Sulík sa pri návrhu pomoci cestovným kanceláriám inšpiroval Českom, ale riešenie ešte vylepšil

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Richard Sulík
Minister hospodárstva SR Richard Sulík. Foto: archívne, SITA/Branislav Bibel
  • aktualizované 20. mája, 15:41

Cestovné kancelárie budú môcť navrhnúť zmenu zmluvy o zájazde alebo náhradný zájazd, ak cestujúci neprijme prvú možnosť. A to vtedy, ak pre následky mimoriadnej situácie z dôvodu pandémie koronavírusu na Slovensku alebo obdobnej situácie v cieľovom mieste, či v ktoromkoľvek mieste trasy zájazdu, nie je možné poskytnúť cestujúcemu základné znaky služieb cestovného ruchu podľa zmluvy o zájazde.

Počíta s tým návrh novely zákona o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu, ktorý v stredu schválila vláda v novom znení s pripomienkou. O pôvodnom návrhu v pondelok prerušila rokovanie. Kabinet zároveň odobril skrátené legislatívne konanie o tejto novele.

Viac o téme: Ekonomické dopady koronavírusu

Pri príprave novely sa Slovensko inšpirovalo Českou republikou. „Cestovné kancelárie dostanú vyše roka odklad na to, aby svojim zákazníkom buď vrátili peniaze, alebo predsa len došlo k dohode na zájazde. Je to platné už v dvanástich krajinách, Slovensko bude trinástou,“ povedal v stredu vicepremiér a minister hospodárstva Richard Sulík (SaS) po tom, čo vláda schválila spornú novelu zákona o zájazdoch.

Novelu kritizujú niektoré organizácie

Zmeny ostro kritizovali spotrebiteľské organizácie, považujú ich za diskriminačné, podľa nich sú v rozpore s právom Európskej únie a jej odporúčaniami, pričom problémy cestovných kancelárií riešia na úkor práv ich klientov.

„To, čo sme spravili navyše je, že sme si dali veľmi záležať pri skupinách, ktoré budú od tohto pravidla oslobodené. Môžu, ak majú záujem, svoje peniaze dostať ihneď. To sú ľudia nad 70 rokov, tehotné ženy a tí, ktorí sa v dôsledku koronakrízy stali nezamestnanými,“ uviedol Sulík.

Napriek výhradám spotrebiteľských organizácií si myslí, že prijatý návrh je dobrý, kvalitný a rieši hlavný problém cestovných kancelárií. Na vrátenie peňazí, ak nebudú klienti súhlasiť so zmenou zmluvy o zájazde ani s náhradným zájazdom, však budú mať nárok iba niektoré skupiny cestujúcich.

Český príklad nerieši prípad insolventnosti

Predseda vlády SR Igor Matovič (OĽaNO) informoval, že iba Česká republika a Slovensko dali do novely zákona o zájazdoch výnimku pre skupiny ľudí, ktorí môžu mať vyplatené peniaze za nezrealizované zájazdy.

„Voči českému riešeniu sme navyše urobili to, že ak by hrozilo, že niektorá cestovná kancelária by sa dostala do insolventnosti kvôli vyplateniu niektorých skupín klientov, v tom prípade zo štátneho fondu za tým účelom vytvoreným sa poskytne účelová pôžička na vykrytie likvidity,“ povedal Matovič.

To by malo zamedziť tomu, že cestovné kancelárie síce uzavrú dohodu s klientmi, ale finančne to nezvládnu a skrachujú, takže zákazníci by nedostali nič. „Dali sme tam prvok štátneho poistenia, aby cestovné kancelárie situáciu zvládli,“ podotkol premiér.

Vyberali medzi zlými a horšími riešeniami

Ak by v prípade krachu cestovných kancelárií klienti žiadali o peniaze poisťovne, vzhľadom na výšku poistenia by podľa predsedu vlády hrozilo, že by získali približne polovicu zo zaplatenej sumy najskôr o šesť mesiacov. „Preto sme sa vydali európskou cestou, vylepšili sme to riešenie a takto sme sa snažili chrániť záujem spotrebiteľov, aby ľudia nezostali bez peňazí a mohli si zájazd vyčerpať, keď bude situácia bezpečná,“ uviedol Matovič.

V súvislosti s kritikou českého riešenia problémov cestovných kancelárií zo strany Európskej komisie Sulík povedal, že nemáme na výber medzi dobrými a zlými riešeniami, ale medzi zlými a horšími.

„Dôkladne sme skúmali riešenie situácie v mnohých krajinách, urobili sme to, čo považujeme za najlepšie. Budeme postupovať takisto ako Česká republika a možno aj spoločne, budeme sa snažiť Európskej komisii vysvetliť, že takéto riešenie predstavuje primeraný a odôvodnený zásah do práv spotrebiteľa,“ tvrdí Sulík. Naše zákony pri ochrane práv spotrebiteľa sú podľa neho v mnohých detailoch prísnejšie ako smernice Európskej únie.

„Nadštandardne chránime práva spotrebiteľa, ale pri tomto riešení to považujeme za primerané. Čelíme bezprecedentnej kríze zo zdravotného hľadiska a teraz nastupuje bezprecedentná ekonomická kríza, nedá sa čakať, že všetci dostanú všetko,“ dodal Sulík.

Zájazd nemôžu všetci odmietnuť

Podpredseda vlády a minister hospodárstva Richard Sulík (SaS) predložil novelu zákona o zájazdoch so zámerom zmierniť negatívne dopady koronakrízy na cestovné kancelárie.

Novelu ostro kritizovali viaceré spotrebiteľské organizácie, označili ju za diskriminačnú, podľa nich je v rozpore s pravidlami Európskej únie, pričom problémy cestovných kancelárií majú riešiť ich klienti a nie štát. Zmeny v zákone o zájazdoch by mali po schválení v parlamente nadobudnúť účinnosť dňom vyhlásenia.

Náhradný zájazd by podľa novely mohli odmietnuť písomne do 14 dní od doručenia oznámenia cestovnej kancelárie len niektoré skupiny cestujúcich, ktorí uzavreli zmluvu o zájazde, najmä v súvislosti s opatreniami proti koronavírusu.

Ide o nezamestnaných, samostatne zárobkovo činné osoby a jednoosobové spoločnosti s ručením obmedzeným s priznaným finančným príspevkom štátu na udržanie zamestnanosti, ako aj osamelých rodičov s priznaným nárokom na pandemické ošetrovné a tehotné ženy.

Pôvodne sa to malo týkať aj dôchodcov s vekom 70 a viac rokov a zamestnancov, ktorí nemohli vykonávať prácu pre prekážky na strane zamestnávateľa v súvislosti s opatreniami proti pandémii.

Ak cestujúci odmietne náhradný zájazd, cestovná kancelária je povinná vrátiť mu všetky platby, ktoré prijala na základe zmluvy o zájazde bez zaplatenia odstupného bezodkladne, ale najneskôr do 14 dní od doručenia odmietnutia náhradného zájazdu.

Zmena zmluvy alebo náhradný zájazd

„Cestovná kancelária je povinná dohodnúť sa s cestujúcim na poskytnutí náhradného zájazdu najneskôr do 31. augusta 2021,“ uvádza návrh novely zákona o zájazdoch.

„Ak sa cestovná kancelária s cestujúcim na poskytnutí náhradného zájazdu nedohodne do 31. augusta 2021, platí, že odstúpila od zmluvy o zájazde a je povinná cestujúcemu vrátiť všetky platby, ktoré prijala na základe zmluvy o zájazde, a to bezodkladne, najneskôr však do 14. septembra 2021,“ vyplýva z novely.

Ak cestujúci alebo cestovná kancelária v čase od 12. marca 2020 do účinnosti tohto zákona od zmluvy o zájazde odstúpili a cestovná kancelária na základe odstúpenia od zmluvy nevrátila cestujúcemu všetky platby, ktoré na základe zmluvy o zájazde prijala, postupuje sa podľa časti novely, že cestovná kancelária môže navrhnúť zmenu zmluvy o zájazde alebo náhradný zájazd. To isté má platiť pre prípad, ak cestujúci v uvedenom čase odstúpil od zmluvy o zájazde a k vysporiadaniu odstupného neprišlo.

Mimoriadna situácia

Ak je napriek mimoriadnej situácii z dôvodu ochorenia Covid-19 na Slovensku alebo obdobnej situácii v cieľovom mieste, či v ktoromkoľvek mieste trasy zájazdu, možné poskytnúť zájazd podľa zmluvy o zájazde a cestujúci s ním nesúhlasí, bude povinný o tom písomne informovať cestovnú kanceláriu najneskôr 30 dní pred začatím zájazdu; prvých 30 dní od účinnosti tohto zákona a najneskôr 15 dní pred začatím zájazdu.

Cestovná kancelária bude povinná cestujúcemu do 14 dní od doručenia informácie zaslať oznámenie o náhradnom zájazde. Cestovná kancelária nebude počas mimoriadnej situácie oprávnená požadovať od cestujúceho úhradu splátok ceny zájazdu; to neplatí, ak cestujúci prijme zmenu zmluvy o zájazde.

Ochrana pre prípad úpadku, ktorá sa vzťahuje na zmluvu o zájazde sa v rovnakom rozsahu bude vzťahovať na zmluvu o zájazde aj po jej zmene alebo po zaslaní oznámenia o náhradnom zájazde.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Richard Sulík