Tržby najväčších firiem v strednej Európe stagnovali

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Peniaze
Foto: Shutterstock

BRATISLAVA 7. septembra (WEBNOVINY) – Tržby najväčších spoločností v strednej Európe v minulom roku stagnovali. Výsledky za prvý štvrťrok tohto roka naznačujú, že stagnácia sa zmení na pokles. Vyplýva to z výsledkov rebríčka CE Top 500, ktorý po ôsmykrát zverejnila spoločnosť Deloitte.

Zastúpenie slovenských firiem sa v rebríčku znížilo na 28

Pozíciu slovenského lídra si s tržbami viac ako 6,5 mld. eur udržal výrobca automobilov Volkswagen Slovakia, ktorý v rebríčku obsadil 14. miesto. Nasledoval Slovnaft na 22. pozícii s tržbami prevyšujúcimi 4,7 mld. eur a Kia Motors Slovakia, ktorá postúpila na 25. miesto, pričom v sledovanom období firma evidoval tržby takmer 4,5 mld. eur.

„Napriek úvodným známkam hospodárskeho oživenia nebol rok 2013 pre krajiny strednej Európy ľahký. Iba dve z piatich najväčších ekonomík, maďarská a rumunská, dokázali rásť rýchlejšie ako v roku 2012. Situácia v ďalších troch krajinách, v Poľsku, Česku a na Ukrajine, sa výrazne nezmenila v porovnaní s rokom 2012,“ vysvetlil prezident spoločnosti Deloitte Slovensko Vladimír Masár.

Viac o napätej situácii na Ukrajine sa dočítate

—-> TU.

Nestabilná situácia na Ukrajine a nedávne hospodárske sankcie môžu podľa neho prispieť k zhoršeniu ekonomickej situácie v regióne a k ďalšiemu spomaleniu vývoja najväčších spoločností v strednej Európe. „Výsledky spoločností za prvý štvrťrok tohto roka naznačujú, že sa situácia vo všetkých odvetviach zhoršuje, príjmy podnikov poklesli v priemere o 3,1 %, kým v prvom štvrťroku minulého roka to bolo len o pol percenta. Môžeme tak hovoriť o negatívnom trende v regióne,“ priblížil Masár.

Pokles tržieb zaznamenala takmer polovica spoločností

Celkové tržby všetkých spoločností z rebríčka Top 500 dosiahli 712 mld. eur, čo predstavuje medziročný pokles o 0,4 %. Tento rok zaznamenala pokles tržieb podľa zverejnených informácií takmer polovica z 500 najväčších spoločností. Výsledky štúdie poukazujú na nižší priemerný rast tržieb ako v predchádzajúcom roku vo všetkých krajinách regiónu.

Najväčšie zastúpenie v rebríčku má už dlhoročne Poľsko, až 161 firiem, za ním nasleduje ČR so 79 spoločnosťami a Maďarsko so 63 firmami. Na popredných miestach nastali len malé zmeny. Poľský PKN Orlen, maďarský MOL a česká Škoda Auto si aj naďalej držia prvé tri miesta. Ukrajinská spoločnosť DTEK, ktorá v roku 2012 postúpila na 7. priečku z 32. miesta, pokračovala v raste a skončila na piatom mieste.

Slovenským spoločnostiam sa nepodarilo preraziť medzi desať najväčších spoločností v strednej a východnej Európe ani podľa rebríčka Coface CEE TOP 500. Ako informovala pred časom spoločnosť Coface, najúspešnejšou slovenskou firmou bol Volkswagen, ktorý skončil na jedenástom mieste. Do rebríčka sa dostalo celkovo 31 spoločností zo Slovenska, čo predstavuje o dve menej než vlani. „Spomedzi stredoeurópskych krajín si týmto výsledkom Slovensko obhájilo šieste miesto v rebríčku,“ uviedla country manažérka Coface Slovensko Lucia Dobos.

Na 18. priečke sa umiestnila automobilka Kia Motors Slovakia

V trojke najlepších slovenských firiem sa umiestnil aj Slovnaft, ktorý skončil s obratom 4,68 miliárd eur na 16. mieste. Na 18. priečke sa umiestnila automobilka Kia Motors Slovakia s obratom 4,44 mld. eur. Celkový obrat 31 slovenských firiem zastúpených v rebríčku je 43,3 miliardy eur, ktoré dosiahli spolu zisk za vlaňajšok 1,8 miliardy eur. „V porovnaní s minulým rokom sa obrat najväčších spoločností na Slovensku znížil o 0,9 % a profit dokonca výraznejšie, takmer o 30 %. Dôvodom takéhoto poklesu je pokles dopytu v Európskej únii,“ dodala Dobos.

Rebríček CE Top 500 najväčších spoločností strednej Európy, ktorý zverejnila firma Deloitte, obsahuje údaje o firmách z 19 krajín regiónu. Vyhodnotenie vychádza z výnosov, ktoré vykázal konkrétny právny subjekt pôsobiaci v strednej a juhovýchodnej Európe. V prípadoch, keď neboli k dispozícii výnosy za fiškálny rok 2013, analytici použili výnosy vykázané za rok 2012. Spoločnosť Deloitte získavala informácie prostredníctvom osobného kontaktu s jednotlivými firmami, z verejne dostupných databáz, odhadov vychádzajúcich z porovnania s výsledkami predchádzajúcich období a z vlastného prieskumu.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie DeloitteVolkswagen