Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Krst pseudoadiabatického motora
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Foto: RTU
21. novembra 2012 Webauto od Webnoviny.skSITA Diskusia()

Slovenský motor má 814 koní a spotrebu iba 6 l/100 km

BRATISLAVA 21. novembra (WEBNOVINY) – Zatiaľ čo účinnosť bežných spaľovacích motorov sa v súčasnosti pohybuje od 15 do 30 %, účinnosť pseudoadiabatického motora spoločnosti RTU môže dosiahnuť až 70 %. Týmto číslom je vyjadrená celá tá veda okolo tohto motora.

Čo to znamená, že motor má oveľa vyššiu účinnosť, ako konvenčné spaľovacie motory? Že z rovnakého zdvihového objemu vie vyprodukovať oveľa vyšší výkon. V prípade motora spoločnosti RTU, ktorý vychádza z obyčajného päťvalca Audi s objemom 2,5-litra, hodnoty na brzde vyskočili až na 598 kW (814 k) a rovných 1000 Nm.

V Audi TT RS je tento agregát naladený na 250 kW (340 k) a 450 Nm. Spoločnosti RTU sa teda podarilo zvýšiť výkon tohto motora o takmer 320 %, pričom krútiaci moment narástol o 260 % (podľa spoločnosti RTU, viď „STOCK vs. RTU). Klesla aj spotreba paliva, aj keď iba o 15 %, no netreba zabúdať na enormný výkon, ktorým 2,5-litrový motor disponuje. Spoločnosť dokonca uvažuje, že s touto technológiou by v roku 2014 vstúpila do kolotoča F1.

Krst pseudoadiabatického motora
Foto: RTU

Za projektom pseudoadiabatického motora stoja traja páni, Alberto Solaroli (americký konštruktér, autor patentu), Dick Kvetňanský (prezident a CEO spoločnosti RTU) a Vladimír Sedlák (spolumajiteľ spoločnosti RTU). No a v čom spočíva tajomstvo pseudoadiabatického motora? Že zmes spaľuje pri vyššom tlaku a nižšej teplote ako konvenčné spaľovacie motory. Vďaka tomu nie je potrebný napríklad chladič, ale ani katalyzátor. Spaľovanie je totiž oveľa „čistejšie“.

V podstate sa na pseudoadiabatický motor dá prestavať ľubovoľný agregát. Aj ten vo vašom aute. Ide naozaj o veľmi prevratnú technológiu, no princíp fungovania motora je úplne rovnaký ako doteraz. Nie je tam žiadna obrovská konštrukčná zmena a motor dokonca využíva prevažne bežné materiály. Ide ale o malé detaily. Spoločnosť RTU ich zmenila 50 až 60 a kúsok po kúsku prestavala obyčajný motor Audi na supermotor budúcnosti. Je to ale tak zložitý a komplexný proces, že si pritom spoločnosť RTU nechala zaregistrovať až 15 patentov.

Tí, ktorých zaujímajú technické detaily si na stránke spoločnosti RTU môžu pozrieť detailnú animáciu fungovania tohto motora, ktorá zároveň vysvetľuje celý princíp činnosti pseudoadiabatického motora. Pre porovnanie na tejto stránke nechýba ani schéma klasického motora.

Motor pokrstil premiér Róbert Fico, ktorý v krátkom príhovore upriamil pozornosť na nasadenie a nadšenie autorov motora, vyzdvihol potenciál patentu, poďakoval Albertovi Solarolimu, Dickovi Kvetňanskému a Vladimírovi Sedlákovi, za prvý krok pri predstavení motora, s ktorým prišli za vládou Slovenskej republiky a nie za privátnym investorom. Aj takto upriamil pozornosť na nutnosť vytvárania kvalitných podmienok pre mozgové talenty, pre ich udržanie na Slovensku.

Odporúčané články

Reakcia Fica po vražde Kuciaka mala logické kroky, Tomáš prezradil viac aj o odmene milión eur Slovensko nie je čiernou dierou Európy, tvrdí Fico a posiela výzvu politikom, cirkvám aj médiám

Témy

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Bezplatný email raz týždenne s novinkami z Webnoviny.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Z kategórie Webauto

Aktuálne témy

Odporúčame

Copyright © iSITA s.r.o. Všetky práva vyhradené. iSITA si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

OK

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies