Slovensko má z krajín EÚ najnižší predaj domácich výrobkov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Obchod
Foto: SITA/AP

BRATISLAVA 21. februára (WEBNOVINY) – Slovensko zaznamenalo spomedzi krajín EÚ najvýraznejší pokles v zastúpení domácich výrobkov na vlastnom trhu v období od roku 1990.

Za desať rokov sa podľa predsedu Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) Milana Semančíka podiel domácich výrobkov na pultoch predajní znížil o viac ako 30 percentuálnych bodov, keď sa v roku 2010 dostal na úroveň iba 45,3 %.

„Takýto výrazný pokles nezaznamenala ani jedna krajina v rámci Európskej únie,“ uviedol Semančík na utorkovej tlačovej konferencii.

Sektor výroby bravčového mäsa je najviac postihnutý

Prasa
Foto: SITA/Dušan Hein Foto: ilustračné, SITA/Dušan Hein

Okolité štáty majú pritom zastúpené domáce výrobky na svojich trhoch na úrovni 71 % až 85 %, pričom priemer EÚ je až 95 %. „Menej ako 50-percentnú úroveň nedosahuje ani jedna krajina EÚ, tobôž vyspelé štáty,“ konštatoval Semančík. Najviac postihnuté sú podľa jeho slov sektory výroby bravčového mäsa, cukrovarnícky priemysel, výroba piva ale aj vinohradníctvo a vinárstvo.

Pod tento negatívny vývoj sa podľa predsedu SPPK podpísala nevyberaná ekonomická transformácia, silný tlak zo zahraničia, diskriminačná poľnohospodárska politika únie, ktorá dlhodobo znevýhodňuje slovenských farmárov, ako aj nekontrolovaný nástup obchodných reťazcov.

Slovensko podľa Semančíka čoraz viac vyváža základné poľnohospodárske suroviny bez pridanej hodnoty, ktoré následne dováža v podobe potravín. To má následne vplyv aj na zamestnanosť, ktorá sa roku 2004 v prvovýrobe znížila o viac ako 30 tis. zamestnancov a v potravinárstve to bolo o viac ako 8 tis. ľudí. „Pokles zamestnanosti sa nezastavil ani v priebehu roku 2011, keď došlo k poklesu o zhruba 10 %,“ dodal Semančík.

Politika obchodných reťazcov

Podľa podpredsedu SPPK Dušana Janíčka by pritom Slovensko bolo schopné 60 % z dovážaných potravín nahradiť domácou produkciou. Hlavnou prekážkou je však podľa neho politika obchodných reťazcov. „Stretávame sa s tým, že slovenské potravinárske výrobky, máme ten dojem, sú diskriminované,“ povedal Janíček. Často sa totiž stáva, že marža reťazcov na slovenský výrobok je vyššia, ako na dovážaný a realitou sú aj dumpingové ceny likvidujúce domácich výrobcov.

Minuloročné zrušenie zákona o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch bol podľa Janíčka zlý krok, ktorý umožnil reťazcom opäť žiadať od dodávateľov niektoré nezmyselné poplatky. SPPK pritom vypracovala materiál, podľa ktorého by každoročný nárast predaja slovenských výrobkov o 2 % priniesol v horizonte piatich rokov viac ako 6 tis. nových pracovných miest a tržby by vzrástli o 466 mil. eur.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie SPPK Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora