Aktualizované: Sopko z OĽaNO vyzýva ministra Plavčana, aby zastavil hroziacu segregáciu v materských školách

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Peter Plavčan
Minister školstva Peter Plavčan. Foto: SITA/Marko Erd.
  • aktualizované 26. júla 18:10

BRATISLAVA 26. júla (WebNoviny.sk) – Na zastavenie hroziacej segregácie v materských školách vyzýva ministra školstva Petra Plavčana (nominant SNS) poslanec NR SR z hnutia Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) Miroslav Sopko.

Ten kritizuje dokument Vzdelávacie programy pre deti so zdravotným znevýhodnením pre predprimárne vzdelávanie.

Ide o 283-stranový dokument, ktorý je doplnkom k štátnemu vzdelávaciemu programu z dielne Štátneho pedagogického ústavu, ktorý ministerstvo školstva prijalo v máji a platiť začne 1. septembra tohto roka, pripomína Sopko v tlačovej správe.

Závažné metodologické chyby

Pri tvorbe dokumentu sa totiž podľa Sopka stali závažné metodologické chyby, ktoré znemožňujú integráciu zdravotne postihnutých detí a komplikujú administratívnu prácu učiteliek materských škôl.

„Napríklad, kým zdravým deťom postačuje zaoberať sa pozorovateľnými znakmi živočíchov, mentálne postihnuté deti majú poznať voľne žijúce živočíchy a živočíchy chované pre úžitok, čo je dokonca v rozpore s novou koncepciou prírodovedného vzdelávania. Je to rovnaký nezmysel, ako vytvoriť tréningový bežecký program pre deti s detskou mozgovou obrnou a deti s autizmom učiť prezentačným zručnostiam,“ cituje Sopka tlačová správa, ktorú agentúre SITA poskytol Matúš Bystriansky z tlačového oddelenia OĽaNO.

Výzva ministrovi

Podľa Sopka učiteľky v materských školách budú musieť každý deň pracovať navyše s každým zdravotne znevýhodneným dieťaťom, aby vedelo a zvládalo viac, než jeho zdraví rovesníci.

„Samozrejme, všetko budú usilovne dokumentovať, administrovať, čo zvýši byrokraciu do nepredstaviteľných rozmerov,“ upozorňuje poslanec OĽaNO. Vyzýva preto ministra Plavčana, „aby túto chybu okamžite napravil a zrušil účinnosť dokumentu od septembra 2017“.

Zároveň šéfa rezortu školstva žiada, „aby dal vypracovať opravené dodatky za účasti odbornej komisie pre predprimárne vzdelávanie a odborníkov, ktorí vytvorili v súčasnosti platný školský vzdelávací program pre materské školy“.

Ministerstvo spolupracovalo s odborníkmi

Vzdelávacie programy pre deti so zdravotným znevýhodnením pre predprimárne vzdelávanie vypracoval Štátny pedagogický ústav v spolupráci so špičkovými odborníkmi z oblasti špeciálnej pedagogiky a špeciálnymi pedagógmi z praxe pre jednotlivé druhy zdravotného znevýhodnenia. Uvádza sa to v reakcii hovorkyne rezortu školstva Ivany Skokanovej.

Vzdelávacie programy boli navyše prekonzultované aj s inými renomovanými odborníkmi zo špeciálnopedagogickej praxe a teoretikmi z oblasti špeciálnej pedagogiky v rámci osobitnej odbornej komisie ŠPÚ pre problematiku vzdelávania detí a žiakov so zdravotným znevýhodnením. Špecifické ciele výchovy a vzdelávania týchto detí sa totiž v každom vzdelávacom programe líšia s prihliadnutím na zdravotné znevýhodnenie dieťaťa. Obsah a ciele vzdelávania príslušných vzdelávacích oblastí sú prispôsobené stupňu a charakteru zdravotného znevýhodnenia a z toho vyplývajúcich individuálnych schopností a možností dieťaťa,“ uviedla Skokanová.

Primerané metódy

Príklad poznávania živočíchov, ktorý spomenul opozičný poslanec je podľa ministerstva vytrhnutý z kontextu a porovnáva neporovnateľné. „Je totiž potrebné zdôrazniť, že pri vzdelávaní detí s mentálnym postihnutím, ale aj detí s autizmom a ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami sa nepostupuje podľa obsahového a výkonového štandardu, ale tieto deti majú určený obsah vzdelávania a špecifické ciele vzdelávania. Obsah a ciele vzdelávania jednotlivých vzdelávacích oblastí sú prispôsobené najmä stupňu mentálneho postihnutia a jeho individuálnym špecifickým potrebám a osobitostiam,“ povedala Skokanová s tým, že vo vzdelávacej oblasti Človek a príroda sú pri plnení cieľov hlavným zdrojom poznania jednoduché pozorovania prírody, jednoduché pokusy a praktické činnosti.

Volia sa primerané špeciálno-pedagogické metódy, ktoré sa opierajú o zmyslové poznávanie detí. Deti sa učia chápať jednoduché vzájomné vzťahy a súvislosti v prírode na základe zmyslového vnímania a činností s jednoduchými prírodninami alebo s ich modelmi a vyobrazenými materiálmi. Učivo sa podáva takými metódami a formami, ktoré sú pre dieťa s mentálnym postihnutím najprijateľnejšie,“ dodala Skokanová.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Miroslav SopkoPeter Plavčan
Firmy a inštitúcie MŠVVaŠ Ministerstvo školstva vedy výskumu a športu SROĽaNO Obyčajní ľudia a nezávislé osobnostiSNS Slovenská národná strana