Maďarsko a SR podpísali dodatok k dohode o výstavbe mosta ponad Ipeľ

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Zľava v popredí: Minister žživotného prostredia SR Lászlo Sólymos, maďarský štátny zástupca László Mosóczi a minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek na brífingu počas kontrolného dňa na stavenisku nového mosta cez Dunaj medzi Komárnom a Komáromom. Foto: SITA/Martin Havran.

Most by mal spojiť obce Chľaba a Ipolydamásd. Minister dopravy a výstavy Arpád Érsek skontroloval tiež výstavbu nového mosta cez Dunaj, ktorý bude spájať slovenské Komárno s maďarským Komáromom.

BRATISLAVA – Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek a štátny tajomník pre dopravnú politiku Ministerstva inovácií a technológií Maďarska László Mosóczi vo štvrtok podpísali dodatok k dohode medzi vládou Maďarska a Slovenska o výstavbe cestného mosta ponad rieku Ipeľ na spoločnej štátnej hranici medzi obcami Chľaba a Ipolydamásd. Výstavba mosta ponad rieku Ipeľ tak môže ísť do záverečnej prípravnej fázy.

Informovala o tom vo štvrtok hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby SR Karolína Ducká. Zároveň dodala, že obe strany pristúpili k podpísaniu dodatku, pretože návrh výstavby mosta prijatý v dohode z roku 2012 sa ukázal ako ekonomicky neefektívny.

Most cez Ipeľ stojí 6,7 milióna eur, SR zaplatí tretinu 

Zmenou projektu sa podľa Duckej dosiahlo zníženie nákladov a zjednodušenie technického riešenia. Výška oprávnených nákladov na základe nového návrhu realizácie diela z roku 2017 predstavuje 6,7 milióna eur, z toho pre slovenskú stranu ide o sumu vo výške 2,3 milióna eur na vybudovanie časti mostného telesa a prístupovej cesty k mostu. Stavba by mala byť financovaná z fondov Európskej únie v rámci Operačného programu cezhraničnej spolupráce Slovensko – Maďarsko 2014 – 2020.

Kontrolný deň na stavbe mosta cez Dunaj. Zľava László Mosóczi, Arpád Érsek a László Sólymos. Foto: SITA/Martin Havran.

Prejazd bude obmedzený pre vozidlá do 3,5 tony

„Podpis tohto dodatku nám otvára priestor pre ďalšie cezhraničné mostné spojenie medzi Slovenskom a Maďarskom. Tento most je príležitosťou pre zlepšenie života ľudí v tomto regióne a naštartovanie ekonomického rastu. Som presvedčený o tom, že bude spájať obyvateľov pohraničia a uľahčí im každodenný život,“ povedal minister dopravy Arpád Érsek.

Most bude dlhý 54 metrov a bude na ňom povolený prejazd len pre vozidlá s maximálnou hmotnosťou do 3,5 tony. Investorom výstavby je obec Chľaba s podporou Nitrianskeho samosprávneho kraja. Rezort dopravy vystupuje v prípade Ipeľského mosta ako subjekt v rámci zmluvného vyjednávania.

Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek na stavenisku mosta cez Dunaj. Foto: SITA/Martin Havran.

Minister dopravy sa oboznámil s výstavbu mosta cez Dunaj

Minister dopravy a výstavy Arpád Érsek vo štvrtok skontroloval tiež výstavbu nového mosta cez Dunaj, ktorý bude spájať slovenské Komárno s maďarským Komáromom. Spoločný projekt oboch krajín je financovaný príspevkom z fondov EÚ cez Nástroj na prepájanie Európy. Celkový rozpočet projektu je vyše 117 miliónov eur. Slovensko získalo z fondov EÚ viac ako 47 miliónov eur, Maďarsko môže počítať s príspevkom vo výške viac ako 52 miliónov eur.

Most medzi Komárnom a Komáromom má byť hotový v roku 2019

„Aj keď projekt výstavby mosta koordinuje maďarská strana, zodpovednosť a finančnú záťaž nesú obidve krajiny. Ide o komplikovanú stavbu na rieke, závislú od počasia a stavu vodnej hladiny a stavbári sa musia vyrovnať s viacerými technickými výzvami. Aj preto sme dnes prišli skontrolovať výstavbu a uistiť sa, že robíme všetko preto, aby bol most hotový v roku 2019,“ povedal Érsek po obhliadke staveniska.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia