Sociológ: Smer dostal nový benzín, ale kritika systému kajúcnikov mu ovocie neprinesie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Robert Fico, Smer-SD
Predseda strany Smer-SD Robert Fico. Foto: archívne, SITA/Branislav Bibel

Pomáha Smeru nová politická energia a odhodlanie, ktoré badať na jeho lídrovi Robertovi Ficovi? Áno, ale viac ako rast popularity Smeru dokázal Fico skôr ustáliť podporu strany. Pád podľa vzoru HZDS sa nedeje, čo mnohí prognózovali.

Dlhodobé prieskumy agentúry Focus ukázali, že vlani v októbri mal Smer 10,5 percenta. Bolo to v čase, keď už bola zaregistrovaná strana Hlas a s necelými 19 percentami sa usadila v prieskumoch na prvom mieste. Smer sa od minuloročnej jesene viac či menej drží na približne rovnakej úrovni.

Zastabilizoval situáciu

Krátkodobá optika nateraz ilustruje, že Smer ide hore. Podľa májového prieskumu Focusu pre reláciu Na telo TV Markíza strana dosiahla podporu 11,8 percenta. V apríli to bolo 10,9 percenta. Smer teda vzrástol medzimesačne o necelé percento.

Sociológ Martin Slosiarik z Focusu hovorí, že keď sa údaje porovnávajú v kontexte dvoch mesiacov, mohlo by sa povedať, že je to štatistická chyba. „Ale tu by som sa pozeral na dlhodobý trend a ten je skôr rastúci,“ povedal portálu SITA.sk.

Podľa neho Smer robí niečo dobre, pretože sa mu darí zastabilizovať situáciu na úrovni 10 percent, ak započítame štatistickú chybu. Ako ďalej poznamenal, očakávania boli také, že naberie skôr trajektóriu HZDS.

„Naopak, Smer sa dostal do relatívne komfortnej situácie. Myslím si, ako keby Smer dostal nový benzín do politickej budúcnosti,“ zhodnotil Slosiarik.

Čo Smer vyživuje?

Kedysi dominantnej strane na politickej scéne podľa sociológa pomáha nálada v spoločnosti, spory v koalícii a že strana Hlas Petra Pellegriniho nie je schopná získavať nových voličov a ani oslovovať voličov Smeru.

„Roberta Fica vidno, je v médiách, robí tlačovky. On bol hovorcom referenda. Robí politickú prácu, s ktorou voliči koalície nesúhlasia, ale u časti populácie mu to prináša podporu,“ mienil Slosiarik.

Robert Fico, Štefan Harabin
Zľava: Predseda Smeru-SD Robert Fico a niekdajší líder kandidátky strany Vlasť Štefan Harabin. Foto: archívne, SITA/Ľudovít Vaniher.

Poukázal tiež na to, že Smer mohol profitovať aj na tom, že z prieskumu vypadla strana Vlasť, ktorej lídrom bol niekdajší prezidentský kandidát Štefan Harabin. Vlasť išla do likvidácie a pre časť jej voličov môže byť Smer alternatívou.

„Vracajú sa tam, kde sa v minulosti objavovali. Upozorňujem, že postupne sa vyprázdňuje elektorát, ktorý dokázal získať Štefan Harabin a ten sa, samozrejme, neroztrúsi v koaličných stranách,“ dodal sociológ.

Sklamanie a potom možno rehabilitácia

V poslednom období je hlavnou agendou Smeru kritika vyšetrovania bývalých nominantov strany, ktorí sú vo väzbe. Fico napáda systém kajúcnikov, ktorí si udávaním ďalších ľudí, chcú zabezpečiť nižší trest.

Hovorí o tom, že vďaka tomu sa vládna moc snaží likvidovať politickú opozíciu.

Sociológ si nemyslí, že táto téma Ficovi „prináša ovocie“. Skôr by povedal, že Fico u časti verejností pôsobí tak, že je v politickej kondícii a má imidž kompetentnosti. Je teda viditeľný a schopný na seba nabaľovať voličov. Môže ísť o ľudí, ktorí v minulosti aj Smer volili.

„Určite sa mnohí po roku 2018  v Smere sklamali, pokiaľ ide o kauzy či korupčné veci, ktoré sa dostali na povrch. Ale možno dianie v súčasnej vládnej koalícii ho u časti elektorátu rehabilitovalo,“ myslí si Slosiarik.

Voliči kotlebovcov a kredit Smeru

Líder Smeru pritvrdil v rétorike  a začrel do politického okraja. Má šancu osloviť aj voličov kotlebovcov? Sociológovi sa zatiaľ nezdá, že by bol Smer úspešný v oslovovaní prívržencov Mariana Kotlebu.

Voliči ĽSNS sa rozdelili a časť z nich prešla k novej strane Republika, ktorú reprezentujú bývalí politici ĽSNS.

„Nevidno, že by voliči ĽSNS významne prechádzali k Smeru. Nie je tam žiadna takáto tendencia. Pre nich Smer rovnako ako Hlas nie je stranou, ktorej dávajú kredit. Tu som skeptický. Hlavne nemajú prečo ísť k Smeru. Skôr majú v ponuke Republiku,“ zhodnotil Slosiarik.

Komunikačná stratégia Fica

Len nedávno bol Fico hosťom v rádiu Infovojna, ktoré má blízko k Harabinovi a ku kotlebovcom. V relácii sa ostro vymedzil voči Pellegrinimu a ďalším politikom Hlasu, ktorí s Ficom v minuloročných voľbách spoločne kandidovali za Smer.

Označil ich za „liberálnu partiu“ chlapcov orientovaných na Brusel a európske hodnoty, kým on sa chce so Smerom venovať „domácim hodnotám“. Bývalých kolegov nepriamo spojil s americkým finančníkom Georgeom Sorosom.

Peter Pellegrini, Zuzana Čaputová
Prezidentka Zuzana Čaputová a bývalý premiér Peter Pellegrini (Hlas-SD). Foto: archívne, SITA/Branislav Bibel.

„Nechápem doteraz, pretože nehľadal som nejaké súvislosti, že prečo v roku 2018 po vražde Kuciaka a jeho priateľky bolo evidentné, že mimovládne organizácie, Sorosove organizácie, boli napojené na prípravu protivládnych demonštrácií. Prečo moji podpredsedovia, ktorí dnes už nie sú v Smere, sú v Hlase, povedali – opováž sa dotknúť Sorosa a mi ti odídeme zo strany. Ja som to neskúmal,“ vyjadril sa Fico v rádiu.

Podľa sociológa bude zaujímavé sledovať, či to bol len „šplech“ alebo bude šéf Smeru túto komunikačnú líniu držať dlhšie. „Ak ju bude držať dlhodobejšie, myslím si, že dôjde k väčšej miere animozity aj medzi elektorátmi Smeru a Hlasu,“ usúdil.

Sociológ hovorí, že Hlas si zobral približne polovicu voličov Smeru. Zároveň však k sebe natiahol aj iných voličov. „Mohli to byť voliči, ktorí v zlatých časoch Smer volili, len Fico sa pre nich stal neprijateľný a teraz sa vrátili k politike, ktorú reprezentuje Pellegrini,“ dodal Slosiarik.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Marian KotlebaMartin SlosiarikPeter PellegriniRobert Fico
Firmy a inštitúcie Hlas-SDSMER-SD