada (7 km), obchvat Liptovskej Osady (3,35 km), Liptovská Osada – Ružomberok (10,5 km) a obchvat Ružomberka s napojením na D1 (vyše 7 km). Súčasťou stavby by mal byť aj privádzač Likavka (2,5 km). Jeden z variantov stavby úsekov z Korytnice do Ružomberka ráta s troma tunelmi (1,8 km), druhý variant so štyrmi tunelmi (4,1 km) a tretí, kombinovaný s troma tunelmi (355 metrov).

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Ján Počiatek
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR