Primátor Vallo predstavil nové poplatky a pravidlá v parkovacej politike

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
SITA

BRATISLAVA 23. mája (Webnoviny) – Primátor Bratislavy Matúš Vallo v stredu predstúpil pred verejnosť, predstavil aktualizovaný návrh parkovacej politiky a občanom nechal aj priestor na diskusiu.

„Bratislava má problém a keď tento problém nezačneme riešiť, jedného dňa sa stane, že „vybuchne“ a postihne nás ešte viac,“ povedal na začiatku stretnutia primátor. Problém Bratislavy zahŕňa zápchy, nedostatok parkovacích miest, zlé využitie verejného priestoru, ktorý blokujú autá, nevýhodné možnosti presunu pre peších, nebezpečie na cestách pre cyklistov, znečistené ovzdušie atď.

Vallo zdôraznil, že férové parkovanie sa netýka len ľudí, ktorí majú autá, týka sa aj tých, ktorí autá nemajú a vo verejnom priestore sú znevýhodňovaní, niekedy až utláčaní.

„Z územného generelu dopravy Bratislavy z roku 2015 vieme, že 36% domácností nemá auto, 47% domácností má jedno auto, 15% domácností má dve autá a 2% percentá domácností majú tri autá a viac,“ hovorí Vallo. V roku 2004 bolo v Bratislave registrovaných okolo 160-tisíc áut, dnes je ich vyše 312-tisíc a ďalšie desiatky tisíc áut denne prichádzajú z iných miest. Až 80% áut parkuje na verejnom priestranstve.

Napríklad v okolí bratislavského Račianského a Trnavského mýta znečistenie vzduchu a prachové častice denne prekračujú zdravotné a hygienické limity. Všeobecne je až tretina Slovákov vystavovaná vysokým koncentráciam škodlivých látok v ovzduší.

POPLATKY PO NOVOM

Bratislavskí rezidenti majú po novom za parkovaciu kartu za prvé auto v domácnosti platiť len 39 eur za rok (predtým to bolo 49eur), s tým, že môžu zadarmo parkovať len vo svojej zóne, pričom majú k dispozícii 100 hodín pre návštevy. Za druhé auto ostáva poplatok 150 eur a za tretie 500 eur ročne. Rezident si môže dokúpiť bonus za 10 eur, ktorý mu umožní dve hodiny parkovania v iných mestských častiach denne. Takýto bonus aj bez rezidenčnej karty si môže kúpiť aj rezident bez rezidenčnej karty, ktorý má vlastnú garáž ale potrebuje cez deň parkovať aj inde.

Vodiči, ktorí nemajú trvalý pobyt v Bratislave, sa môžu pohybovať v štyroch tarifných pásmach, kde za parkovanie majú platiť od 0,50 eura do dvoch eur za hodinu. Ročná abonentská parkovacia karta má byť spoplatnená od 500 až po 2000 eur za rok.

Na frekventovaných úsekoch by mali ubudnúť vyhradené miesta, ktoré sú často voľné ale vodiči na nich nemôžu zaparkovať, čo komplikuje dopravu. S týmito podmienkami počíta najnovší návrh všeobecne záväzného nariadenia (VZN) k parkovacej politike. Verejnosť ho od stredy môže pripomienkovať desať dní.

Podrobnosti o návrhu parkovacej politiky mesto sprístupnilo na svojej stránke.

bratislava.sk

KAM PÔJDU FINANCIE Z POPLATKOV

Zo 17 mestských častí s návrhom parkovacej politiky zatiaľ nesúhlasili 4 vrátane kľúčového Starého mesta. Mestské časti zároveň poslali magistrátu okolo 100 pripomienok, ktoré sa zapracúvávajú. Hlasovanie bratislavského zastupiteľstva o schválení parkovacej politike bude 27.júna. Prvé zóny v prámci parkovacej politiky by sa mali zavádzať koncom roka 2020 alebo začiatkom roka 2021.

„Hlavný prevádzkovateľ parkovacej politiky bude mesto. Mesto nebude súťažiť súkromnú firmu, ktorá by parkovanie organizovala. Všetky peniaze ostanú mestu a mestským častiam,“ vysvetľuje Vallo.

Výnosy z rezidenčného parkovania sa majú prerozdeliť v pomere 50% na 50% medzi mesto a mestskú časť, a výnosy z dočasného parkovania v pomere 85% na 15% v prospech mesta.

Vallo predpokladá, že celkovo sa financie rozdelia v pomere 70% pre mesto a 30% pre mestskú časť. Odhaduje, že 30% z výnosov mesta spotrebujú prevádzkové náklady. Bude treba 96 nových mestských policajtov, autá, skenovacie zariadenia a ďalšie vybavenie.

40% z mestských tržieb z parkovania bude smerovať do fondu mobility, z ktorého sa bude financovať úprava infraštruktúry. „Chceme aby z fondu mobility ostalo 10% v mestskej časti. Vo finále mestská časť dostane 40%, pretože časť z príjmov mesta sa do nej vráti v podobe rekonštrukcie ciest, chodníkov či vynovenej MHD. Svojich 30% z parkovania môže mestská časť využiť na čo chce,“ povedal Vallo.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať