Slovensko by podľa prieskumu konkurovalo v zahraničí kvalitou potravín, chýba im však marketing

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
POTRAVINY
Foto: ilustračné, thinkstockphotos.com

BRATISLAVA 23. februára (WebNoviny.sk) – Do zahraničia aktuálne exportuje menej než polovica slovenských poľnohospodárov. Deväť z desiatich poľnohospodárskych firiem, ktoré svoje produkty neexportujú, je však presvedčených o tom, že sú dostatočne kvalitné a konkurencieschopné aj pre zahraničné trhy.

Za najperspektívnejšiu destináciu pre export je slovenskými poľnohospodármi považovaná Česká republika a Poľsko. Vyplýva to z výskumu analytickej spoločnosti CEEC Research realizovaného v spolupráci s Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPRV SR).

„Slovensko síce nemôže konkurovať objemom produkcie, ale kvalitou potravín rozhodne áno. Ak chce byť náš agrosektor úspešný, bez marketingu a prezentácie to nepôjde. Slovenským výrobcom aktívne pomáhame prezentovať sa v zahraničí a získavať pre nich nové trhy,“ uviedla podpredsedníčka vlády a ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Gabriela Matečná.

Príspevky na medzinárodné výstavy

Agrorezort v poslednom čase zvýšil príspevky pre účasť na schválených medzinárodných výstavách v oblasti potravinárstva až o 600 percent, z 3 320 eur na 20 000 eur. Zároveň začal preplácať ubytovanie a prepravu dvom osobám. Slovenskí producenti sa najbližšie zúčastnia výstavy v Amsterdame.

„Začiatok bol opatrný a na Grüne Woche v Berlíne sme po 11 rokoch mali len 6 vystavovateľov, avšak po nej nastalo osmelenie – kontaktovalo nás po nej množstvo vystavovateľov, ktorí by sa chceli zúčastniť,“ vysvetlil generálny riaditeľ sekcie potravinárstva a obchodu Milan Lapšanský.

Podporou exportnej politiky slovenských producentov sa aktívne zaoberá MPRV SR a od začiatku tohto roka sa producenti potravín a nápojov vďaka tejto podpore prezentovali na troch medzinárodných veľtrhoch. V januári malo Slovensko po jedenástich rokoch zastúpenie na najväčšom svetovom potravinárskom veľtrhu svojho druhu Internationale Grüne Woche v Berlíne.

V polovici februára sa slovenskí výrobcovia bio potravín zúčastnili kontraktačnej výstavy Biofach v Nemecku a tento týždeň sa Slovensko prvýkrát v histórii prezentovalo svojím národným stánkom aj na najväčšej svetovej potravinárskej výstave Gulfood v Dubaji v konkurencii 5 000 spoločností zo 120 krajín, upresnilo ministerstvo pôdohospodárstva.

Najperspektívnejšie na export je Česko

Ministerstvo ďalej uviedlo, že potenciál na rozšírenie trhov je v slovenskom agrosektore veľký. Vyrábané potraviny či produkty aktuálne exportuje podľa výsledkov prieskumu menej než polovica (43 %) slovenských poľnohospodárskych firiem. Iba necelá polovica (45 %) poľnohospodárskych spoločností disponuje jazykovo vybavenými špecialistami zameranými na export produkcie do zahraničia.

Drvivá väčšina (93 %) poľnohospodárov, ktorí v súčasnej dobe neexportujú, je pritom presvedčená o tom, že ich produkty sú dostatočne kvalitné a konkurencieschopné aj na zahraničných trhoch. Za najperspektívnejšiu destináciu pre export považujú Českú republiku (47 %), Poľsko (42 %) a Rakúsko (30 %). Naopak, za najmenej perspektívnu považujú Ukrajinu (6 %).

CEEC Research je najväčšou analytickou spoločnosťou špecializujúcou sa na poľnohospodárstvo, stavebníctvo, projektový a developerský sektor, strojárenstvo a oblasť verejných zákaziek v krajinách strednej a východnej Európy. Bola založená v roku 2005.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Gabriela MatečnáMilan Lapšanský
Firmy a inštitúcie MPRV Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR