Slovenské start-upy sa menia, podnikatelia začínajú viac riskovať a chcú sa uplatniť v zahraničí

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
podnikatel
Foto: ilustračné, Getty Images

BRATISLAVA 11. mája (WebNoviny.sk) – V premýšľaní slovenských podnikateľov a start-upistov sa prejavuje zmena. Začínajú viac riskovať a chcú sa čoraz viac uplatniť aj na zahraničnom trhu. Vyplýva to zo slov riaditeľky Slovensko-americkej nadácie (Slovak-American Foundation, SAF) Mary MacPherson.

Rast malých a stredných podnikov

„Často premýšľate nad veľkými spoločnosťami, ktoré zamestnávajú tisíce ľudí, ale skutočný rast americkej ekonomiky nepochádza z obrovských firiem, ale malých a stredných podnikov,“ povedala MacPherson s tým, že práve toto je ten tip podnikov, ktoré chcú podporovať.

MacPherson strávila v apríli tri týždne na Slovensku. Hovorila so zástupcami slovenských start-upov, ale aj univerzít v Košiciach a Bratislave. Podľa jej skúseností je slovenský start-upový systém veľmi živý.

Slovensko-americká nadácia má vo svojom portfóliu 15 slovenských spoločností, pričom niektorým sa už podarilo v Amerike uplatniť. „Mnoho dobrých projektov sa týka IT sektoru, internetu či smart cities,“ povedala.

Úspešné firmy

Ako príklad start-upu, ktorému sa podarilo uplatniť na americkom trhu, spomenula bratislavskú spoločnosť Sensoneo. Kombinujú ultrazvukové senzory, ktoré monitorujú odpad, s inteligentným softvérom na zobrazovanie a vyhodnocovanie dát – napríklad pokiaľ ide o naplnenosť kontajnerov.

Ďalšou spoločnosťou v ich portfóliu je Cviker. Táto firma sa zaoberá rozšírenou realitou. To znamená, že vďaka tomu si ľudia vedia pozrieť napríklad budovu ešte pred tým, ako je reálne postavená. V USA sú zapojení napríklad do výstavby Amazonu HQ2. Softvér na parkovanie od spoločnosti Fleximodo využívajú s Seattli.

Na európskom trhu, v Amsterdame, ich systém využívajú na ochranu parkovacích miest pre zdravotne postihnutých. Podľa jej slov je úspešný aj košický start-up Saftra Photonics. Táto spoločnosť sa zaoberá výskumom a vývojom v oblasti fotoniky a biomedicíny. Vznikli na Univerzite Pavla Jozefa Šafárika a vedie ho vedúci Katedry biofyziky Pavol Miškovský.

Môžu získať desaťtisíce dolárov

„Vďaka nášmu programu US Connections môžu firmy, ktoré chcú prísť do USA, získať trochu peňazí. Pomáhame im uplatniť sa na americkom trhu, s tým, aby ich produkty získali potrebné certifikáty, stretávať sa s investovať,“ vysvetlila MacPherson. Na otázku, koľko je trochu peňazí, odpovedala, že 35-tisíc dolárov.

„Ale my im tie peniaze len tak nedáme, pracujeme s nimi na tom, aby tie peniaze využili najlepšie, ako môžu. Všímame si, že sa naozaj k tým peniazom správajú, akoby boli ich vlastné. Mnoho zo start-upov, ktoré sme takto podporili, už bolo úspešných, našlo si svojich zákazníkov. Takže ten program veľmi dobre funguje,“ zhodnotila.

Program US Connections podporuje rozvoj podnikateľského ekosystému na Slovensku a rozvíjanie start-upov. Sponzorujú slovenské firmy, aby vycestovali do USA a získali tam klientov. Z balíka 35-tisíc dolárov zástupcovia spoločností cestujú do USA a zúčastňujú sa napríklad na konferenciách a výstavách, kde si môžu nájsť zákazníkov.

Premiér Peter Pellegrini sa s MacPherson, ako aj s ďalšími zástupcami amerických firiem pôsobiacich na Slovensku, stretol počas svojej nedávnej návštevy Washingtonu.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať