Talianka maľuje vínne portréty, ktoré dozrievajú časom

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Zrejúce obrazy Elisabetty Rogai
Pri príprave vína na maľovanie niekedy využíva aj pomoc miestnej univerzity Foto: www.elisabettarogai.it

Víno sa v priebehu storočí stalo zdrojom inšpirácie mnohých známych umelcov. Talianska maliarka Elisabetta Rogai však preniesla vzťah medzi Dionýzovým nápojom a výtvarným umením na úplne novú úroveň – z vína si urobila materiál na maľovanie.

Zrejúce obrazy Elisabetty Rogai
Foto: www.elisabettarogai.it

Víno je známe tým, že rokmi dozrievania naberá na kvalite. Tak, ako sa mení jeho chuť vo fľaši, sa s pribúdajúcimi rokmi mení aj jeho farba na plátne. Rodáčka z Florencie túto zmenu poňala ako výhodu, na ktorej založila svoju tvorbu. Na maľovanie používa biele a červené víno bez akýchkoľvek konzervantov či pridaných chemikálií.

Zrejúce obrazy Elisabetty Rogai
Foto: www.elisabettarogai.it

Mnohí ľudia prirovnávajú diela talianskej umelkyne k románu Oscara Wildea Portrét Doriana Graya. V známom príbehu Dorian vysloví prianie, aby známky jeho starnutia a úpadku neniesol on sám, ale jeho portrét. Ten sa stane zrkadlom jeho duše a zatiaľ čo Dorianova tvár zostáva mladá a krásna, jeho portrét postupne starne. Tá istá zmena sa deje aj s Elisabettinými maľbami – s tým rozdielom, že jej skutočná tvár nezostáva nedotknutá časom.

„Víno na plátne podstupuje ten istý proces dozrievania ako vo fľaši, rozdiel je len v tom, že kým v skle víno starne niekoľko rokov, na plátne tento proces trvá len zopár mesiacov,“ vysvetľuje maliarka.

Kým čerstvé maľby žiaria višňovými tónmi, na starších portrétoch dominujú hnedasté, oranžové a jantárové odtiene.

Zrejúce obrazy Elisabetty Rogai
Foto: www.elisabettarogai.it

Elisabetta Rogai nie je prvou umelkyňou, ktorá maľuje vínom. Keďže takúto maľbu ovplyvňuje množstvo faktorov – od úspešnosti odstránenia alkoholu pomocou reverznej osmózy, cez správnu hustotu vína, obmedzenosť farebnej škály, nestálosť farby až po obmedzenie na prácu na malých formátoch – mnoho „vínnych maliarov“ už presedlalo na iný materiál.

Talianka sa však nevzdala a pri testovaní a výskumoch využila aj pomoc miestnej univerzity. Okrem klasických fľašových vín používa aj laboratórne upravený alkohol, ktorý svojou lepkavou štruktúrou pripomína olejové farby. Navyše vytvorila špeciálny roztok na báze vody a múky, ktorý zabezpečí, že farby na obrazoch síce „zostarnú“, ale nezmiznú z plátna úplne. Maľby Elisabetty Rogai často sprevádzajú ochutnávky vína a ďalšie akcie spojené s bohémskym nápojom, s ktorými sa dokonale dopĺňajú.

Zrejúce obrazy Elisabetty Rogai
Talianska výtvarníčka Elisabetta Rogai používa na maľovanie biele a červené víno Foto: www.elisabettarogai.it

Zrejúce obrazy Elisabetty Rogai
Víno na plátne postupne dozrieva, a tak sa farby portrétov postupne menia Foto: www.elisabettarogai.it
Zrejúce obrazy Elisabetty Rogai
Výtvarníčka z Florencie maľuje najmä portréty Foto: www.elisabettarogai.it
Zrejúce obrazy Elisabetty Rogai
Pri príprave vína na maľovanie niekedy využíva aj pomoc miestnej univerzity Foto: www.elisabettarogai.it
Zrejúce obrazy Elisabetty Rogai
Foto: www.elisabettarogai.it

www.elisabettarogai.it

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať