Reťazec úspešne plní svoje ciele v oblasti trvalej udržateľnosti

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Kaufland_01.jpg
Foto: Kaufland

Rozšírenie vegánskeho a vegetariánskeho sortimentu, umiestnenie regionálnych výrobkov vo všetkých predajniach, zvýšenie množstva BIO a certifikovaných produktov v ponuke, ako aj znižovanie plastového odpadu predstavujú len časť z úspešne splnených cieľov, ku ktorým sa Kaufland zaviazal v rámci podpory lepšej budúcnosti svojich zákazníkov.

V aktuálnej druhej Správe o trvalej udržateľnosti, ktorú spoločnosť Kaufland Slovensko dobrovoľne zverejnila na vlastnej webovej stránke, sa popri napĺňaní svojich záväzkov sústredí na oblasť ochrany životného prostredia, trvalo udržateľného poľnohospodárstva, podpory domácich produktov, tému zodpovedného zamestnávateľa, boja proti korupcii, ekologických balení, rozširovania udržateľného sortimentu, spoločenskej angažovanosti a ďalšie. Pomocou otvorenej komunikácie chce zároveň predchádzať tzv. greenwashingu.

„Správu o trvalej udržateľnosti plánujeme vydávať každé dva roky. Uvedomujeme si naše postavenie na trhu, a s ním spojenú zodpovednosť v spoločenských, environmentálnych či ekonomických oblastiach,“ hovorí Samuel Machajdík, hovorca spoločnosti Kaufland Slovensko a dodáva: „Cieľom Kauflandu je podnikať v súlade s princípmi trvalej udržateľnosti tak, aby sme v duchu nášho hesla „Rozhodujú činy“ robili konkrétne a premyslené aktivity, vedúce k pozitívnym zmenám ohľadne životného prostredia a komunity.“

UDRŽATEĽNÉ PRODUKTY PRE KAŽDÉHO

Nakupovať zodpovedne nemusí byť vôbec náročné – stačí sa napríklad zamyslieť nad výberom položiek počas bežného nákupu. Kaufland vo svojich predajniach ponúka množstvo produktov s certifikátmi Fairtrade, Bio alebo Rainforest Alliance Certified, ako aj sortiment ovocia, zeleniny a výrobkov pod privátnou značkou K-Bio. Reťazcu sa navyše podarilo rozšíriť sortiment Bio produktov až o 128 % oproti pôvodne plánovanému 50 % nárastu.

V ponuke kvetov a rastlín presadzuje už od roku 2013 elimináciu pesticídov pri ich pestovaní. Tie sú okrem iného nebezpečné pre opeľovačov, od ktorých závisí až 75 % plodín a 90 % kvitnúcich rastlín. Netreba zabúdať ani na emisie spojené s leteckou prepravou – Férové kytičky z Kene zanechávajú 7x nižšiu uhlíkovú stopu než ruže vypestované v Európe. Ich pôvod a spôsob pestovania navyše potvrdzuje pečať Fairtrade.

Podľa prieskumov pozná túto certifikáciu až 58 % slovenských spotrebiteľov. Pri nákupe fairtradových surovín, potrebných pre výrobu produktov privátnych značiek, zaplatil Kaufland v roku 2021 na fairtradovom príspevku vyše 65 000 eur. Aj vďaka tomu spoločnosť aktuálne predáva o 65 % viac produktov so sledovanými certifikátmi udržateľnosti ako pred dvoma rokmi, čo predstavuje významný krok na ceste k trvalej udržateľnosti.

KVALITNÁ PONUKA MÄSA I VEGGIE PRODUKTOV POD JEDNOU STRECHOU

V súčasnosti sú čoraz väčšou témou dobré životné podmienky zvierat a vplyv konzumácie živočíšnej stravy na klimatické zmeny. Dôležité je preto uprednostňovať kvalitu pred kvantitou. Kaufland má vo svojej stálej ponuke čerstvého mäsa približne 170 položiek, pričom viac ako 55 z nich tvorí mäso z ekologického chovu zvierat, welfare chovu alebo iných, k zvieratám priateľských alternatív. Záujem o bravčové mäso s označením welfare v posledných rokoch narástol o viac ako o 100 % a predaj hydiny s týmto označením stúpol až o 156 %. V ponuke kuracieho mäsa zákazníci nájdu produkty výlučne od slovenských a českých dodávateľov.

Pre všetkých, ktorí sa, naopak, rozhodli znížiť spotrebu mäsa a živočíšnych produktov, prípadne ich zo svojho jedálnička úplne vylúčiť, ponúka alternatívu v podobe kvalitných a cenovo dostupných vegetariánskych a vegánskych produktov, ktorých sortiment sa výrazne navýšil. Reťazec zároveň predáva aj produkty pod vlastnou značkou K-take it veggie, ktoré sú klimaticky neutrálne, majú certifikát V-label a použité obaly sú šetrnejšie k životnému prostrediu.

Kaufland 02.jpg
Foto: Kaufland

CELOROČNÁ PODPORA SLOVENSKÝCH DODÁVATEĽOV

Spolupráca s domácimi dodávateľmi je pre spoločnosť Kaufland veľmi dôležitá. Okrem posilňovania slovenskej ekonomiky a zvyšovania zamestnanosti v regiónoch dokáže vďaka nej na pultoch ponúkať až 50 % ovocia a zeleniny, ktoré je možné dopestovať na Slovensku. Tento záväzok sa podarilo dosiahnuť už o dva roky skôr, než bolo pôvodne plánované.

Nemenej významná je aj pomoc regionálnym dodávateľom. Často ide o malé rodinné firmy, ktoré majú nižšie výrobné kapacity, preto vlastné produkty dokážu dodávať len do predajní vo svojom okolí. Vďaka úzkej spolupráci s nimi sa podarilo dosiahnuť zastúpenie regionálnych produktov vo všetkých predajniach, čo môže malým podnikateľom priniesť zlepšenie plánovania ich ďalšieho rozvoja či investícií do výroby.

PLASTY POD KONTROLOU

Spoločnosti sa tiež darí v odstraňovaní čiernych plastov a celkovom znižovaní obsahu plastu v baleniach privátnych značiek. Pri pokladniach sa dnes nachádzajú iba viacnásobne použiteľné nákupné tašky. Ich posledné jednorazové verzie boli vyradené z predaja už v roku 2020 a pred nimi aj jednorazový plastový riad, slamky či vatové tyčinky. Postupne klesá spotreba klasických mikroténových vreciek, používaných na balenie pečiva, ovocia a zeleniny, čím sa ušetrilo až 54 ton.

Pred rokom sa na Slovensku spustil zálohovací systém PET fliaš a plechoviek, ktorý má okrem iného za cieľ zvýšiť mieru recyklácie a znížiť obsah plastového odpadu, voľne pohodeného v prírode. V Kauflande tento systém funguje nad očakávania – návratnosť zálohovaných fliaš vysoko presahuje celoslovenský priemer.

V KAUFLANDE ROZHODUJÚ ČINY

S ohľadom na aktuálne témy v oblasti ochrany životného prostredia a zdravia obyvateľov Slovenska si reťazec stanovil ďalšie záväzky, z ktorých mnohé už splnil – v rámci svojich prevádzok neumožňuje predaj živých kaprov, nepredáva prírodné kožušiny ani kačacie alebo husacie mäso, ktoré pochádza z násilného výkrmu. Do roku 2025 plánuje úplne vyradiť z ponuky vajcia z klietkového chovu a rozšíriť sortiment vajec z podstielkových a voľných chovov.

Okrem toho sa zaväzuje k viacerým krokom, ktoré vedú k zachovaniu trvalej udržateľnosti, a to predovšetkým v oblasti udržateľnejších stavieb a životného prostredia. Zníženie emisií z vlastnej prevádzkovej činnosti o 80 % oproti roku 2019, dosiahnutie klimatickej neutrality, šetrenie energií a posilňovanie energetickej efektívnosti, ako aj budovanie zelených striech, fotovoltaiky a tepelných čerpadiel, patria k ambicióznym cieľom na najbližšie roky.

Nemenej dôležitá je podpora v oblasti dobrovoľníctva, propagácia a podpora zdravej výživy na školách a v škôlkach v rámci projektu Čerstvé hlavičky alebo redukcia množstva komunálneho odpadu z vlastnej prevádzkovej činnosti na maximálne 5 % a získanie certifikáciu Zero Waste.

Celú Správu o trvalej udržateľnosti za obdobie 1.3.2020 – 28.2.2022 si môžete prečítať tu.

Informačný servis

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Kaufland