Širokorozchodná železnica bude, Slovensko zápasí so susedmi

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Zeleznice
Foto: SITA/Rastislav Ovšonka
Jakunin fico
Foto: SITA/Ivan Fleischer

BRATISLAVA 4. apríla (WEBNOVINY) – Prezident Ruských železníc Vladimir Jakunin je presvedčený, že pripravovaný projekt výstavby širokorozchodnej trate sa bude realizovať a bude efektívny.

Najvýhodnejšia trasa by podľa neho mala viesť cez Slovensko, kde by mali byť najmenej dva prekládkové terminály, ale nie je to jediná možnosť. Ako vo štvrtok informoval na tlačovej besede v Bratislave, o projekt prejavili záujem aj v Českej republike, Poľsku a Maďarsku.

Konečné rozhodnutie bude podľa Jakunina prijaté až po tom, keď budú známe finančné podmienky výstavby širokorozchodnej železnice. Odhadované náklady projektu, ktorého možnosti posudzujú železničné spoločnosti z Ruska, Ukrajiny, SR a Rakúska, by mali dosiahnuť predbežne okolo 6 mld. eur.

Šéf Ruských železníc predpokladá, že po definitívnom rozhodnutí o realizácii projektu bude potrebný rok na začatie výstavby, tá by mala trvať tri roky.

„Nemôže sa stať, že jeden terminál postavíme pod Viedňou. Projekt počíta s niekoľkými terminálmi, minimálne dva z nich musia byť na území Slovenska,“ povedal Jakunin. Nepovedal však, kde by mohli byť. „Nemám právo odpovedať na túto otázku, nie preto, že neviem, ale keď začnem menovať tieto miesta, tak ceny pozemkov tam vyletia za rozumnú hranicu,“ dodal.

V prípade, že by sa SR napokon nezúčastnila na projekte širokorozchodnej železnice, realizáciu projektu to podľa prezidenta Ruských železníc neovplyvní. „Keď táto idea nebude realizovaná štyrmi krajinami, napriek všetkému bude realizovaná v tej alebo inej podobe. Je to proste nevyhnutné, vychádzajúc z rozvoja výroby a obchodu medzi Áziou a Európou a opačne, ako aj rozvoja železničnej dopravy,“ povedal Jakunin.

Vlaky železnice
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič

Podľa šéfa Ruských železníc treba dať projektu širokorozchodnej trate politickú váhu. Povedal to na základe diskusie so domácimi predstaviteľmi a politikmi. „Slovenské vedenie naďalej podporuje realizáciu projektu nového dopravného koridoru,“ myslí si Jakunin. Podľa neho by sa možno na jeseň mali stretnúť premiéri štyroch krajín zapojených do prípravy projektu.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ako člen spoločného podniku pre prípravu projektu širokorozchodnej trate, plány Ruských železníc vnímajú pozitívne. „Ruské železnice sú jedným zo strategických partnerov ŽSR a naša spolupráca je na vysokej úrovni,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa železníc Martina Pavliková. Projektom širokorozchodnej železnice sa zaoberá spoločnosť Breispur Planungsgesellschaft mbH so sídlom vo Viedni.

Jej členmi sú aj Ruské železnice, Ukrajinské železnice a Rakúske železnice. „Detailná analýza realizovateľnosti by mala byť hotová v najbližších rokoch,“ dodala Pavliková. Stretnutia partnerov sa podľa nej uskutočňujú pravidelne vo Viedni, kde každá krajina má svojich zástupcov a riešia aktuálne otázky súvisiace s uvedeným projektom.

Spojenie Carga s Rusmi môže byť výhodnéRiaditeľ Inštitútu dopravy a hospodárstva Ondrej Matej tvrdí, že projekt širokorozchodnej trate bude mať pre Slovensko význam jedine vtedy, ak prekladisko bude na Slovensku. Aktivity Ruských železníc na Slovensku vníma skôr ako diplomatické, než ako aktivity vedúce k užšej vzájomnej spolupráci.

Prípadné strategické partnerstvo Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. s Ruskými železnicami môže byť podľa riaditeľa Inštitútu dopravy a hospodárstva Ondreja Mateja pre nášho nákladného dopravcu výhodné. Zdôvodnil to tým, že Cargo tretinu tovarov prepravuje z Ruska a spoluprácou v oblasti kombinovanej dopravy kontajnerov by mohol získať ďalších 8 mil. až 12 mil. ton tovarov ročne.

„Toto všetko za predpokladu, že širokorozchodná trať skončí na Slovensku, najlepšie tam, kde je dnes, a to pri Košiciach. Tam by sa dobudovalo prekladisko a v prípade vstupu Ruských železníc do slovenského Carga by ruská strana mala motiváciu prekladať tovar u nás, a nie v Rakúsku,“ uviedol pre agentúru SITA Matej. Slovensko by sa podľa neho v takom prípade mohlo stať lídrom v prekládke tovaru medzi Áziou a Európou.

Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák očakáva, že železničnú nákladnú dopravu v Európe budú ovplyvňovať traja až piati veľkí hráči. A jedným z nich budú podľa neho aj Ruské železnice. „Komunikácia s týmto partnerom a analyzovanie tohto stavu bude veľmi dôležité a musí neustále prebiehať. Slovensko sa bude musieť strategicky rozhodnúť,“ povedal vo štvrtok pre agentúru SITA Palčák.

Ruské železnice považuje expert za jedného z hlavných kandidátov na prípadné spojenie s našim Cargom. „Pre nákladného dopravcu je z pohľadu ekonomiky dôležitý hlavne tranzit. Slovensko je veľmi malé a musíme sa dostať k hlavným tranzitujúcim trasám,“ uviedol Palčák.

Pre Slovensko je podľa neho dôležitý najmä tranzit v smere východ – západ. Ako prípadní partneri slovenského Carga sa doteraz spomínali aj české ČD Cargo a poľské PKP Cargo. „Analýzy u nás ešte nie sú tak ďaleko, všetko má svoje výhody aj nevýhody,“ dodal Palčák. Možnosť vytvorenia partnerstva s Ruskými železnicami treba podľa neho posúdiť ako jednu z prvých. Podľa neho by teraz bolo ešte predčasné povedať, či by to pre naše Cargo bolo výhodné.

Rusko je veľký partner a svoj zámer o širokorozchodnej trati bude podľa Palčáka realizovať bez ohľadu na to, či sa Slovensko do projektu širokorozchodnej trate zapojí. „Slovensko sa má rozhodnúť v správnom čase, či chce byť v tom. Musí byť jednoznačne urobená analýza, či to pre Slovensko je, alebo nie je výhodné,“ povedal Palčák s tým, že ešte neboli urobené všetky analýzy. Musí sa podľa neho odpovedať na otázky, koľko to bude stáť, kto to bude financovať, aký to bude mať vplyv na železničnú nákladnú dopravu na Slovensku na koľajniciach s úzkym rozchodom. Za dôležité označil, aby prekládka zo širokorozchodných koľajníc na normálne nebola až vo Viedni ale v Bratislave. Z ekonomickej stránky je podľa Palčáka zaujímavá najmä prekládka a zaujímavý je aj tranzit.

Prezident Ruských železníc Vladimir Jakunin na otázku agentúry SITA o možnosti partnerstva s Cargom vo štvrtok povedal, že slovenský prepravca nie je v najlepšej ekonomickej situácii. „Vidím to tak, že sa zlepší. V súčasnosti pokračujú rokovania medzi TransContainerom a Cargom o založení spoločného podniku na prepravu kontajnerov,“ povedal Jakunin s tým, že Cargu to umožní získať ďalšie zdroje príjmov.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ľubomír PalčákOndrej Matej