Ružomberok sa mal stať rukojemníkom zámerných komplikácií, podáva podnet pre nestavanie diaľnice

Diaľnica, výstavba
Foto: ilustračné, SITA/Radoslav Maťaš

RUŽOMBEROK 25. apríla (WebNoviny.sk) – Mesto Ružomberok podáva ministerstvu dopravy a výstavby podnet na stavebný dohľad pre nestavanie diaľnice D1 Hubová-Ivachnová. „Došla nám trpezlivosť s touto absurdnou situáciou. Podľa našich zistení sa stávame v tejto dráme nevýstavby rukojemníkmi úmyselných komplikácií,“ uviedol v stredu pre médiá primátor Ružomberka Igor Čombor prostredníctvom tlačovej správy.

Prekračujú hranice úcty voči obyvateľom

Podľa Čombora komplikácie predstavujú nezhody medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a firmami OHL- Váhostav a ďalšie komplikácie, ktoré majú súvisieť s firmou, ktorá zodpovedá za geologický projekt a práce – CADECO.

Podľa ružomberskej radnice vyjadrenia NDS z minulého týždňa na adresu Ružomberka pobúrili obyvateľov mesta a regiónu a hraničia s osočovaním. Mesto a okolité obce, ktoré sú účastníkmi konania v procese EIA na diaľnici D1 Hubová-Ivachnová, súhlasili so zmenou trasy diaľnice a výberom variantu V2.

„Preto tvrdenia NDS o tom, že Ružomberčania blokujú výstavbu diaľnice, prekračujú hranice úcty voči obyvateľom, ale aj zákonom,“ dodal primátor Čombor. Dodal, že tiež nesúhlasí s podanými rozkladmi dvoch obyvateľov mestskej časti Hrboltová, no rešpektuje ich právo tak urobiť.

NDS hovorí o obštrukcii

Proces výstavby sa naposledy oddialil práve pre podané rozklady občanov voči záverečnému stanovisku ministerstva životného prostredia k posudzovaniu vplyvov na životné prostredie (EIA) pri výstavbe úseku D1 Hubová-Ivachnová.

NDS ich považuje za špekulatívne a za obštrukciu. Podľa zástupcov spoločnosti doterajším požiadavkám občanov vyhoveli a do dokumentácie ich zapracovali. Informoval o tom 19. apríla na kontrolnom dni v Ružomberku generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin.

„Verili sme, že po nadobudnutí právoplatnosti EIA začiatkom tohto mesiaca začneme stavať. Pomôžeme tak najmä občanom regiónu a motoristom. No stalo sa to, čo sme najmenej čakali. V posledný deň dvaja občania z Hrboltovej podali námietky. Začiatok prác sa tak predĺži o niekoľko mesiacov,“ dodal. Podľa jeho slov zatiaľ eurofondy na tento úsek diaľnice ohrozené nie sú. Nevylučuje, že pri ďalších obštrukciách by k ohrozeniu mohlo dôjsť.

Nepochopili proces

Investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek uviedol, že občania, ktorí podali námietky, nepochopili celý proces EIA a namietajú dokumenty, kde sú ich námietky už zapracované. Išlo najmä o vylúčenie stavebnej dopravy z Hrboltovej. Zhotoviteľ bude k stavbe po novom pristupovať po telese budovanej diaľnice.

Úsek D1 Hubová – Ivachnová (15 kilometrov) pri Ružomberku mal byť odovzdaný do prevádzky vlani v lete. Pre nepredvídateľné geologické podmienky počas prác pri západnom portáli tunela Čebrať boli práce na časti úseku pozastavené, trasa sa musí zmeniť (bude kratšia o tristo metrov) a tunel bude mať namiesto pôvodných dvoch kilometrov o tisíc šesťsto metrov viac.

Lehota výstavby sa tak predĺži o päť rokov predbežne do leta 2022. Zhotoviteľom úseku je združenie spoločností OHL ŽS, a. s., a Váhostav – SK. Práce sa začali v roku 2014, zmluvná cena 227,3 mil. eur bez DPH by sa z dôvodu dodatočných prác mala zvýšiť predbežne o 61 mil. eur.

Ministerstvo životného prostredia SR z dôvodu zmeny stavby vydalo koncom februára záverečné stanovisko v rámci posúdenia vplyvov na životné prostredie (EIA). Účinnosť malo nadobudnúť od apríla, no pre námietku sa lehota môže posunúť o dva alebo tri mesiace. NDS predtým už vydala pokyn na mobilizáciu zhotoviteľa a realizáciu prípravných prác pred razením tunela Čebrať, právoplatnosť stanoviska EIA je však podmienkou začatia razenia v tuneli.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Hubová - IvachnováIgor Čombor
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRMŽP Ministerstvo životného prostredia SRNDS Národná diaľničná spoločnosťVáhostav - SK