Remorkér nevyslobodil uviaznutý čln, príde mu pomôcť ďalší

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Lod
Foto: SITA/Nina Bednáriková

BRATISLAVA 27. augusta (WEBNOVINY) – Ukrajinskému remorkéru Michail Popov sa zatiaľ nepodarilo vyslobodiť čln, ktorý spolu s ukrajinským remorkérom Havana ešte v utorok uviazol na naplavenine v zdrži Hrušov na vodnom diele Gabčíkovo. Na miesto už mieri ďalší z Rakúska ukrajinský remorkér Doneck, ktorý by sa mal pridať k doteraz zasahujúcim lodiam. Agentúre SITA to potvrdila Irina Kuhlijak z Ukrajinskej dunajskej plavby a riaditeľ štátnej plavebnej správy Miroslav Detvan. Michail Popov dorazil na miesto o 6:45, teraz mu má pomôcť ďalšia loď. „Dúfame, že teraz sa to už podarí,“ uviedla Kuhlijak, podľa ktorej by sa mohlo operácia skončiť ešte dnes, možno v nedeľu. Po príchode Donecka by mali byť na mieste už tri remorkéry – Havana, ktorá s člnom pôvodne plávala, Michail Popov a Doneck. Podľa plánovaného postupu sa bude jeden z remorkérov snažiť o vyslobodenie lode, pričom zvyšné dva budú „čistiť“ nánosy bahna, ktorého je na mieste veľmi veľa. Ukrajinci už majú aj náhradný plán, pre prípad, že by tento nevyšiel – privolali by aj štvrtý remorkér.

Ukrajinci nepožiadali slovenskú stranu o pomoc. Zvolili presun lode vlastným remorkérom, aby nemuseli prekladať ťažký náklad s rudou na náhradnú loď. V stredu aj napriek zvýšeniu hladiny vody o približne 18 centimetrov manipuláciou na Vodnom diele Gabčíkovo, sa uviaznutej lodi z plytčiny nepodarilo vyplávať. Medzinárodná lodná doprava však funguje naďalej s tým, že v tejto oblasti je potrebná zvýšená pozornosť.

Loď uviazla v utorok popoludní na množstve naplaveného štrku, remorkér Havana bol však voľný a preto mohol miesto opustiť. Stalo sa to v 37. plavebnom kilometri približne 300 metrov pod vodným stupňom Čunovo. „Bolo len otázkou času, kedy sa to stane,“ reagoval na situáciu minister životného prostredia József Nagy (Most-Híd). Dôvodom incidentu je nedostatočné vyčistenie ramien Dunaja. Za to je zodpovedný Slovenský vodohospodársky podnik, ktorý hovorí o nedostatku financií. Pre zlepšenie plavebných podmienok je nutné koryto prehĺbiť a tým rozšíriť, čím sa plavebná dráha stane podľa envirorezortu bezpečnejšou. Podľa informácie od Kuhlijak ich plavidlo uviazlo potom, ako dávali prednosť výletnej lodi Mozart a kapitán ukrajinskej lode mierne vybočil z plavebnej dráhy.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe József Nagy