RegioJet chce konkurovať IC vlakom, sľubuje nižšie ceny

Regiojet
Foto: STUDENT AGENCY, s.r.o.

BRATISLAVA 26. apríla (WEBNOVINY) – Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) plánuje prevádzkovať IC vlaky bez dotácie štátu nehľadiac na súkromnú konkurenciu. Zatiaľ nechce prezradiť, či zníži výšku cestovného v expresných vlakoch jazdiacich na hlavnej domácej trati Bratislava – Žilina – Košice.

Český súkromný prepravca RegioJet informoval, že cena lístkov vo vlakoch, ktoré chce medzi Bratislavou a Košicami prevádzkovať od 14. decembra tohto roka, môže klesnúť o polovicu oproti štátnej spoločnosti.

Lepšie služby za nižšie ceny

„ZSSK nekomentuje vyhlásenia súkromnej spoločnosti Regiojet. K uvedenej téme aj linke bolo už povedané veľa, mnohé sa v praxi nenaplnilo. ZSSK rozvíja svoj produkt IC vlakov bez ohľadu na uvedené vyjadrenia,“ informovala agentúru SITA riaditeľka odboru komunikácie a hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová. Bližšie informovanie by podľa nej bolo v súčasnosti z konkurenčného hľadiska kontraproduktívne.

RegioJet oznámil, že odteraz sa bude aktívne vymedzovať ako konkurencia voči štátnemu prepravcovi a bude ponúkať lepšie služby za nižšie ceny. Znížil už cenu v expresných vlakoch z Prahy do Žiliny, pričom toto spojenie plánuje v polovici decembra predĺžiť do Košíc.

„Vďaka príchodu konkurencie od decembra 2014 na spoje Praha – Košice ušetrí štát aj cestujúci. Štát ušetrí za dotovanie stratovej prevádzky na tejto trati a cestujúci sa budú tešiť z nízkych cien,“ tvrdí Radim Jančura, majiteľ holdingu Student Agency, ktorého súčasťou je aj RegioJet. „Rovnaký efekt sa dá očakávať aj na trase Bratislava – Košice. ZSSK na nedotovaných spojoch prerába ročne 2,8 mil. eur a ich zrušením by železničná spoločnosť mohla ušetriť a súčasne presunúť kvalitné vozne na štátom dotované medziregionálne rýchliky,“ dodal.

ZSSK znižuje svoje straty

Ministerstvo dopravy neuvažuje o zmene, resp. dotovaní prevádzky štátnych IC vlakov. „IC vlaky sú čisto komerčný projekt ZSSK a na tom rezort neplánuje nič meniť,“ uviedol pre agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa. Ministerstvo pritom nechcelo komentovať obchodnú politiku súkromných spoločností.

Predlžiť svoju vlakovú linku z Prahy do Ostravy cez Žilinu do Košíc plánuje aj ďalší český privátny prepravca Leo Express. Zvažuje pritom komerčnú spoluprácu s ZSSK alebo podnikanie na vlastné riziko.

ZSSK vlani znížila stratu IC vlakov na 1,7 mil. eur, čo je medziročne o 48,5 % menej. V roku 2012 ešte prerobili 3,3 mil. eur. Tieto vlaky minulý rok prepravili 690 tis. cestujúcich, čo je o 2 % viac. Tržby z cestovného v štátnych IC vlakoch pritom vzrástli o 6 % a ich obsadenosť dosiahla priemerne 70 až 75 %. IC vlaky v uplynulom roku najazdili celkovo 1,22 mil. vlakových kilometrov, čo je medziročne o 8,5 %, resp. o 96 tis. kilometrov viac. Vlaky ZSSK na základe objednávky štátu vlani najazdili vyše 29 mil. kilometrov.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Firmy a inštitúcie RegioJet