Železničná spoločnosť Slovensko zvýšila ohodnotenie rušňovodičov aj profesií v prevádzke a údržbe

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Rušňovodič vlaku Železničnej spoločnosti Slovensko.
Foto: ilustračné, SITA/Milo Fabian.

Technickí pracovníci v Železničnej spoločnosti Slovensko môžu zarobiť o 24 % viac ako doteraz. Zvyšovanie platov umožnilo, v porovnaní s plánmi, aj lepšie hospodárenie spoločnosti.

BRATISLAVA 21. novembra (SITA) – Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) zvýšila ohodnotenie rušňovodičov, ale aj iných profesií na úseku prevádzky a údržby. Technickí pracovníci môžu zarobiť o 24 % viac ako doteraz. Ako národný vlakový osobný dopravca v utorok informoval, zvyšovanie platov umožnilo, v porovnaní s plánmi, aj lepšie hospodárenie spoločnosti.

Nový model odmeňovania kvalifikovaných zamestnancov schválilo predstavenstvo spoločnosti koncom leta. Priemerná hrubá mzda v ZSSK je v súčasnosti 1 020 eur, spoločnosť je s takmer šesťtisíc pracovníkmi siedmym najväčším domácim zamestnávateľom.

Príprava rušňovodiča trvá do pätnásť mesiacov

Z plánovaného počtu 1 235 rušňovodičov má štátny prepravca obsadených 1 211 pracovných miest. „Chýbajúci stav vykrývame nadčasmi a zvýšeným úsilím našich pracovníkov, no vnímame, že kvalifikovaní technickí zamestnanci sú na pracovnom trhu veľmi cenení. Aj naša spoločnosť sa v tejto oblasti pohybuje na konkurenčnom trhu, kde sa nám každého lepšieho pracovníka snaží odlákať konkurencia,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.

„Výchova jedného rušňovodiča stojí ZSSK približne 14-tisíc eur a trvá dvanásť až pätnásť mesiacov. Našou eminentnou snahou preto je, aby tí najlepší zostávali u nás,“ dodal.

Filip Hlubocký
Generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký. Foto: slovakrail.sk.

Osobitná prémia zohľadňuje kvalifikáciu a výkonnostnú úroveň

Nový model odmeňovania podľa železničiarov zvýhodňuje najkvalifikovanejších a najusilovnejších zamestnancov. Nová, tzv. osobitná prémia, zohľadňuje kvalifikačnú a výkonnostnú úroveň pracovníkov. Zvýšené mesačné ohodnotenie si na výplatných páskach našlo vyše 2 300 (38 %) zamestnancov ZSSK – v priemere dosiahli tieto nové prémie napríklad na úseku prevádzky 129 eur. Cieľom prémií je zvýšenie produktivity práce v spoločnosti a zníženie potreby mzdových a externých nákladov na iných miestach.

Bude to stáť niekoľko miliónov eur ročne navyše

„Nová úprava miezd rušňovodičov a údržbárov má súvis s kolektívnym vyjednávaním s odborovými združeniami. ZSSK bude stáť niekoľko miliónov eur ročne navyše, no prejaví sa vo väčšej personálnej stabilite spoločnosti, ktorú cestujúci i naše investície pocítia, napríklad pri menšej poruchovosti a väčšej spoľahlivosti vlakov,“ priblížil podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku ekonomiky a informačného manažmentu ZSSK Patrik Horný.

Kontinuálne rastúci počet cestujúcich vo vlakoch spoločnosti podľa neho navyše kladie na techniku stále vyššie nároky. „Spolu s cestujúcimi stúpajú aj naše tržby a hospodárenie spoločnosti je v porovnaní s plánom výrazne lepšie, čo nám umožňuje plnenie nášho strategického cieľa – platiť našich ľudí na súčasnej trhovej úrovni,“ dodal Horný.

ZSSK - Patrik Horný
Riaditeľ úseku ekonomiky a informačného manažmentu ZSSK Patrik Horný. Foto: SITA/Milo Fabian.

Zamestnanci majú aj rôzne nefinančné benefity

ZSSK poskytuje svojim pracovníkom aj rôzne nefinančné benefity. Napríklad, režijné výhody (zvýhodnené cestovanie vlakmi), a to aj pre rodinných príslušníkov, či rekondičné pobyty, skrátený pracovný režim. Kolektívna zmluva v spoločnosti umožňuje zamestnancom využiť ošetrenie u lekára, či sprevádzanie rodinného príslušníka k lekárovi v celkovom počte 26 dní ročne.

Budúcich možní pracovníci sa pripravujú už na stredných školách

Spoločnosť úzko spolupracuje s ôsmimi strednými odbornými školami, ktoré pre ňu pripravujú potenciálnych nových technických zamestnancov. Študentom poskytuje možnosť tzv. prevádzkovej praxe a má pripravený aj systém poskytovania štipendií počas štúdia.

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. vznikla ako samostatný osobný dopravca začiatkom roku 2005. Je jednou z troch nástupníckych spoločností bývalých jednotných železníc. Má základné imanie 212,44 mil. eur a jej jediným akcionárom je štát v zastúpení Ministerstva dopravy a výstavby SR. Spoločnosť vykonáva osobnú dopravu vo verejnom záujme na základe objednávky štátu a od decembra 2016 opäť prevádzkuje komerčné InterCity vlaky bez podpory štátu.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia