SULÍK: D1 pri Žiline sa dá postaviť o 3 miliardy lacnejšie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Diaľnica
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič

BRATISLAVA 15. decembra (WEBNOVINY) – Náklady na výstavbu diaľnice pri Žiline môžu byť podľa šéfa strany SaS Richarda Sulíka o vyše 3 mld. eur nižšie, ako by boli pri realizácii tretieho balíka PPP projektov.

Toto sú hlavné dôvody prečo strana SaS odmieta tento projekt, je to absurdné predraženie tejto diaľnice,“ povedal v stredu na tlačovej konferencii Sulík. Ako dodal, súťaž na tretí balík PPP projektov vzbudzovala podozrenie, že nebolo všetko úplne v poriadku. A to aj preto, že koncesionár nemal problém ponúknuť 20-percentnú zľavu a že bol v tendri sám.

Strana SaS preto podľa Sulíka navrhuje okamžite vyhlásiť tender na výstavbu tunela Višňové financovanú zo štátneho rozpočtu a eurofondov. Takáto súťaž môže byť podľa neho vypísaná veľmi rýchlo a tunel by sa mohol začať stavať už do niekoľkých mesiacov. Zároveň SaS navrhuje zatiaľ nestavať 5-kilometrový diaľničný privádzač z Lietavskej Lúčky do Žiliny. Na zvyšné úseky by sa potom podľa Sulíka vyhlásil tender a financované by mohli byť tak zo štátneho rozpočtu a európskych peňazí, ako aj formou PPP projektu.

Takýmto postupom by podľa šéfa SaS, ktorá otázku ceny za tretí balík PPP na Koaličnej rade otvorila, znížili oproti PPP projektu napríklad investičné náklady z 1,6 mld. eur na 1,3 mld. eur či úroky z 3,9 mld. eur na zhruba 1,8 mld. eur. Celkovo by náklady na výstavbu úsekov diaľnice D1 pri Žiline podľa návrhov SaS mali oproti projektu PPP klesnúť z 6,8 mld. eur na 3,7 mld. eur. „SaS je za urýchlenú výstavbu diaľnic, ale vyššie náklady o vyše 3 mld. eur si jednoducho na zodpovednosť nezoberieme,“ konštatoval Sulík.

Závery, na ktorých sa dohodla Koaličná rada, by mala podľa Sulíka schváliť vláda a následne by podľa tohto uznesenia mal konať aj minister dopravy. Súťaž na tunel Višňové by však podľa Sulíka mohla byť vypísaná už čoskoro. „Dúfam, že bude vypísaná čím skôr, najlepšie okamžite. Nič nebráni vypísaniu súťaže,“ konštatoval.

Fico: Neuveriteľná rozprávka

Predseda opozičného Smeru-SD Robert Fico, za vlády ktorého sa PPP projekty pripravovali, oponuje, že Sulíkove reči sú len rozprávky. Platí to aj o avizovanej úspore vyše 3 mld. eur. „Neuveriteľná rozprávka. Mňa až prekvapuje, ako dokáže niekto narábať s takýmito číslami,“ povedal na brífingu v reakcii na vyhlásenia Richarda Sulíka Fico.

Šéf Smeru-SD pritom len zopakoval, že vláda Ivety Radičovej rozhodnutím nepokračovať ani v treťom balíku PPP projektov definitívne zastavila výstavbu diaľnice zo Žiliny na východ a zmarila tri roky prípravných prác. Zároveň to podľa neho znamená minimálne 18-mesačné odloženie začiatku stavebných prác na žilinských úsekoch D1. „Vláda nemá peniaze, nevie, ako to má robiť, nemá dokumentáciu,“ tvrdí Fico, ktorý opäť vyzval úradujúceho ministra dopravy Jána Figeľa, aby z funkcie odstúpil. „Myslím, že jeho nekompetentnosť sa zajtra preukáže aj na mimoriadnom rokovaní parlamentu,“ tvrdí Fico.

Platnosť koncesnej zmluvy pre výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D1 v okolí Žiliny v rámci tretieho balíka PPP končí v stredu 15. decembra. Dovtedy bol totiž predĺžený termín na rokovania medzi rezortom dopravy a koncesionárskou spoločnosťou Žilinská diaľnica, s.r.o., vedenou nemeckou firmou Hochtief, o podmienkach financovania diaľničného projektu. Minister dopravy Ján Figeľ po pondelkovej dohode Koaličnej rady nepredloží návrh druhého dodatku ku koncesnej zmluve, ani nepredĺži termín na finančné uzatvorenie tretieho balíka PPP. Tým spomínaná zmluva zanikne. Tento projekt tak bude mať rovnaký osud ako prvý balík PPP, ktorý bol zameraný na výstavbu a prevádzku piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Ján FigeľRichard SulíkRobert Fico