Školy sa snažia predchádzať extrémizmu, žiakov však poburuje realita

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: ilustračné, SITA/Peter Maďar

BRATISLAVA 13. marca (WebNoviny.sk) – Témy na predchádzanie extrémistických postojov žiakov v školách sú rozpracované roky priamo v učive či v rámci prierezových tém. Samotné školy spolupracujú s mnohými organizáciami, ktoré sa venujú problematike extrémistických postojov a ministerstvo na začiatku každého školského roku v pedagogicko-organizačných pokynoch zverejňuje úlohy a zdroje k tejto problematike.

Problém nie je v tom, že by sa základné školy nevenovali tejto téme, problém je v tom, že žiaci vidia v realite našej spoločnosti u dospelých iné konanie. Pre agentúru SITA to uviedla predsedníčka Združenia základných škôl Slovenska Alena Petáková.

Najviac sa dieťa naučí na vzoroch

Predsedníčka združenia základných škôl tvrdí, že školy sú osamotené v snažení a vysvetľovaní. Stále podľa nej navyše platí, že najviac sa dieťa naučí na vzoroch. Petáková tvrdí, že na túto tému existuje aj viacero materiálov. Problém je však podľa nej v tom, že sú zverejnené na rôznych miestach. „Preto učitelia o nich často ani netušia. Učitelia by určite uvítali zverejnenie zosumarizovaných materiálov na jednom mieste, aby mali prehľad,“ dodala Petáková.

Petáková sa vyjadrila aj k faktu, že predmetová komisia Štátneho pedagogického ústavu schválila návrh na zvýšenie počtu hodín dejepisu v základných školách, ktorým sa ministerstvo v súčasnosti zaoberá. Hodina dejepisu navyše na základnej škole však podľa nej nevyrieši problematiku extrémizmu na Slovensku.

Je to problém celej spoločnosti. Témy extrémizmu sa netýkajú len dejepisu. Na základnej škole sa už teraz prelínajú cez viacero predmetov. A keby si niekto dal prácu, tak zistí, že v obsahu učiva základných škôl je toho na danú tému dosť. Zároveň treba povedať, že táto téma je náročná, musí sa vysvetľovať v súvislostiach a je vhodná pre starších žiakov, napríklad deviatakov,“ uviedla Petáková. Upozorňuje zároveň na to, že školám by sa pri takomto zvýšení hodinovej dotácie úplne nabúrali školské vzdelávacie programy, úväzky učiteľov a ďalšie skutočnosti, ktoré sa týkajú celkového vzdelávacieho procesu. Napríklad by podľa nej museli zrušiť niektoré predmety, ktoré si vytvorili v rámci svojho školského vzdelávacieho programu, alebo znížiť počet hodín cudzích jazykov, prípadne informatiky, ktoré používali na rozšírenie z disponibilných hodín. „To nie je len taký jednoduchý zásah. Školy potrebujú mať veľmi rýchlo jasnú odpoveď na to, čo bude budúci školský rok, lebo v apríli sa naň začínajú na školách pripravovať,“ dodala Petáková.

Viacero metodických materiálov

Ministerstvo školstva pre agentúru SITA minulý týždeň uviedlo, že stojí za vypracovaním viacerých metodických materiálov a za zabezpečením prekladov publikácií, ktoré sa venujú prevencii extrémizmu, antisemitizmu, xenofóbie a ostatných foriem intolerancie. Štátny pedagogický ústav vytvoril napríklad materiál s názvom „K prevencii extrémizmu a radikalizmu,“ ktorý učiteľom a rodičom ponúka stručný prehľad odbornej terminológie, príklady aj prípady z reálneho života a návrhy metodického prístupu v školách. Pre učiteľov ďalej preložili materiál “Výučba kontroverzných tém prostredníctvom Výchovy k demokratickému občianstvu a ľudských práv – vzdelávací balíček pre učiteľov a učiteľky“.

Rovnako preložili aj príručku UNESCO s názvom „Príručka pre učiteľov a učiteľky o predchádzaní násilnému extrémizmu“. Rezort tiež spomína materiál Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie „Metodická príručka pre zamestnancov a zamestnankyne poradenských zariadení v rezorte školstva“ či materiál Štátneho pedagogického ústavu „Nové výzvy a potreby globalizovaného sveta vo vzdelávaní“.

Dejepis sa dá učiť zaujímavo

V súčasnosti sa rezort školstva zaoberá aj návrhom na zvýšenie počtu hodín dejepisu, ktorý pripravil Štátny pedagogický ústav s cieľom posilniť vyučovanie tém, ktoré reagujú na aktuálnu spoločenskú situáciu. Rezort tvrdí, že jeho snahou a snahou Štátneho pedagogického ústavu je, aby bol dejepis vyučovaný kvalifikovanými odborne spôsobilými učiteľmi, ktorí vďaka primeranej hodinovej dotácii budú mať priestor na prebratie dôležitého učiva do hĺbky. Podľa rezortu tak môžu upozorniť na historicko-spoločenské kontexty, dopad histórie na súčasnosť a poukázať aj na to, že dejepis sa dá učiť zaujímavo s využitím doplnkových materiálov, modernej techniky, exkurzií, historických prameňov, diskusií a podobne. „Malo by ísť o zaujímavejšiu formu výučby ako súčasné memorovanie faktov. Vďaka tomu sa môže u žiakov rozvíjať kritické myslenie a môžu sa formovať názory, ktoré majú predpoklad potláčať radikálne zmýšľanie,“ dodalo ministerstvo.

Ministerstvo ďalej upozorňuje, že Metodicko-pedagogické centrum je jedným z partnerov medzinárodného projektu „Vzdorujeme extrémizmu“, ktorý je financovaný prostredníctvom programu Európskej únie Erasmus+. Cieľom projektu je podporiť pôsobenie učiteľov zamerané na elimináciu extrémizmu u žiakov mladšieho školského veku. Hlavnými výstupmi projektu budú audiovizuálne didaktické pomôcky a zborník pre učiteľov, ktorý bude obsahovať vzdelávacie materiály, metodiky, prípadové štúdie, príklady osvedčených postupov z praxe a analytické výstupy z interných výskumov.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať