SaS a KDH sa sporia o tretí balík PPP projektov na diaľnice

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Richard Sulík
Zľava: Vedúci kancelárie NR SR Michal Nižňan a predseda Národnej rady SR Richard Sulík počas tlačovej besedy o zmluve NR SR a Satur a nominantoch SaS. Bratislava, 24. november 2010. Foto: SITA/AP

BRATISLAVA 24. novembra (WEBNOVINY) – SaS zablokovala schválenie tretieho balíka PPP projektov na výstavbu diaľnice pri Žiline, ktorý dnes mala odobriť vláda. Predseda SaS Richard Sulík požiadal v utorok premiérku Ivetu Radičovú, aby tento bod vypustila z rokovania kabinetu.

Balíkom PPP projektov sa bude vo štvrtok zaoberať Koaličná rada. „Ja som sa včera spojil s premiérkou a požiadal som ju, aby stiahla bod z rokovania vlády k PPP projektom a to preto, lebo si myslím, že zmluvu v takto veľkom objeme, je to viac ako dve miliardy eur, by sme jednoducho mali prejsť na Koaličnej rade,“ povedal dnes Sulík novinárom.

Sulík má otázky

Dodal, že k PPP projektom má niekoľko otázok, ktoré však nechcel konkretizovať. Sulík verí, že po rokovaní Koaličnej rady návrh o týždeň vláda schváli. Podľa Koaličnej zmluvy môže ktorýkoľvek z partnerov požiadať o predrokovanie niektorého bodu z rokovania vlády na Koaličnej rade. Podľa predsedu KDH Jána Figeľa, ktorý ako minister dopravy balík PPP projektov predkladá, je to pochopiteľná požiadavka, pretože ide o veľký balík peňazí. Naznačil však, že za tým môžu byť aj iné súvislosti. Predseda poslaneckého klubu SaS Jozef Kollár bol totiž poradcom Doprastavu pri prvom balíku PPP projektov, ktoré Figeľ zastavil.

Dúfam, že neexistujú iné motívy, pretože rezorty a politické strany majú obhajovať štátny záujem. Tlačím na to, aby ceny pri obstarávaní boli čo najnižšie, kvalita zaručená. Ak má niekto iné zámery, nemali by byť súčasťou takéhoto formovania vzťahov,“ povedal Figeľ novinárom a dodal, že počas uplynulých mesiacov nezaznela požiadavka na nejaké hlbšie prehodnocovanie rokovaní.

„Len“ nedorozumenie

Figeľ verí, že ide len o nedorozumenie. Podľa neho partneri mohli už skôr avizovať, že majú nejaký problém. „Nebolo to tak,“ konštatoval. Odmietol tiež postoje, ktoré nepomáhajú rokovaniam, ale politizujú výstavbu diaľnic. Podľa Figeľa ak padol prvý balík, neznamená to odkaz pre tretí balík, že má padnúť rovnako. „Ak bol niekto poradcom, mohol takýto vzťah znamenať minulosť, ale nemôže znamenať súčasné postoje, alebo väzby. Odkazy od Ivana Šestáka ako predsedu predstavenstva Doprastavu o politickej pomste odmietam. Nie je to žiadna pomsta. Nie som pomstychtivý. Chcem, aby sa na Slovensku stavali diaľnice transparentne, za primerané ceny, výhodné aj pre štát, nielen pre banky, alebo stavebné firmy,“ uviedol.

Neschválenie 3. balíka PPP by bolo stratou, tvrdí Palčák

Ak by sa rokovania o treťom balíku PPP na výstavbu úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Martinom nepodarilo dotiahnuť do konca, bola by to z pohľadu ekonomiky aj dopravy strata. Myslí si to generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. Ako uviedol v stredu v stanovisku pre agentúru SITA, bolo by chybou nevyužiť súčasné výsledky vyjednávania ministra dopravy Jána Figeľa o spomínanom projekte, pretože ide o veľmi zaujímavú a atraktívnu ponuku pre Slovensko.

„Podľa našej štúdie, v ktorej sme posudzovali vplyv výstavby diaľnic na ekonomiku Slovenska, práve tretí balík vychádzal najlepšie. Napríklad z pohľadu zníženia nehodovosti vo finančnom vyjadrení je to okolo 2,9 mil. eur za rok. Z pohľadu prínosov pre užívateľov infraštruktúry, vodičov a dopravcov, ako je spotreba pohonných látok, úspora času, je to až 167 mil. eur a aj benefit z pohľadu zníženia emisií je asi 1,4 mil. eur,“ uviedol ďalej Palčák.

Ako pripomenul, medializované zatiaľ vyrokované zníženie investičných nákladov tretieho balíka PPP sa dostáva výrazne pod odhad štátnej expertízy. „Myslím si, že je teraz potrebné dať politiku bokom a využiť súčasnú pozíciu ministerstva dopravy. Ak by sa tento proces zastavil a rozbehol nový, tak ako navrhuje jedna koaličná strana, stratíme minimálne jeden až dva roky a podľa môjho názoru to nebude mať ani ekonomický efekt, skôr naopak,“ dodal Palčák. V takom prípade by to podľa neho znamenalo, že štátu by zostalo menej peňazí na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jozef KollárĽubomír PalčákRichard Sulík