Slovákov zo zahraničia chce iniciatíva Vráťsa.sk pritiahnuť domov, lákajú ich na viaceré ponuky práce

Cestovanie, práca
Foto: ilustračné, Thinkstock

BRATISLAVA 21. mája (WebNoviny.sk) – Vznikla iniciatíva Vráťsa.sk, ktorej cieľom je pritiahnuť Slovákov zo zahraničia domov. Ako agentúru SITA informoval Peter Jančárik z PR agentúry Seesame, na utorkovom podujatí Vráťme našich domov túto iniciatívu predstavili Viktória Skřivánková a Braňo Kleskeň z neziskovej organizácie LEAF, ktorá pracuje so Slovákmi v zahraničí a upevňuje ich kontakt so Slovenskom.

Tvorcovia iniciatívy zdôrazňujú, že podľa odhadov odišlo za posledných 15 rokov do zahraničia približne 300-tisíc Slovákov, pričom najčastejšie ide o vysokokvalifikovaných ľudí, ktorí zamestnávateľom na Slovensku chýbajú.

Odrádza ich korupcia

„Dostať aspoň časť z nich naspäť domov sa snaží novovzniknutá iniciatíva Vráťsa.sk. Presvedčiť ich chce provokatívnou kampaňou, ale aj ponukou pracovných pozícií v biznise, verejnej správe a neziskovom sektore,“ uvádza Skřivánková.

Slováci žijúci v zahraničí sa podľa nej stavajú k návratu na Slovensko neutrálne až pozitívne. „Od návratu domov ich však odrádza korupcia, radikalizácia spoločnosti, netolerancia voči inakosti a nízka životná úroveň ľudí,” približuje Skřivánková. Zároveň poukazuje na fakt, že LEAF v uplynulom období zaznamenal posun v rozmýšľaní Slovákov v zahraničí voči svojej domovskej krajine.

„Vnímajú, že Slovensko sa mení. Všímajú si zvýšenú občiansku angažovanosť v uplynulom roku a motivuje ich to k návratu,” vysvetľuje zmeny v ich postojoch Skřivánková.

Z prieskumu medzi Slovákmi v zahraničí, ktorý LEAF realizoval v októbri 2018, vyplynulo, že 54 percent z nich by k návratu motivovala zmena politickej kultúry na Slovensku. Nasledujú kariérne príležitosti (47 percent) a lepšie služby štátu (44 percent).

Kritickí a nároční ľudia

Iniciatíva Vráťsa.sk odštartovala komunikačnú kampaň, pracuje so známymi aj menej známymi ľuďmi, ktorí sa vrátili zo zahraničia alebo ostali doma, aby pomohli meniť krajinu.

„Chceme, aby Slováci v zahraničí videli v tvárach kampane ľudí podobných sebe. Sú to kritickí a nároční ľudia, ktorí sa nedajú opiť rožkom. Ukazujeme im príležitosti na Slovensku otvorene a bez prikrášľovania,” vysvetľuje kampaň Skřivánková.

Zároveň zdôrazňuje, že spolu s partnermi iniciatívy ponúkajú na kampaňovom webe aj zaujímavé pracovné miesta, ktoré by Slovákov žijúcich v zahraničí mohli presvedčiť o tom, že sľubnú kariéru môžu mať aj doma.

Iniciatívu Vráťsa.sk založila nezisková organizácia LEAF spolu so Slovenskou alianciou pre inovatívnu ekonomiku (SAPIE) a Americkou obchodnou komorou na Slovensku (AmCham). Prvými partnermi sa stali O2 Slovensko, Swiss Re, Tatra Banka, Cisco a White&Case.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom