Prvá jazda: Citroën DS3

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Citroën DS3
Foto: Citroën

BRATISLAVA 24. februára (WEBNOVINY) – Označenie DS pochádza z roku 1955, kedy francúzska automobilka Citroën predstavila svetu na parížskom autosalóne limuzínu Citroën DS. Tá spôsobila doslova revolúciu nie len v automobilovom dizajne a stala sa legendou. V tom čase totiž prišla s takými technickými novinkami, ako je posilňovač bŕzd a riadenia, poloautomatická prevodovka, ale najmä hydraulické pruženie s nastaviteľnou svetlou výškou.

Počas prvých 15-tich minút po odhalení auta verejnosti mal Citroën 743 objednávok. Po prvom dni autosalónu to bolo okolo 12 tisíc. Citroën DS využívali francúzski štátni hodnostári no a v jednom zo slávnych filmov o Fantomasovi si toto auto dokonca zalietalo. O Citroëne DS by sa toho dalo napísať ešte veľa, no teraz tu máme nového nositeľa tohto slávneho mena. Po Citroëne DS3 majú prísť postupne na rad aj modely DS4 a DS5. Nové modely radu DS budú predstavovať štýlovejšie alternatívy ku konvenčným modelom C3, C4 a C5.

Citroën DS3 technicky vychádza z novej generácie Citroënu C3. „DS-trojka“ to má svojim charakterom a rozmermi namierené priamo proti MINI a Alfe MiTo. Auto s dĺžkou 3,95 metra, šírkou 1,71 m a výškou 1,46 m ponúka miesto piatim pasažierom a odvezie 285 litrov batožiny. Na rozdiel od niektorých ostatných štýlových malých áut (MINI, Fiat 500, Volkswagen Beatle) sa však „DS-trojka“ nesnaží svojim dizajnom vyvolať nostalgiu. Prináša niečo celkom nové.

Citroën DS3
Foto: Citroën

Motory

Základnou pohonnou jednotkou je benzínová „jedna-štvorka“ s výkonom 70 kW (95 k). K dispozícii sú ešte ďalšie dva benzínové motory, obidva s objemom 1,6 litra. Atmosféricky plnený agregát dosahuje výkon 88 kW (120 k). Jeho turbodúchadlom preplňovaná verzia je vyladená na 115 kW (155 k).

V ponuke sú aj dva vznetové motory. Ide o známe agregáty 1.6 HDi. Ten slabší disponuje výkonom 66 kW (92 k) a ten silnejší produkuje 82 kW (112 k). Agregáty sú kombinované s päť a šesťstupňovými manuálnymi prevodovkami. Pre atmosférickú benzínovú „jedna-šestku“ je však k dispozícii aj štvorstupňový automat. Neskôr sa počíta so zavedením robotizovaných prevodoviek a systémom štart/stop.

1.4 VTi

1.6 VTi

1.6 THP

1.6 HDi

1.6 HDi

Výkon (kW / k)

70 / 95

88 / 120

115 / 155

66 / 92

82 / 112

Krútiaci moment (Nm)

136

160

240

230

270

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1075

1075

1145

1080

1090

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

10,6

8,9

7,3

11,3

9,8

Max. rýchlosť (km/h)

184

190

214

182

190

Kombinovaná spotreba (l / 100 km)

5,9

6

6,7

4,1

4,5

Tri úrovne výbavy

Citroën DS3 má za úlohu pritiahnuť aj takých zákazníkov, ktorí sú zvyknutí na väčšie autá a teda aj na vyšší štandard a spoločenský status, ktorý je zväčša výsadou práve tých väčších áut. Preto má už základná výbava Design šesť airbagov, ESP, hmlovky, tempomat, alebo napríklad aj kožený volant. Základná výbava je dostupná iba v kombinácii s najslabším benzínovým motorom.

Stredná úroveň výbavy Style má navyše dvojfarebnú strechu, zatmavené bočné okná, LED diódy v prednom nárazníku a 16-palcové disky kolies. Táto výbava sa dá kombinovať s atmosférickou benzínovou „jedna-šestkou“, alebo so slabším turbodieselom.

Vrcholný stupeň výbavy Sport je vyhradený pre najsilnejšiu benzínovú motorizáciu a pre silnejšiu verziu motora 1.6 HDi. Oproti verzii Style navyše obsahuje aj športové sedadlá, spojler, 17-palcové disky kolies alebo aj kvalitnejší Hi-Fi systém.

Citroën DS3
Foto: Citroën

Citroën DS3 však bude bojovať o priazeň zákazníkov najmä širokými možnosťami individualizácie. K dispozícii bude okrem nekonečného množstva odtieňov laku karosérie aj niekoľko rôznych farieb strechy, podľa chute aj s dekoráciami. Zákazník si ďalej bude môcť vybrať farbu spätných zrkadiel a kolies. V možnosti individualizácie nebude nijako zaostávať ani interiér.

Jazda

Na vyskúšanie boli k dispozícii dve autá. Najslabšia „jedna-štvorka“ a najsilnejšia benzínová „jedna-šestka“. Za volantom každého z týchto áut som strávil asi iba 10 minút, takže som toho veľa spozorovať nestihol. Každopádne, v interiéri oboch áut to vyzeralo veľmi útulne. Po bezprostrednom presadnutí z jedného auta do druhého som si však všimol citeľne iné sedadlá. Tie športové sú jednoducho lepšie. Nie len kvôli lepšiemu bočnému vedeniu, ale aj pozícia za volantom bola ideálnejšia vo verzii Sport so silnejším motorom pod kapotou.

Citroën DS3
Foto: Citroën

Foto: Citroën

Citroën DS3
Foto: Citroën

Foto: Citroën

Citroën DS3
Foto: Citroën

Foto: Citroën

Citroën DS3
Foto: Citroën

Foto: Citroën

Citroën DS3
Foto: Citroën

Foto: Citroën

Najprv som jazdil na aute so slabším motorom. Nemal som pocit, že by mal mať najslabší motor s malým autom problémy. Tento kúsok však mal najazdených iba 120 km, takže som ho nechcel trápiť a nevyužíval som celé spektrum otáčok, čo by si pri dynamickej jazde možno atmosférický motor vyžadoval.

So silnejšou verziou s výkonom 155 koní to však bolo úplne o inom. Už pri naštartovaní sa z dvojitej chrómovanej koncovky výfuku ozval hlbší zvuk, ktorý dával tušiť, že pod kapotou drieme šelma. Vďaka prepĺňaniu vás motor oprie do sedačky už aj pri nízkych otáčkach a silný záťah nepoľavuje v žiadnej oblasti celého spektra otáčok. Navyše som mal pocit, že podvozok silnejšej „DS-trojky“ sa na ceste cítil istejšie. Rovnako brzdný účinok silnejšej verzie bol presvedčivejší.

Citroën DS3 Racing
Foto: Citroën

Citroën DS3 Racing

Citroën má však v zálohe ešte jednu tajnú zbraň, ktorú odhalí na autosalóne v Ženeve. Ide o vrcholnú verziu tohto štýlového modelu s prívlastkom Racing. Tá bola od základu vyvíjaná spoločnosťou Citroën Racing, aby do nej pretekárski inžinieri zakomponovali niektoré prvky z automobilového športu. Navyše je dosť pravdepodobné, že nová „DS-trojka“ nahradí model C4 v seriáli majstrovstiev sveta v rally.

Citroën DS3 Racing príde na trh v druhom polroku tohto roka v špeciálnej sérii limitovanej iba na 1000 kusov. Pod kapotou bude mať preplňovanú „jedna-šestku“ vyladenú na 147 kW (200 k) pri 5800 ot./min., ktorá disponuje krútiacom momentom 275 Nm. Ten je dostupný od 2500 po 4000 ot./min.

Zvýšenému výkonu bol prispôsobený aj podvozok a brzdy. Rozchod kolies narástol o 30 mm a svetlá výška bola znížená o 15 mm. Na prednej náprave má verzia Racing štvorpiestikové brzdové strmene. Predné aj zadné brzdové kotúče sú perforované.

Ceny

Keďže model DS3 Racing bude kvôli malému počtu vyrobených exemplárov dosť exkluzívnym tovarom, rovnako „exkluzívna“ bude zrejme aj jeho cena. Nová „DS-trojka“ však môže byť vaša už od férových 13 990 €. Toľko stojí na slovenskom trhu verzia s najslabším motorom a základnou výbavou. Naopak najdrahší Citroën DS3 – s výbavou Sport a silnejším motorom 1.6 HDi pod kapotou, vás vyjde na 19 590 €.

Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Citroën