Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
TRNAVA: Nové poschodové vlakové súpravy
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Nové poschodové vlakové súpravy. Foto: SITA/Pavol Machovič

Štát naďalej rozpočtuje výdavky na bezplatnú prepravu vlakmi v objeme 13 miliónov eur

BRATISLAVA 26. septembra (WebNoviny.sk) – Štát naďalej rozpočtuje výdavky na zabezpečenie bezplatnej vlakovej prepravy žiakov, študentov a dôchodcov vo výške 13 mil. eur ročne.

Také sú minimálne každoročné výpadky tržieb z prepravy cestujúcich takmer výlučne Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) a čiastočne spoločnosti RegioJet, a. s. (iba na trati Bratislava – Komárno) v dôsledku zavedenia spomínaného opatrenia v novembri 2014 vládou Smeru-SD.

Reálne náklady zo štátneho rozpočtu na bezplatnú prepravu vlakmi sú podľa Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV) blízke uvedenej sume, za roky 2015 až 2018 tak môže ísť spolu najmenej o 52 mil. eur.

Presne určiť výpadok tržieb súvisiaci so zavedením bezplatného cestovného pre vybrané skupiny obyvateľov prakticky nie je možné. Počas posledných vyše troch rokov sa výrazne menia cestovné návyky obyvateľstva,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.

Koľajová doprava sa stáva preferovaným spôsobom cestovania predovšetkým v okolí miest, kde ide o najrýchlejší spôsob dopravy, nielen u zvýhodnených skupín obyvateľov. Preto je dnes nemožné presne určiť, koľko ľudí by vlakom reálne cestovalo, ak by nemali zvýhodnené cestovné a aký je teda skutočný výpadok príjmov,“ uviedla Ducká na otázku, koľko peňazí poskytol štát ako náhradu za výpadok z tržieb pre bezplatnú prepravu vlakmi.

Bezplatnú dopravu využíva stále viac cestujúcich

Rezort dopravy nesúhlasí so spájaním bezplatnej prepravy s kvalitou či bezpečnosťou železničnej osobnej dopravy. Bezplatnú dopravu na železniciach zaviedol na základe rozhodnutia vlády s hlavným cieľom pomôcť sociálne slabším skupinám obyvateľov a odbremeniť ich tak od výdavkov na cestovanie.

Dnes môžeme konštatovať, že záujem o cestovanie vo vlakoch viditeľne narastá, nielen v súvislosti s bezplatnou dopravou. Aj z tohto dôvodu rezort dopravy výrazne posilnil vlakové spojenia, aby ľudia mali možnosť vybrať si a prestúpiť z áut do vlakov a verejnej dopravy,“ uviedla Ducká.

Krok k zmodernizovaniu dopravy

Takmer 60 % z bezplatnej dopravy využívajú najmä žiaci a študenti cestovaním do a zo školy, pričom vo vlakoch sedí denne o takmer 73 tisíc cestujúcich viac. Zároveň sa zvýšil počet pravidelných platiacich cestujúcich a rastie záujem o miestenky, bez ohľadu na platiacich, či neplatiacich cestujúcich. „Vlaky zadarmo tak zatraktívnili vlakovú dopravu. Počet cestujúcich za rok 2017 predstavoval 71 miliónov,“ priblížila.

ZSSK prepravila za osem mesiacov tohto roka predbežne vyše 17 miliónov cestujúcich s nárokom na bezplatnú prepravu, čo je rovnaké množstvo ako v tom istom období vlani. Podiel bezplatných cestujúcich dosahuje zhruba polovicu z celkového počtu pasažierov.

Počet cestujúcich zaregistrovaných na bezplatnú prepravu ku koncu augusta predstavoval 1,160 milióna, z toho 45,4 % študentov a 54,6 % dôchodcov. Z celkového počtu zaregistrovaných tvoria 4,3 % cudzinci. ZSSK plánuje v tomto roku prepraviť celkovo 74 miliónov ľudí.

 

Ministerstvo dopravy tvrdí, že podporuje železničnú dopravu ako bezpečný, moderný a spoľahlivý model dopravy v súlade s pravidlami EÚ.

Zavedenie bezplatného cestovania pre vybrané skupiny obyvateľov na Slovensku sa ukázalo ako správny krok, keďže cestujúcich vo vlakoch naďalej pribúda, čo nás samozrejme teší. Naším cieľom je naďalej podporovať koľajovú dopravu,“ poznamenala Ducká.

Bezplatnú prepravu považuje rezort dopravy za efektívny nástroj na presun cestujúcich z individuálnej na verejnú osobnú dopravu. Priebežne zavádza opatrenia na revíziu výdavkov v doprave, pričom jedným z prijatých opatrení bolo zefektívnenie verejnej osobnej dopravy.

Rezort dopravy si plne uvedomuje, že vozidlový park ZSSK je značne zastaraný. „Do samotnej údržby starých vozidiel sa investujú nemalé finanční prostriedky, ktoré sa každým rokom navyšujú. Zároveň sa obnovuje park vozidiel novými rušňami a vozňami. V minulom a tomto roku pribudlo desať nových rušňov Vectron, ktoré boli prenajaté na desať rokov. Ide o mimoriadne spoľahlivé a energeticky efektívne vozidlá, ktoré zaručujú spoľahlivosť chodu vlakov,“ uviedla Ducká.

Odporúčané články

Vlaky zadarmo pomohli podľa Fica turizmu i rodinám. Sulík oponuje a vytýka nehorázne rozdávanie Železničiari obnovili obe koľaje trate na úseku zo Šale do Galanty, ktorú poškodil horiaci vlak

Neprehliadnite

Zuzana Čaputová sa vzdala funkcie podpredsedníčky Progresívneho Slovenska Najpoužívanejší herbicíd v USA mal spôsobiť rakovinu, chemický koncern Bayern tvrdenia odmieta Z trhu sťahujú liek na vysoký krvný tlak, kontrolóri zistili nedostatky Aktualizované: Prezident Kiska vypovedal na NAKA, v prípade vydierania predložili nové dôkazy Sagan má za sebou generálku na jarné klasiky, po viróze najmä naberal pretekové kilometre Aktualizované: Britská premiérka Theresa Mayová požiadala o odloženie brexitu Aktualizované: Google zaplatí pokutu 1,5 miliardy eur, je už treťou od Európskej komisie Maďarsko bude veľmi húževnatým protivníkom, tvrdí Škriniar pred vstupom do kvalifikácie o ME 2020

Témy

Diskusia

Bezplatný email raz týždenne s novinkami z Webnoviny.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Z kategórie Doprava a infraštruktúra

Aktuálne témy

Odporúčame

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.