Test: Honda CR-Z

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Honda CR Z
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 7. marca (WEBNOVINY) – Som konzervatívny typ človeka a možno aj preto som bol ohľadom hybridov skeptický ešte keď sa o nich iba začínalo hovoriť. Potom prišli prvé skúsenosti spoza volantu a moje obavy sa iba potvrdili. Jazdil som na viacerých typoch hybridov. Niektoré hybridné riešenia pohonu sú naozaj celkom vydarené. Týka sa to obzvlášť tých väčších a luxusnejších áut. Moje skúsenosti s bežnými hybridmi (teda zhruba segment C) sú asi také, že malý benzínový motor kombinovaný s elektromotorom má spotrebu paliva podobnú, alebo možno iba o málo nižšiu, ako obdobné auto s turbodieselom pod kapotou. Dynamika jazdy je pritom v prípade klasického vznetového motora lepšia. Honda CR-Z mi však dokázala, že to nemusí byť zákonite pravda. Teda aspoň čo sa tej dynamiky týka.

Podľa môjho názoru je Honda CR-Z dizajnovo veľmi zaujímavé auto. Spredu vyzerá ako pravý nefalšovaný superšport, no a v zadnej časti môžete nájsť odkaz na nezabudnuteľnú Hodnu CRX. Pri pohľade zozadu si treba na Hondu CR-Z trochu zvyknúť, no v konečnom dôsledku si dovolím tvrdiť, že je to atraktívne auto.

Honda CR Z
Foto: Ondrej Rabatin

Interiér

Interiér Hondy CR-Z je úplne šokujúci. Už veľmi dlho ma takto neoslovil interiér nejakého auta. Je neuveriteľne futuristický. Áno, viacero hybridov tak pôsobí, no napríklad taká Toyota Prius vo vnútri vyzerá ako vesmírna loď Enterprise, nie ako auto. V Honde CR-Z som mal naozaj pocit, že šoférujem auto z budúcnosti. Grafika prístrojov je neuveriteľná. Skutočne to vyzerá zaujímavo a navyše sa vám tam za jazdy všetko mení. Svetelný kruh okolo otáčkomera neustále mení farby v závislosti od úspornosti vášho jazdného štýlu od zelenej až po modrú. V športovom režime je stále červený. Ďalej máte stále zobrazovaný graf aktuálnej spotreby a až dvoma spôsobmi môžete byť informovaný o tom, či sa v danej chvíli nabíjajú batérie elektromotora, alebo či elektromotor pomáha spaľovaciemu motoru.

O polohe za volantom sa baviť nemusíme. Je geniálna. V Honde to ale v tomto smere vždy vedeli. Aj predné sedadlá sú výborné, no tie zadné sú doslova nepoužiteľné. Dospelý človek sa tam jednoducho nezmestí. Dieťa samozrejme áno, ale zrejme iba také, ktoré by za normálnych okolností malo sedieť v autosedačke. Honda CR-Z však nie je rodinné auto a preto sme žiadne pokusy s deťmi nerobili. Zadné sedadlá sú najlepšie využiteľné keď sú sklopené. Batožinový priestor je dosť plytký a v základnom stave ponúka iba 215 litrov. Sklopením sedadiel však predĺžite podlahu kufra, pretože s nimi vytvára jednu rovinu. V tom prípade je batožinový priestor ozaj úctyhodný. Obzvlášť v prípade športového auta.

Honda CR Z
Foto: Ondrej Rabatin

Motor

V prípade Hondy CR-Z by sa skôr hodil podtitulok Motory. Pod prednou kapotou má umiestnené hneď dva hnacie agregáty. Prvým z nich je 1,5-litrový benzínový štvorvalec s výkonom 80 kW (110 k). Asistuje mu elektromotor s výkonom 10 kW (14 k), ktorý spolu s motorom vytvára jeden celok, ktorý Honda označuje skratkou IMA (Integrated Motor Asist). Voľne preložené opisným spôsobom – elektromotor iba asistuje spaľovaciemu motoru. Nie je schopný samostatne hýbať autom, teda CR-Z nie je „full-hybrid“, ako napríklad spomínaná Toyota Prius. To umožnilo konštruktérom použiť manuálnu prevodovku, pretože elektromotor, ktorý je umiestnený medzi spaľovacím motorom a spojkou, tu iba pomáha spaľovaciemu motoru. Aby sme to zjednodušili, prirovnal by som to k prepĺňaniu. Elektromotor pomáha spaľovaciemu motoru najmä v nízkych otáčkach, keďže elektromotor ma krútiaci moment (78 Nm) k dispozícii ihneď a „spaľovák“ potrebuje dosiahnuť isté otáčky. Na vyšší prevodový stupeň tak radíte niekedy ani nie v 2 000 ot./min. a pri jazde mestom sa teda motor prevaľuje niekde okolo 1 500 ot./min. Práve takto pomáha elektromotor šetriť benzín.

Počas testu sme síce nedosiahli žiadne šokujúco nízke hodnoty spotreby paliva, no myslím si, že 6,5 litra benzínu na 100 km mestskej premávky je celkom príjemná hodnota na 1,5-litrový zážihový motor. Mimo mesta si od vás Honda CR-Z vypýta ešte o liter benzínu menej. Na diaľnici je to však zhruba 7 litrov na 100 km pri 130 km/h.

Honda CR Z
Foto: Ondrej Rabatin

Jazda

Honda CR-Z po svojom dávnom predkovi CRX nezdedila iba niekoľko dizajnových prvkov, no povedal by som, že je jeho novodobou reinkarnáciou. Cítiť to najmä pri jazde. To auto jazdí neuveriteľne dobre. Vďaka perfektnému podvozku drží toto nízke a široké auto v zákrutách tak, ako keby bolo prilepené. Rovnako vynikajúca je poloha za volantom, ktorá tu už bola spomínaná. Volant je príjemne zvislo a nie vodorovne ako v autobuse, ako ho zvyknú mať niektoré SUV. Riadenie vám o povrchu pod prednými kolesami poskytne viac informácií ako internet. Radenie má krátke a veľmi presné dráhy. Skrátka, všetko je podľa tých najnáročnejších predstáv športovo orientovaného vodiča.

Jedinou slabinou Hondy CR-Z je relatívne nízky výkon. Áno, auto jazdí na „jedna-päťku“ vynikajúco, no povedzme si úprimne, 124 koní na športové auto je málo. Škoda, že v Honde CR-Z nie je elektromotor kombinovaný aspoň s 1,8-litrovým benzínovým motorom. Bola by s ním určite väčšia zábava, no tým rozhodne nechcem povedať, že s týmto motorom zábava nie je. Je to predsa Honda. Vo vyšších otáčkach sa prebúdza k životu a za sprievodu hlasného jakotu vystrelí vpred.

Honda CR Z
Foto: Ondrej Rabatin

Resumé

Honda CR-Z výrazne zmenila môj pohľad na hybridy. To však nie je podstatné. Podľa môjho názoru je aj tak budúcnosť automobilového priemyslu vo vodíku. Ani to ale nie je dôležité, dôležité je iba to, že Hodna CR-Z je jedno vynikajúce auto. Jeho nepriestrelné jazdné vlastnosti sú jednoducho ohromujúce. Auto má úžasný interiér a skvelé pohonné ústrojenstvo, ktoré by sa dalo stručne opísať ako kompromis medzi výkonom a úspornosťou. Geniálny podvozok Hondy CR-Z, ktorý by sa dal porovnať s podvozkom Clia RS, však znesie oveľa vyššiu porciu výkonu a tak spolu so všetkými fanúšikmi nezabudnuteľnej Hondy CRX čakám na Hondu CR-Z Type R. Snáď budú naše modlitby v Japonsku vyslyšané.

Základná cena modelu – Honda CR-Z S: 21 700 €

Základná cena testovanej verzie – Honda CR-Z GT Top: 25 300 €

Honda CR Z
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Honda CR Z
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Honda CR Z
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Honda CR Z
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

zážihový, radový + elektromotor

Valce / ventily:

4 / 16

Zdvihový objem (cm3):

1497

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

91 / 6100

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

174 / 1000 -1500

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

200

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

10

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

6,1 / 4,4 / 5,0

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

215/389

Objem nádrže (l):

40

Pohotovostná hmotnosť:

1245

Rozmer pneumatík:

195/55 R16

Dĺžka (mm):

4080

Šírka (mm):

1740

Výška (mm):

1395

Rázvor (mm):

2435

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Honda