Prvá jazda: Peugeot RCZ

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Peugeot RCZ
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 12. júna (WEBNOVINY) – Peugeot RCZ mal výstavnú premiéru na septembrovom autosalóne vo Frankfurte a v týchto dňoch sa dostáva do predaja aj na slovenskom trhu. Ide o klasické dvojdverové kupé, ktoré využíva podvozkovú platformu Peugeotu 308. Jeho dizajn nesie charakteristické črty automobilov s levom v znaku, no RCZ-ko, má množstvo originálnych dizajnérskych prvkov, ktoré podčiarkujú jeho športový charakter. Azda najzaujímavejším detailom je strecha s dvojicou vypuklých plôch, ktoré sú tiež prezývané „double bubble“. Takto tvarovaná strecha pripomína niektoré z najnižších okruhových špeciálov, ktoré mali takto tvarovanú strechu, aby sa do auta zmestil vodič aj s prilbou na hlave. Ďalším zaujímavým detailom je rýchlo sa zvažujúca línia strechy zdobená striebornou farbou. Pôsobivý je aj elektricky výsuvný zadný spojler.

Auto pôsobí z každého uhla pohľadu robustne. Je nízke, široké a vytvára dojem, že je prikrčené k ceste. V podstate vlastne aj je. Podvozok prevzatý z modelu 308 je v prípade RCZ-ka o dosť nižší. Dostal totiž kratšie pružiny a tvrdšie tlmiče. Zväčšený bol aj rozchod kolies.

Motory

Základným motorom v ponuke je 1,6 litrový benzínový turbomotor s výkonom 116 kW (156 k) pri 5800 ot/min. a krútiacim momentom 240 Nm, ktorý je dostupný už od 1400 ot./min. Motor pri tom dosahuje kombinovanú spotrebu 6,9 litra benzínu na 100 km. Vrchol ponuky tvorí silnejšia verzia motora 1,6 THP, ktorá je vyladená až na 200 koní (149 kW). Disponuje krútiacim momentom 255 Nm od 1700 ot./min. Vďaka funkcii „Overboost“ je možné krátkodobo zvýšiť krútiaci moment ešte o ďalších 20 Nm. Silnejší agregát si od vás vypýta 7,1 litra benzínu na 100 km v kombinovanej prevádzke, no na stovku vás dostane iba za 7,6 sekundy.

Peugeot RCZ
Foto: Ondrej Rabatin

Aj keď sa to k športovému kupé veľmi nehodí, v ponuke figuruje aj vznetový motor. Ide o známy dvojliter HDi s výkonom 122 kW (163 k) a krútiacim momentom 340 Nm. Turbodiesel si však vystačí iba s 5,4 litra nafty na 100 km. Všetky motory sú štandardne dodávané so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. K základnej „jedna-šestke“ si však môžete objednať aj šesťstupňový automat.

Jazda

Mal som šťastie a do rúk sa mi dostala rovno najsilnejšia verzia s výkonom 200 koní a preplňovanou benzínovou „jedna-šestkou“ pod kapotou. Bol som veľmi milo prekvapený. Peugeot RCZ vyzerá byť hneď na prvý dojem veľmi vydarené auto. Sedí sa nízko a pozícia za volantom je ideálna. Volant je umiestnený v takmer zvislej polohe. Riadenie má ten správny odpor. S autom som síce jazdil asi iba 20 minút, ale celkovo som mal z riadenia dobrý pocit. Je príjemne presné a výraznejšie problémy som nezaznamenal ani so spätnou väzbou. Peugeotu sa konečne podarilo spraviť relatívne presnú kulisu šesťstupňovej manuálnej prevodovky.

Najlepší bol však motor. A najmä jeho zvuk. Peugeot RCZ s 200-koňovou „jedna-šestkou“ sa ozýva presne ako tá šelma, ktorú nosí auto na kapote. O veľkú časť zábavy za volantom sa teda postará skvelá zvuková kulisa. Tej však samozrejme asistuje adekvátna dynamika. Asi si viete predstaviť, že auto s výkonom 200 koní a krútiacim momentom 275 Nm nebude „lenivé“. To nie je ani náhodou. Čo ma však prekvapilo, je fakt, že napriek preplňovaniu turbodúchadlom sa motor ochotne nechá vytočiť aj do 6500 ot./min. a vôbec sa netvári, že by to bol jeho strop. Plný výkon pritom motor dosahuje už pri 5800 ot./min., takže viac som ho nechcel trápiť. Je však veľmi odhodlaný a poslúcha na slovo.

Peugeot RCZ
Foto: Ondrej Rabatin

Z tohto auta som presedlal do ďalšieho. Vyzeralo takmer navlas rovnako, no poháňal ho vznetový dvojliter s výkonom 163 koní. Ak mám byť úprimný, už to nebolo ono. Áno, auto bude pravdepodobne úspornejšie a dynamika mu rozhodne nechýba. Disponuje krútiacim momentom až 340 Nm, čo je o 65 Nm viac, ako má silnejšia benzínová verzia, no má o 37 koní nižší výkon. Ono ani nejde tak o tie čísla samotné, ako o pocit z jazdy. Ak hľadáte elegantné kupé kvôli „imidžu“ a spotreba paliva je pre vás dôležitejšia ako jazdné vlastnosti, HDi-čko je auto pre vás. Tí, ktorí však chcete so svojim RCZ-kom jazdiť a tú jazdu si patrične užívať, nemáte inú možnosť, ako siahnuť po benzínovom agregáte. Ideálne po tom silnejšom.

Ceny

Základná cena Peugeotu RCZ na našom trhu je rovných 26 000 €. Toľko zaplatíte za verziu so slabším benzínovým motorom. Ak by ste chceli jeho silnejšiu verziu, potrebujete o 2 500 € viac, čiže 28 500. Diesel je ešte o ďalších 500 € drahší. Jeho cena tak začína na úrovni 29 000 €. Ceny teda vyzerajú celkom dobre vzhľadom na to, čo dostávate. Problém však nastáva pri pohľade na zoznam príplatkovej výbavy. Je ťažké odolávať. A ceny niektorých položiek sú naozaj dosť vysoké.

Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie PSA Peugeot Citroën