Slováci uprednostňujú online vybavovanie pred návštevou úradu, hlavným benefitom je ušetrený čas

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
ITAPA
Zľava: Podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu Richard Raši, generálna riaditeľka sekcie riadenia pre informatizácie Martina Slabejová a vedúci Zastúpenia Európskej komisie (EK) na Slovensku Ladislav Miko počas slávnostného otvorenia kongresu JARNÁ ITAPA 2018. Bratislava, 22. máj 2018. Foto: SITA/Branislav Bibel

BRATISLAVA 22. mája (WebNoviny.sk) – Takmer 60 % občanov si myslí, že online vybavovanie je lepšie ako ísť na úrad. V prípade podnikateľov je to až 82 %. Vyplýva to z prieskumu Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu (ÚPVII).

Jarná ITAPA

O jeho výsledkoch informovali vicepremiér Richard Raši a nová digitálna líderka Martina Slabejová v rámci podujatia Jarná ITAPA. Telefonický prieskum sa uskutočnil v období od 12. januára do 6. februára 2018, pričom sa ho zúčastnilo 1 400 subjektov.

Ako priblížil vicepremiér, z jednotlivých elektronických služieb sú najznámejšie kúpa diaľničnej známky, katastrálne informácie a daňové priznanie. Počet vybavovaných služieb podnikateľským sektorom je v porovnaní s fyzickými osobami výrazne vyšší.

„Priemerný ročný počet vybavených úradných záležitostí v slovenských firmách je 6,5,“ informoval Raši. Najčastejšie ide o podanie dane z príjmu/daňové priznanie, zdravotné odvody za zamestnancov, sociálne odvody za zamestnancov.

Máme rezervy

Z prieskumu tiež vyplynulo, že viac ako polovica občanov, čo vybavovali úradnú záležitosť cez internet, bolo spokojných (54 %). Spokojnosť s vybavovaním úradných záležitostí vo firmách je nadpriemerná (62 %), len každý desiaty zástupca spoločnosti vyjadril nespokojnosť.

Vicepremiér poznamenal, že síce ide o pozitívne čísla, ale máme ešte rezervy. „Našou ambíciou je, aby jasná väčšina bola spokojná s vybavovaním úradných záležitostí cez internet,“ konštatoval. Digitálna líderka načrtla aj potreby a očakávania, ktoré vyplynuli z prieskumu.

Benefity a nedostatky

„Za tie najväčšie benefity online komunikácie s úradmi považujú tak občania, ako aj podnikateľská sféra to, že ušetria čas a že môžu tieto veci robiť efektívne zo svojich sídiel, firiem. Za tie najväčšie nedostatky považujú technologické rozhranie alebo technologické zabezpečenie jednotlivých informačných systémov a možno neprehľadnosť pri niektorých elektronických službách,“ dodala Slabejová.

Cyklus podujatí ITAPA, nad ktorým záštitu pravidelne preberajú vysokí štátni predstavitelia, pozostáva z viacerých akcií. Medzi najvýznamnejšie patrí konferencia Jarná ITAPA, ktorá sa špecializuje na témy lokálneho, prípadne európskeho zamerania a jesenný dvojdňový medzinárodný kongres. Ten sa zameriava na podporu najnovších eGovernment trendov a riešení digitalizácie spoločností z celého sveta.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Martina SlabejováRichard Raši