Prešov bojuje za zachovanie súčasného grafikonu železníc

Vlak, železnica
Foto: Ilustračné foto: SITA/Viktor Zamborský

PREŠOV 18. júla (WEBNOVINY) – Petíciu za zachovanie terajšej podoby grafikonu vlakovej dopravy platného aj pre roky 2012/2013 rozbehli v stredu aktivisti v Prešove.

Prvé podpisy pod petíciu patrili trojici – predsedovi Prešovského samosprávneho kraja Petrovi Chudíkovi, prešovskému primátorovi Pavlovi Hagyarimu a iniciátorovi a občianskemu aktivistovi Jozefovi Róbertovi Šmigallovi.

Petíciu rozbehli na pôde Úradu PSK a občania sa budú môcť pod ňu podpísať na viacerých miestach, v Prešovskom informačnom centre, na sídliskách aj v iných mestách.

Petičný výbor predpokladá, že sa pod ňu podpíše viac ľudí ako naposledy, keď sa za zachovanie pôvodného železničného grafikonu podpísalo šesťtisíc občanov.

Nový grafikon je neprijateľný

Zbieranie podpisov chcú ukončiť po zasadnutiach zastupiteľstiev oboch samospráv posledný augustový týždeň, ktoré by mali tiež oficiálne podporiť text petície. Následne ju doručia rezortu dopravy.

Petícia
Foto: Ilustračné foto: SITA

Podľa vyjadrenia občianskeho aktivistu a železničiara Šmigallu návrh nového grafikonu je neprijateľný najmä z troch hľadísk.

Na prvom mieste menoval zrušenie priameho denného spojenia Prešova s Bratislavou, ďalej zle pripojenie k vlakom na staniciach v Kysaku a Košiciach a rušenie niektorých vlakových spojov.

V rámci Prešovského a Košického kraja sa má zrušiť 55 vlakov a novozavedených by malo byť 11.

Šmigalla zverejnil aj text listu, ktorým sa z rovnakého dôvodu obrátil na predsedu vlády Roberta Fica.

Primátor hovorí o diskriminácii

Peter Chudík
Foto: SITA/Viktor Zamborský

Prešovský primátor Pavel Hagyari nový grafikon a predovšetkým zrušenie priameho spojenia medzi Prešovom a Bratislavou považuje za neslušné, nemorálne a diskriminujúce.

Jeden úradník z Bratislavy, nekompetentný, nás vracia do 19. storočia v čase, keď táto vláda deklaruje vyrovnávanie regionálnych rozdielov,“ povedal Hagyari.

Podľa jeho slov zásah do zabehnutého grafikonu na železnici výrazne sťaží rozvoj ekonomiky v regióne, pričom sa tak deje v čase, keď začína byť záujem zo strany investorov prísť podnikať na východ.

Primátor pripomenul, že diaľnica do Prešova mešká už desať rokov a obmedzenie vlakov bude znamenať odrezanie tohto tretieho najväčšieho mesta na Slovensku od spojenia. Rovnako spádové mestá, ako Sabinov, Vranov nad Topľou, Humenné a ďalšie tiež potrebujú denné priame spojenie s Bratislavou.

To znamená, že tento región potrebuje nie zrušiť, ale rozšíriť počet vlakov s priamym spojením do Bratislavy a späť. Hagyari povedal, že ho oslovila aj ďalšia skupina aktivistov, ktorá tvrdí, že ak nový grafikon železníc začne platiť, zablokuje v Prešove dopravu smerom na Tatry a Košice.

Samosprávny kraj nemá inú možnosť

Peter Chudík
Foto: SITA/Viktor Zamborský
Vlak
Foto: SITA/Diana Černáková

Predseda Prešovského samosprávneho kraja Peter Chudík konštatoval, že samosprávny kraj nemá inú možnosť na zmenu, ako sa pripojiť k petícii.

Menoval aj ďalšie problematické úseky, ktoré vzniknú zrušením spojov. Dostal listy od starostov a primátorov kraja, ktorí ho na to upozorňujú.

Ide o úsek medzi Popradom a Liptovským Mikulášom, Spišskými Vlachmi a Spišským Podhradím, o trate Plaveč – Poprad, resp. Plaveč – Kežmarok. Chudík odmieta argumentácie, že tu cestuje málo ľudí.

Podľa jeho názoru, keď sa spoje zrušia, už tadiaľ nikto cestovať nebude. Navyše, SAD-ky nemajú financie, aby zrušené vlakové spoje nahradili autobusovou dopravou.

Chudík pomenoval úradníka, ktorý túto situáciu spôsobil. Podľa jeho vyjadrenia je to Jiří Kubáček, generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, ktorý bol v Košiciach a ani s jedným návrhom od pozvaných zástupcov krajov nesúhlasil.

„Svoju úlohu si splnil tým, že tu prišiel. Povedal si svoje a odišiel preč,“ vyjadril sa Chudík. Predseda prešovskej župy odmieta takýto prístup ministerských úradníkov a chce, aby sa k tomu po dovolenkách vyjadril minister Ján Počiatek.

„Pevne verím, že spoločnými silami dosiahneme, aby súčasný grafikon nebol zmenený,“ vyhlásil Chudík. Ak by sa to nepodarilo, veľmi nepriaznivo by zmeny zasiahli obyvateľov Prešovského kraja a prakticky by bol diskriminovaný celý prešovský región.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Ján PočiatekPavel HagyariPeter Chudík
Firmy a inštitúcie ŽSR Železnice Slovenskej republiky