RTVS čelí žalobe bývalých zamestnancov, vedenie redaktorom zo dňa na deň nepredĺžilo zmluvy

RTVS Rozhlas a televízia Slovenska
Foto: ilustračné, SITA/Tomas Halasz.

BRATISLAVA 28. júna (WebNoviny.sk) – Rozhlas a televízia Slovenska sa zatiaľ nevyjadrí k žalobe, ktorú na verejnoprávneho vysielateľa podali štyria bývalí redaktori spravodajstva.

Žalobu im ešte nedoručili

Súd ešte RTVS nedoručil predmetnú žalobu. Po oboznámení sa s jej obsahom k nej zaujmeme stanovisko,“ uvádza sa v stanovisku, ktoré agentúre SITA poskytla hovorkyňa RTVS Erika Rusnáková.

Žalobu na RTVS podali štyria bývalí redaktori spravodajstva RTVS, ktorým vo verejnoprávnej televízii ku koncu apríla nepredĺžili zmluvy – bývalý reportér zahraničia Matúš Dávid, bývalá kultúrna redaktorka Jana Masárová a reportéri domácej redakcie, Matúš Baňovič a Kristián Čekovský. O žalobe informoval v stredu 27. júna Denník N v článku Štvorica bývalých reportérov RTVS, ktorým zo dňa na deň nepredĺžili zmluvy, žaluje RTVS.

Redaktori v žalobách podľa Denníka N „namietajú, že i keď pracovali na externú zmluvu, v skutočnosti išlo o zastretý pracovný pomer. RTVS im zmluvu predlžovala každý mesiac, takto tam robili aj niekoľko rokov. Keď si jeden z redaktorov, Kristián Čekovský, od vedenia pýtal klasickú internú zmluvu, nedostal ju s vysvetlením, že by to bolo drahšie“.

Zastretý pracovný pomer

Ako ďalej informuje Denník N, bývalých redaktorov RTVS zastupuje právnická kancelária Taylor Wessing. Radovan Pala, partner tejto advokátskej kancelárie, podanie žaloby na Okresný súd Bratislava III Denníku N potvrdil.

„Žalobou sa domáhame predovšetkým toho, aby súd vyslovil, že právny vzťah medzi redaktormi a RTVS je pracovný pomer, ktorý naďalej trvá, a priznal redaktorom z toho vyplývajúce nároky, teda náhradu mzdy. Dôvodom je, že išlo podľa nášho názoru zjavne o zastretý pracovný pomer, ktorý nebol riadne skončený,“ uviedol pre denník Pala.

Právnik tvrdí, že práca, ktorú redaktori pre RTVS vykonávali, vykazovala všetky znaky závislej práce. Znamená to, že redaktori vykonávali pre RTVS dlhodobo a sústavne prácu osobne, podľa pokynov nadriadených zamestnancov, v mene RTVS a v pracovnom čase určenom RTVS.

Licenčné zmluvy na mesiac

„Na existencii pracovného pomeru nič nemení ani skutočnosť, že s nimi RTVS formálne opakovane uzatvárala jednomesačné autorskoprávne licenčné zmluvy. RTVS podľa nášho názoru nebola oprávnená ukončiť spoluprácu prakticky okamžite, tým, že s redaktormi neuzavrela nové licenčné zmluvy,“ cituje článok Palu.

Právnici redaktorov oslovili RTVS pred podaním žaloby, telerozhlas však podľa nich nemal záujem rokovať. „Zohľadňujúc aj verejnoprávny charakter zamestnávateľa, považujeme tento prípad za strategický aj zo širšieho hľadiska potreby otvorenia témy dlhodobého negatívneho javu zastretých pracovných pomerov, ktorých zneužívanie odníma elementárnu ochranu veľkému množstvu zamestnancov,“ dodal pre Denník N Pala.

Denník N v článku okrem iného pripomína, že spomínaní redaktori si náhle nepredĺženie zmluvy vysvetľovali najmä tým, že sa pridali ku kritikom vedenia spravodajstva a riaditeľa Jaroslava Rezníka. Na protest proti ich prepusteniu dali v ten istý deň v rozhlase výpoveď domáca redaktorka Jana Maťková aj rozhlasová dramaturgička Nikola Bajánová.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Jaroslav Rezník
Firmy a inštitúcie RTVS Rozhlas a televízia Slovenska