Trenčiansky VÚC v prvom polroku 2017 s prebytkom 40,8 miliónov eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Crif logo.jpg
• Prebytok hospodárenia Trenčianskeho samosprávneho kraja bol najvyšší
• Počas prvého polroka minul iba 31 % z plánovaných ročných výdavkov

Bratislava 20. októbra 2017 ( WBN/PR ) – Hospodárenie Trenčianskeho vyššieho územného celku (VÚC) sa k 30. 6. 2017 skončilo s celkovým prebytkom 40,8 mil. eur. Podľa údajov analytickej spoločnosti CRIF – Slovak Credit Bureau, s. r. o. (ďalej CRIF SK), prebytok Trenčianskeho samosprávneho kraja bol spomedzi všetkých ôsmich krajov najvyšší.

V polročnom hodnotení ani jeden samosprávny kraj neskončil so schodkom v hospodárení. „Prebytok Trenčianskeho VÚC bol 1,6 násobne väčší v porovnaní s jeho priemernou výškou za všetky VÚC, ktorá predstavuje 25,2 mil. eur. Podiel prebytku Trenčianskeho VÚC na celkovom prebytku hospodárenia všetkých VÚC dosiahol 20,20 percent,“ uviedla Jana Marková, hlavná analytička CRIF SK.

Ako ostatné VÚC, tak aj Trenčiansky samosprávny kraj zostavil na rok 2017 vyrovnaný rozpočet, pričom celkové príjmy a výdavky naplánoval v rovnakej výške 176,1 mil. eur. Skutočné príjmy dosiahli v prvom polroku 2017 výšku 94,8 mil. eur, čo predstavuje 53,85 % z ich plánovaného ročného objemu. Na výdavky vynaložil 54,0 mil. eur, čo je iba 30,70 % z ich ročného plánu.

Tabuľka č. 1: Trenčiansky VÚC – Štruktúra rozpočtovaných celkových príjmov a výdavkov, bilancie rozpočtu a skutočnosť k 30. 6. 2017 – v mil. eur

T1.jpg

Zdroj: Ministerstvo financií Slovenskej republiky a výpočty CRIF – Slovak Credit Bureau, s. r. o.

Najväčší podiel na celkových príjmoch a výdavkoch Trenčianskeho VÚC majú bežné príjmy a výdavky. Ako vyplýva z analýzy CRIF SK, v rozpočte na rok 2017 bol podiel bežných príjmov stanovený na 75,6 % z celkových príjmov, v skutočnosti k 30. 6. 2017 dosiahol podiel 70,9 %. Podiel bežných výdavkov bol stanovený na 63,9 % z celkových výdavkov, v skutočnosti v prvom polroku dosiahol až 93,2 %. V rozpočte na rok 2017 bol naplávaný prebytok bežného rozpočtu 20,6 mil. eur, k 30. 6. 2017 bol vo výške 16,9 mil. eur.

Druhý najväčší podiel na celkových príjmoch a výdavkoch v rozpočte Trenčianskeho VÚC majú kapitálové príjmy s výdavky. V rozpočte na rok 2017 bol podiel kapitálových príjmov stanovený na 20,6 % z celkových príjmov, v skutočnosti k 30. 6. 2017 dosiahol podiel iba 0,3 %. Podiel kapitálových výdavkov bol stanovený na 33,1 % z celkových výdavkov, v skutočnosti v prvom polroku dosiahol 2,9 %. V rozpočte na rok 2017 sa predpokladal schodok kapitálového rozpočtu 22,0 mil. eur, k 30. 6. 2017 bola jeho výška 1,3 mil. eur. Kapitálové príjmy dosiahli v prvom polroku iba 0,81 % a kapitálové výdavky iba 2,73 % z ich plánovaného ročného objemu.

Najnižší podiel na celkových príjmoch a výdavkoch v rozpočte Trenčianskeho VÚC majú príjmy a výdavky z finančných operácií. V rozpočte na rok 2017 bol podiel príjmov z finančných operácií stanovený na 3,8 % z celkových príjmov, v skutočnosti k 30. 6. 2017 dosiahol podiel až 28,8 %. t. j. výrazne viac ako podiel skutočných kapitálových príjmov. Podiel výdavkov z finančných operácií bol stanovený na 3,0 % z celkových výdavkov, v skutočnosti v prvom polroku dosiahol 3,9 %. V rozpočte na rok 2017 bol naplávaný prebytok finančných operácií 1,4 mil. eur, k 30. 6. 2017 bol vo výške až 25,2 mil. eur najmä z dôvodu vyšších skutočných príjmov z ostatných fondov VÚC oproti ich predpokladanej ročnej výške v rozpočte.

Graf č. 1: Štruktúra rozpočtovaných celkových príjmov a výdavkov, a skutočnosť k 30. 6. 2017 – v %

T2.jpg

Zdroj: Ministerstvo financií Slovenskej republiky a výpočty CRIF – Slovak Credit Bureau, s. r. o.

Druhý najnižší príjem z podielových daní
Bežné príjmy VÚC pozostávajú z daňových príjmov, z bežných nedaňových príjmov ako aj bežných grantov a transferov. Daňové príjmy VÚC na rozdiel od obcí pozostávajú iba z výnosu dane z príjmu fyzických osôb (DPFO) a sú určené na financovanie ich originálnych kompetencií, ktorými sú napr.: zabezpečovanie tvorby a plnenia programu sociálneho, ekonomického a kultúrneho rozvoja ich územia; vykonávanie plánovacej činnosti týkajúcej sa ich územia a obstarávanie, prerokúvanie a schvaľovanie územnoplánovacích podkladov samosprávneho kraja a územných plánov regiónov; vykonávanie vlastnej investičnej a podnikateľskej činnosti v záujme zabezpečenia potrieb obyvateľov a rozvoja ich územia; zakladanie, zriaďovanie, zrušovanie a kontrola svojich rozpočtových a príspevkových organizácií a iných právnických osôb; utváranie podmienok na rozvoj zdravotníctva, výchovy a vzdelávania (najmä v stredných školách), cestovného ruchu; spolupráca s obcami pri tvorbe programov ich sociálneho a ekonomického rozvoja a podieľanie sa na riešení problémov týkajúcich sa viacerých obcí na ich území; atď.

Podiel jednotlivých VÚC na celkovom výnose DPFO závisí od šiestich kritérií s rozdielnymi váhami, do ktorých vstupujú štatistické údaje k 1. januáru predchádzajúceho kalendárneho roka. Najväčšiu váhu (32 %) má kritérium počet obyvateľov vo veku 62 rokov a viac s trvalým pobytom v kraji.

Druhým kritériom s váhou 20 % je dĺžka ciest II. a III. triedy vo vlastníctve kraja, nasleduje kritérium celkový počet obyvateľov VÚC s trvalým pobytom na jeho území s váhou 15 % a rovnakú váhu má kritérium počet obyvateľov VÚC vo veku pätnásť až osemnásť rokov s trvalým pobytom na jeho území. Posledné dve kritériá – rozloha VÚC a obrátená hustota obyvateľstva VÚC s trvalým pobytom na jeho území – majú tiež rovnakú váhu, a to 9 %.

„Trenčiansky VÚC má v stanovených kritériách druhé, resp. tretie najnižšie hodnoty. Má druhý najmenší počet obyvateľov vo veku 62 a viac rokov (118 232, t. j. 11,86 % z ich celkového počtu v SR) a druhý najmenší celkový počet obyvateľov (589 935, t. j. 10,87 % z ich celkového počtu v SR). Zároveň má tretí najnižší počet obyvateľov vo veku 15-18 rokov (22 326, t. j. 9,87 % z ich celkového počtu v SR), tretiu najmenšiu rozlohu (4 502 km2, t. j. 9,18 % z celkovej rozlohy SR), tretiu najmenšiu obrátenú hustotu obyvateľstva (má 131 obyvateľov na km2) a vlastní tretí najnižší počet kilometrov ciest II. a III. triedy (1 481,066 km, t. j. 10,70 % z ich celkovej dĺžky v SR). To sú hlavné dôvody, pre ktoré je pre Trenčiansky VÚC predpokladaný druhý najnižší objem DPFO (80,5 mil. eur) z ročného objemu 756,2 mil. eur, ktorý má byť podľa údajov Ministerstva financií Slovenskej republiky (MF SR) v roku 2017 poukázaný všetkým VÚC,“ dopĺňa Jana Marková.

Graf č. 2: Vybraná veková štruktúra obyvateľov Trenčianskeho VÚC k 1. 1. 2016

T3.jpg

Zdroj: Ministerstvo financií Slovenskej republiky a výpočty CRIF – Slovak Credit Bureau, s. r. o.

Všetkým VÚC bolo za prvý polrok 2017 zaslaných 377,5 mil. eur, čo predstavuje 49,92 % z ročného objemu výnosu DPFO, ktorý na rok 2017 predpokladá poukázať MF SR samosprávnym krajom. Trenčiansky VÚC získal 40,0 mil. eur, čo je 49,69 % z ich predpokladanej výšky na rok 2017.

Graf č. 3: Predpokladaná výška DPFO v Trenčianskom VÚC a skutočnosť k 30. 6. 2017 – v mil. eur

T4.jpg

Zdroj: Ministerstvo financií Slovenskej republiky a výpočty CRIF – Slovak Credit Bureau, s. r. o.

Dlh kraja 80,50 eur na obyvateľa
VÚC ako aj obce majú na celkovom zadlžení verejného sektora veľmi nízky podiel. Celkový dlh VÚC spolu k 30. 6. 2017 predstavoval 343,3 mil. eur. Dlh Trenčianskeho VÚC, vo výške 47,5 mil. eur, bol v porovnaní s dlhom jednotlivých VÚC tretí najvyšší a predstavoval 13,83 % z ich celkového dlhu. Výška dlhu pripadajúceho na jedného obyvateľa bola druhá najvyššia – 80,50 eur.

Graf č. 4: Výška dlhu VÚC k 30. 6. 2017 – v mil. eur

T5.jpg

Zdroj: Ministerstvo financií Slovenskej republiky a výpočty CRIF – Slovak Credit Bureau, s. r. o.

O spoločnosti CRIF – Slovak Credit Bureau, s. r. o.:
Spoločnosť CRIF – Slovak Credit Bureau zabezpečuje na Slovensku prevádzku slovenských úverových registrov, bankového a nebankového, prostredníctvom ktorých si banky a stavebné sporiteľne, resp. leasingové a splátkové spoločnosti overujú bonitu a schopnosť svojich klientov splácať budúce záväzky. Obom registrom CRIF – Slovak Credit Bureau zabezpečuje technický servis a služby klientskych centier. Spoločnosť CRIF – Slovak Credit Bureau je prevádzkovateľom významného informačného portálu Cribis Univerzálny register obsahujúceho komplexné informácie o všetkých subjektoch na Slovensku, vrátane informácií o ich platobnej disciplíne.

Spoločnosť CRIF – Slovak Credit Bureau bola založená v máji 2004, jej jediným akcionárom je medzinárodná skupina CRIF, ktorá je štvrtý najväčší prevádzkovateľ úverových registrov a systémov pre podporu úverového rozhodovania na svete.
Profil skupiny CRIF:

CRIF je globálna spoločnosť špecializujúca sa na oblasť rozvoja a riadenia úverového reportingu, obchodných informácií a systémov pre podporu rozhodovania. Bola založená v roku 1988 v talianskej Bologni. Dnes pôsobí na štyroch kontinentoch, a to v Európe, Amerike, Afrike a v Ázii, kde poskytuje svoje služby viac ako 2 400 bankovým a finančným inštitúciám. CRIF je vedúcou spoločnosťou v kontinentálnej Európe v oblasti úverových bankových služieb a je jedným z najväčších poskytovateľov medzinárodných integrovaných služieb pre riadenie obchodných a podnikateľských rizík či efektívne riadenie úverov a pre marketingové rozhodnutia. Patrí tiež k najväčším spoločnostiam, ktoré celosvetovo ponúka systémy pre podporu úverového rozhodovania.
Ďalšie informácie www.crif.sk, www.crif.com

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie CRIF - Slovak Credit BureauTSK Trenčiansky samosprávny kraj (VÚC)