Systém kontroly polície je nefunkčný, oznámila mimovládka

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Policia
Foto: ilustračné, SITA/Diana Černáková

BRATISLAVA 16. mája (WEBNOVINY) – Systém kontroly Policajného zboru je nefunkčný a potrebuje zásadnú reformu, vyplýva to z analýzy občianskeho združenia Alfa.

Ako agentúru SITA informoval člen združenia Martin Dubéci, analýza vo svojich záveroch upozornila na nízke percento úspešných sťažovateľov na postup polície, ale aj na to, že pri preukázaní opodstatnenosti ich tvrdení je postih pre policajtov len minimálny. Autori analýzy zároveň prinášajú návrhy na reformu celého systému kontroly a dozoru nad policajnou činnosťou.

V roku 2014 bolo podľa analýzy na činnosť polície podaných 3 120 sťažností, pričom spolu s prenesenými sťažnosťami z roku 2013 muselo byť spracovávaných 3 406 podaných sťažností. Najviac podaných sťažností, 962, bolo podľa analýzy evidovaných na sekcii kontroly a inšpekčnej služby ministerstva vnútra (policajná inšpekcia).

Sťažovatelia väčšinou neuspeli

Samotná policajná inšpekcia pritom podľa analýzy v porovnaní s ostatnými príslušnými útvarmi posunula najnižší počet zo všetkých podaní, konkrétne 48 percent, na vybavenie. Osemnásť percent podaní vrátila sťažovateľom a 31 percent podaní postúpila v rámci rezortu. Následne vo fáze vybavovania sťažností inšpekcia takmer tretinu, 31 percent zo všetkých sťažností, odložila a šesť percent postúpila mimo rezort.

V roku 2014 bolo podľa OZ ALFA iba 5,8 percenta zo všetkých vybavovaných sťažností vyhodnotených ako opodstatnené. Pri 78 percentách bolo podanie vybavené v neprospech sťažovateľa, z toho 38 percent vyhodnotili ako neopodstatnené sťažnosti, 12 percent sa „nedalo prešetriť“ a 27 percent odložili.

Nízku úspešnosť sťažovateľov podľa predmetu sťažnosti podľa analýzy zaznamenali napríklad pri kategóriách nevhodné správanie a jednanie, postup pri objasňovaní priestupku alebo postup policajného orgánu. Pri sťažnostiach týkajúcich sa použitia fyzického násilia (67 sťažností), neoprávneného majetkového prospechu (6), ako aj rasovej neznášanlivosti (1) nebolo poverenými útvarmi za opodstatnené označené ani jedno podanie voči zodpovednej osobe.

Najčastejším postihom bola výčitka

Najčastejším postihom pre zodpovedné osoby bola podľa analýzy vo viac ako polovici prípadov (56 percent) iba výčitka. Nasledovalo iné vybavenie (19 percent), písomné pokarhanie (12 percent) a zníženie služobného platu (9 percent). Po prešetrenej sťažnosti bol v roku 2014 prepustený zo služobného pomeru iba jeden príslušník

Zo všetkých sťažností, ktoré boli v minulom roku reálne vybavované, bolo teda podľa občianskeho združenia len minimum vyriešených v prospech sťažovateľa, a ak aj došlo k vyvodeniu zodpovednosti, vo viac ako polovici prípadov to bolo len formou výčitky.

V súlade s uvedenými faktami by sa podľa občianskeho združenia dalo tvrdiť, že ku skutočne účinnej kontrole policajnej činnosti verejnosťou nedochádza. „Ak zoberieme do úvahy, že hlavnou formou, ako môže verejnosť upozorniť na prešľapy polície, je inštitút sťažností, je súčasný systém nanajvýš nevyhovujúci,“ povedal Dubéci.

Systém je neúčinný

Policajt v rámci súčasného systému podľa neho kontroluje policajta a výkon, ako aj dozor nad činnosťou polície spadá pod hlavičku ministerstva vnútra. „Neúčinnosť tohto systému naše dáta jednoznačne potvrdzujú,“ dodal.

Občianske združenia Alfa preto navrhuje v tejto oblasti niekoľko zmien. Jednou z nich je napríklad oddeliť policajnú inšpekciu od ministerstva a vytvoriť systém nezávislej inšpekcie. Tá by mala na starosti kontrolu príslušníkov a zamestnancov Policajného zboru, Colnej správy SR a Zboru väzenskej a justičnej stráže.

Dozor nad činnosťou tejto nezávislej inšpekcie by mal byť v rukách parlamentu. Právomoci, ako aj presná forma nezávislej inšpekcie, musia byť podľa združenia upravené v zákone. Včasné riešenie zaslaných sťažnosti by malo byť zabezpečené presným stanovením lehôt pre začatie šetrenia a jednotlivé procedúry vyšetrovania.

Nemala by však existovať žiadna lehota na podanie sťažnosti. Celú analýzu OZ Alfa môžu záujemcovia nájsť na stránke http://www.alfa-slovensko.sk

Ministerstvo vnútra reaguje

„Systém vnútornej kontroly v rámci MV SR vrátane jeho bezpečnostného úseku – Policajného zboru je podstatne komplexnejší ako je uvedené v analýze občianskeho združenia ALFA,“ uvádza sa v stanovisku Tlačového odboru MV SR. Analýza podľa ministerstva zohľadňuje len štatistické údaje a hodnotenia autora sú založené len na dohadoch a domnienkach.

„Zverejnené štatistické údaje poskytujú len kvantifikovateľné údaje, vychádzajúce z reálneho stavu za hodnotené obdobie. Pre hodnotenie kvality vybavovania sťažností by bolo potrebné vykonať analýzu takých podkladov, ktoré by obsahovali informácie o kvalite vybavovania sťažností a nie údaje o počte vybavených sťažností a jednotlivých spôsoboch vybavenia, ktoré umožňuje platný všeobecne záväzný právny predpis,“ uvádza sa v stanovisku.

Cieľom vybavovania sťažností smerujúcich na činnosť Policajného zboru nie je podľa ministerstva kontrola Policajného zboru, ale ochrana práv a právom chránených záujmov sťažovateľov, pričom vybavovanie sťažností možno považovať za osobitnú formu vnútornej kontroly.

„Sekcia kontroly a inšpekčnej služby ubezpečuje všetkých občanov, že k plneniu svojich úloh pristupuje s maximálnou zodpovednosťou, dôkladne sa zaoberá každým doručeným podaním a oznámením, pričom každú vec posudzuje a vybavuje individuálne a spôsobom, ktorý vyplýva zo všeobecne záväzných právnych predpisov alebo interných predpisov,“ píše sa v stanovisku MV SR.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Martin Dubéci
Firmy a inštitúcie MV Ministerstvo vnútra SRPZ Policajný zbor SR