Slovenský národný dopravca bude mať až 20 nových Panterov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Nove stvorvozove jednotky budu mat dlzku 106 m a kapacitu 343 sedadiel.jpg
Nové štvorvozňové jednotky budú mať dĺžku 106m a kapacitu 343 sedadiel. Foto: ZSSK
  • Cestujúci Košického a Prešovského samosprávneho kraja budú do konca roku 2023 využívať podobné moderné jednotky, aké v súčasnosti jazdia v okolí Žiliny
  • Nové štvorvozové jednotky budú mať dĺžku 106 m a kapacitu 343 sedadiel

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dnes podpísala zmluvu s konzorciom firiem Škoda Transportation a ŽOS Trnava na nákup nových elektrických jednotiek. Predmetom zmluvy je dodanie 9 kusov elektrických jednotiek s možnou opciou na ďalších 11 kusov. Prvých 9 nových štvorvozových Panterov bude jazdiť v Košickom a Prešovskom kraji. Flotila týchto jednotiek sa tak na Slovensku rozrastie až na 34, v prípade uplatnenia opcie až na 45. Prvých deväť jednotiek bude dodaných do konca roku 2023 a ďalšie podľa objednávky. Hodnota zákazky vrátane opcie je takmer 170 miliónov eur.

„Slovensko je pre nás dlhodobo kľúčový obchodný partner. Cestujúci už dobre poznajú naše jednotky, ktorých tu jazdí hneď niekoľko typov. Som tak rád, že môžeme s každou novou jednotkou ukazovať, ako sa posúva úroveň komfortu, bezpečnosti i udržateľnosti nových vlakov,“ hovorí Petr Brzezina, prezident a predseda predstavenstva v skupine Škoda Transportation.

Podpis zmluvy na nakup novych elektrickych jednotiek.jpg
Podpis zmluvy na nákup nových elektrických jednotiek. Foto: ZSSK

„Nové vlaky východné Slovensko potrebuje ako soľ a dobrá skúsenosť zo spolupráce so Škodovkou v Žiline a okolí, kde už podobné vozne spoľahlivo najazdili 1,15 miliónov vlakokilometrov, nám dáva nádej, že ani Východoslováci nebudú sklamaní,“ hovorí Roman Koreň, predseda predstavenstva ZSSK.

„Naše konzorcium ukázalo už pri minulej zákazke vysokú kvalitu výroby a technických riešení. Teší ma, že si tento úspech budeme môcť zopakovať a ďalšie slovenské regióny získajú naše moderné jednotky,“ doplnil Petr Brzezina.

Nové elektrické jednotky Panter, ktoré nadväzujú na v súčasnej dobe dodávané a úspešne prevádzkované jednotky, budú dodávané pre regionálnu prevádzku elektrifikovaných tratí v Košickom a Prešovskom kraji, najmä na tratiach Košice – Lipany – Plaveč, Košice – Michaľany – Trebišov, resp. po elektrifikácii až po Humenné, Košice – Michaľany – Čierna nad Tisou pre rýchlosti až do 160 km/h a napätie  3 kV a 25 kV. Všetky nové štvorvozové jednotky budú mať dĺžku 106 m a kapacitu 343 sedadiel. Každý vozeň súpravy bude mať klasické usporiadanie dvoch podvozkov a každá elektrická jednotka bude mať vždy tri hnacie podvozky. Vďaka tomu budú mať súpravy vynikajúce jazdné vlastnosti na všetkých elektrifikovaných tratiach Slovenska a umožnia spoľahlivé dodržiavanie jazdného poriadku v náročných zimných podmienkach s tým, že na základe požiadaviek zákazníka a skúseností z prevádzky boli zapracované zmeny, ktoré ešte zvýšia pohodlie cestujúcich. Ide napríklad o prípravu na montáž automatu na občerstvenie, automatu na lístky, či úpravu interiéru tak, aby jednotka mala viac priestoru na bicykle, lyže a ďalšie športové potreby.

A oskoro sa takto buda vyrabaay moderna jednotky pre vachodna slovensko.jpg
Čoskoro sa takto budú vyrábať moderné jednotky pre východné Slovensko. Foto: ZSSK

Široké nástupné dvere spolu s plne prechodným moderným interiérom bez vnútorných dverí umožní rýchly a plynulý pohyb cestujúcich. Nástup do vozidla bude možný u väčšiny štandardných nástupíšť výšky 550 mm priamo bez nutnosti schodov. U ostatných nástupíšť bude nástup zaistený s pomocou výsuvných schodov. „Cestujúci ocenia najmä pohodlné sedenie, elektrické zásuvky, klimatizáciu, štýlové LED-osvetlenie interiéru a vybavenie vozidla priestorným moderným WC prístupným aj invalidom. Elektrické jednotky ponúknu tiež vylepšený kamerový systém, moderný informačný systém s monitormi a aj vysokovýkonnú Wi-Fi. Dostatok miesta budú mať jednotky i pre prepravu invalidov, detských kočiarov, bicyklov, lyží, snowboardov a ponúknu i jednoduchý a bezbariérový nástup pre všetkých cestujúcich,“ dodáva Tomáš Ignačák, podpredseda predstavenstva v skupine Škoda Transportation.

Rovnako ako na minulej zákazke (na celkom 25 elektrických jednotiek), prebehne časť výroby v ŽOS Trnava, ktorá sa podieľa najmä na finálnom spájaní vozňov, oživovaní celých jednotiek, na skúškach a príprave na predanie zákazníkovi.

Aktuálne jazdí na Slovensku už 20 nízkopodlažných jednotiek Panter a ďalších 5 bude uvedených do prevádzky ešte do konca tohto roku. S novou objednávkou tak bude mať ZSSK k dispozícii až 45 jednotiek tohto typu. Tie sú jedny z najúspešnejších produktov skupiny Škoda Transportation. Zákazníci totižto podpísali zákazky už na celkom 250 týchto jednotiek, z nich viac ako polovica pripadá na Českú republiku. Nízkopodlažné elektrické jednotky zo Škodovky však nejazdia iba v Českej republike a na Slovensku, ale aj v Litve a na Ukrajine a osobné vozne z dcérskej spoločnosti Škoda Transtech vozia cestujúcich vo Fínsku. Aktuálne prebieha výroba nových jednotiek pre Lotyšsko a podpísaná je zákazka aj na šesť kusov do Estónska.

Vychodne slovensko sa coskoro moze tesit na moderne jednotky.jpg
Východné Slovensko sa čoskoro môže tešiť na moderné jednotky.j Foto: ZSSK

O projekte

9 ks elektrických jednotiek – projekt EÚ + vlastné zdroje

  • Hodnota zákazky: 76 284 000 eur
  • oblasť nasadenia: Košický a Prešovský kraj (Košice – Lipany – Plaveč, Košice – Trebišov, resp. po elektrifikácii až po Humenné, Košice – Michaľany – Čierna nad Tisou)
  • podpis zmluvy: 9. 9. 2021
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023

Financovanie

  • Celková výška oprávnených výdavkov pre projekt generujúci príjem: 76 284 000,00 eur
  • Celková výška oprávnených výdavkov: 74 346 386,40 eur
  • Výška NFP (EÚ zdroj + ŠR SR): 74 346 386,40 eur
  • Spolufinancovanie ZSSK: 1 937 613,60 eur

Zrealizované a plánované (už podpísané) investície do vozidlového parku od roku 2016:

25 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) – projekt EÚ

  • celkový objem: 160 miliónov eur
  • predpokladané dodanie: 2020 – 2021 (20 ks EJ je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: regionálna doprava (Žilinský a Trenčiansky kraj)

21 ks dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak) – projekt EÚ

  • celkový objem: 77 miliónov eur
  • predpokladané dodanie: 2019 – 2021 (všetkých 21 ks DMJ je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: regionálna doprava (Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj, Prešovský kraj)

5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň – projekt EÚ + vlastné zdroje

  • celkový objem: 38,8 milióna eur
  • predpokladané dodanie: január 2021 – december 2021
  • nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica)

35 ks nových osobných vozňov série Ampz (7 ks) a série Bmpz (28 ks) à-vlastné zdroje

  • celkový objem: 66,8 milióna eur
  • predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (všetkých 35 ks nových vozňov je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

51 ks modernizovaných osobných vozňov série Bmz – vlastné zdroje

  • celkový objem: 37,8 milióna eur
  • predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (48 ks modernizovaných vozňov je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

37 ks renovovaných diaľkových vozňov série Apeer (11 ks) a série Bpeer (26 ks) – vlastné zdroje

  • celkový objem: 3,9 milióna eur
  • predpokladané dodanie: 2016 – 2020 (všetkých 37 ks renovovaných vozňov je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)

35 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bdt

  • celkový objem: 37,8 milióna eur
  • predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský kraj (Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Košice – Lipany – Plaveč)
  • podpis zmluvy: 15. 1. 2021
  • prvý dodaný vozeň: predpokladáme 3/2022
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023

17 ks nových osobných vozňov (klimatizované vozne druhej triedy s možnosťou prepravy bicyklov pre regionálnu dopravu)

  • celkový objem 32,98 milióna eur
  • predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský kraj (Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Košice – Lipany – Plaveč)
  • podpis zmluvy: 15. 1. 2021, dodatok č. 1 zverejnený 26. 2. 2021
  • predpokladané dodanie prvých vozňov: 8/2022
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023

15 ks modernizovaných elektrických jednotiek 425 – ukončený proces VO vydaným Rozhodnutím zo strany ÚVO, v ktorom bolo konštatované, že nedošlo k porušeniu zákona o VO, aktuálne prebiehajú procesy pred podpisom Zmluvy o dielo s dodávateľom

  • Celkový objem 3,495  milióna eur
  • oblasť nasadenia: Vysoké Tatry
  • predpokladaný podpis zmluvy: 9/2021
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023

15 ks dieselmotorových jednotiek (Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 6. časť) – prebieha kontrola dokumentácie VO na ÚVO. Zároveň tak v súčasnosti prebieha aktualizácia štúdie uskutočniteľnosti a CBA analýzy na základe pripomienok zo strany ÚHP

  • Predpokladaná hodnota zákazky: 67 250 000 eur
  • predpokladaná oblasť nasadenia: Žilinský kraj (Kysuce – Čadca, Žilina, Rajec)
  • predpokladaný podpis zmluvy: 9/2021
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023

9 ks elektrických jednotiek – projekt EÚ + vlastné zdroje

  • Hodnota zákazky: 76 284 000 eur
  • oblasť nasadenia: Košický a Prešovský kraj (Košice – Lipany – Plaveč, Košice – Trebišov, resp. po elektrifikácii až po Humenné, Košice – Michaľany – Čierna nad Tisou)
  • podpis zmluvy: 9. 9. 2021
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023

4 ks elektrických jednotiek pre regionálnu dopravu (Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 7. časť) –  dokumentácia z procesu VO bola predložená na výkon kontroly na ÚVO

  • Predpokladaná hodnota zákazky: 76 955 000 eur
  • predpokladaná oblasť nasadenia: Nové Zámky, Bratislava, Žilina
  • predpokladaný podpis zmluvy: 10/2021
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: 10/2023

30 ks modernizovaných osobných vozňov Bdtmee (Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 8. časť) – prebieha kontrola dokumentácie VO na ÚVO

  • predpokladaná hodnota zákazky: 32 400 400 eur
  • predpokladaná oblasť nasadenia: Zvolen – Košice, Brezno (južná trasa)
  • predpokladaný podpis zmluvy: 10/2021
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023

Informačný servis

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko