Nové mosty spoja Dobrohošť a Dunakiliti cez Dunaj a Vrbovku a Őrhalom cez Ipeľ

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
||||
Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek (vľavo) a štátny tajomník Ministerstva inovácií a technológií Maďarska László Mosóczi pri podpise medzinárodných zmlúv o výstavbe mostov cez Dunaj a Ipeľ. Foto: SITA/Diana Černáková.

Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek a štátny tajomník Ministerstva inovácií a technológií Maďarska László Mosóczi podpísali medzištátne dohody o výstavbe oboch mostov.

Nové mosty spoja slovenské a maďarské obce. Cez Dunaj postavia most medzi obcami Dobrohošť (okres Dunajská Streda) a Dunakiliti (Rábsko-mošonsko-šopronská župa) pre peších a cyklistov a ponad Ipeľ most medzi obcami Vrbovka (okres Veľký Krtíš) a Őrhalom (Novohradská župa) aj pre osobné a nákladné autá do 3,5 tony.

Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek a štátny tajomník Ministerstva inovácií a technológií Maďarska László Mosóczi v utorok podpísali medzištátne dohody o výstavbe oboch mostov.

Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek (vľavo) a štátny tajomník Ministerstva inovácií a technológií Maďarska László Mosóczi. Foto: SITA/Diana Černáková.
Výstavbu mostov podporí Európska únia

Mosty cez Dunaj a Ipeľ budú financované aj z prostriedkov Európskej únie v rámci programu cezhraničnej spolupráce Interreg V-A Slovenská republika – Maďarsko na roky 2014 – 2020.

Náklady SR na výstavbu mosta Dobrohošť – Dunakiliti dosiahnu 4,915 mil. eur, peniaze poskytne Vodohospodárska výstavba, š. p., z vlastných zdrojov a Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPRV) zo štátneho rozpočtu.

Výstavba mosta Vrbovka – Őrhalom bude stáť SR 1,155 mil. eur, finančne na ne prispejú Banskobystrický samosprávny kraj a MPRV. Maďarsko zaplatí druhú polovicu nákladov na mosty, hlavným partnerom u susedov je štátna spoločnosť Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

Mosty
Ilustračné foto: SITA/Viktor Zamborský.
Pribudnúť ma sedemnásť mostov cez Ipeľ

Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek predpokladá, že oba mosty by mohli byť postavené približne o dva až dva a pol roka. „Obidva mosty pomôžu rozvoju ekonomiky, turizmu a celkovej spolupráce obcí a blízkeho priľahlého regiónu. Som rád, že miestne samosprávy, vyššie územné celky aj vlády našich susedných krajín pristupovali počas rokovaní k projektom konštruktívne a bolo vidieť, že chcú mať k sebe bližšie vďaka týmto mostom,“ povedal Érsek.

Nad Ipľom bolo v minulosti 47 mostov. „Teraz stačí menej, ale sme veľmi radi. Mosty, ktoré sú postavené, už pomohli v regiónoch, kde je menej rozvinutý priemysel,“ uviedol Érsek. K vyše dvadsiatim zachovaným mostom cez Ipeľ by malo postupne pribudnúť sedemnásť. „Niektoré sú už odovzdané a teraz hovoríme o ďalších piatich prepojeniach. Dva sme už podpísali minule a ďalšie tri projekty máme pred sebou,“ povedal minister dopravy.

Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek. Foto: SITA/Diana Černáková.
Práce na výstavbe ďalších mostov

Maďarský štátny tajomník László Mosóczi označil výstavbu ďalších mostov za dôležitú, keďže spájajú nielen brehy Dunaja a Ipľa, ale aj ľudí v obciach a regiónoch oboch krajín. „Postupujú práce na výstavbe mosta Komárom – Komárno. Pokračujú práce na moste Chľaba a už len málo administratívnych prác treba na moste Drégelypalánk – Ipeľské Predmostie,“ povedal Mosóczi. Pokračujú tiež práce na stavbe diaľničného úseku M15 medzi Hegyeshalomom a štátnou hranicou Maďarska a Slovenska.

Štátny tajomník Ministerstva inovácií a technológií Maďarska László Mosóczi. Foto: SITA/Diana Černáková.

„Takisto pokračujú práce na M30 medzi MIškovcom a Tornyósnémeti pri hranici so Slovenskom, bude to plnohodnotná diaľnica na oboch stranách,“ uviedol štátny tajomník. Za potrebné tiež označil rozvoj železničnej dopravy a spoluprácu krajín v rámci V4. „Som veľmi rád, že budeme spolupracovať ako členovia Schengenskej dohody na odbúravaní objektov, ktoré špatia hraničné priechody,“ dodal Mosóczi.

Ilustračné foto: Slovenská správa ciest.
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať