Únia donúti Maďarov dostavať Nagymaros, tvrdí Binder

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlada
Nový splnomocnenec vlády pre Gabčíkovo Ladislav Lazár (druhý sprava) Foto: SITA/Diana Černáková

GABČÍKOVO 24. októbra (WEBNOVINY) – Nový splnomocnenec vlády SR pre výstavbu a prevádzku Sústavy vodných diel Gabčíkovo – Nagymaros Ladislav Lazár, ktorý je zároveň generálnym riaditeľom Vodohospodárskej výstavby, vidí v spojení týchto funkcií prínos.

Podľa mňa to pomôže vodnému dielu, pretože Vodohospodárska výstavba má všetky údaje, všetky odborné predpoklady, aby sa starala o vodné dielo,“ vyhlásil Lazár. Očakáva, že by to mohlo pomôcť dokončeniu celej sústavy vodných diel Gabčíkovo-Nagymaros, z ktorej dnes stojí len slovenská časť. Lazár od štvrtka strieda vo funkcii doterajšieho splnomocnenca Petra Hatiara, ktorého v stredu odvolala vláda. Nový splnomocnenec je aj košickým mestským poslancom a poslancom samosprávneho kraja. Funkcií sa neplánuje vzdať, chce ich dokončiť. Kandidovať znova už neplánuje.

Lazár hovorí, že v prvom rade je ekonóm, teda technik a praktik, nie politik. „Dnešný stav vodného diela je bohužiaľ dôsledkom politických rozhodnutí, ale ak niektorá zo strán nechce dokončiť vodné dielo, tak jediné, čo ju k tomu môže primať, sú pádne ekonomické argumenty,“ dodal Lazár.

Gabčíkovo je už dávno splatené

Cez Gabčíkovo sa preplavilo 5 miliónov pasažierov
Foto: SITA/Diana Černáková

Tvrdí, že v dobe hospodárskej a ekonomickej krízy by vodné dielo jednoznačne pomohlo obom krajinám aj EÚ, lebo by sa zabezpečilo ešte lepšie splavnenie Dunaja. Ak by sa dobudoval stupeň Nagymaros, mohli by gabčíkovskú elektráreň využívať na výrobu elektriny počas energetickej špičky, ktorá je podstatne drahšia.

Nový splnomocnenec pripomína, že Medzinárodný súdny dvor v Haagu rozhodol, že pôvodná medzivládna zmluva bývalého Československa a Maďarska o výstavbe vodného diela stále platí. Okrem toho potvrdil, že SR je nástupnícka krajina, že sme mohli postaviť náhradný variant na čunovskom stupni, aby sme predišli stratám a škodám, a maďarská strana by mala dokončiť svoju časť. „Stále hovoríme o spoločnom vodnom diele Gabčíkovo-Nagymaros a zatiaľ sme sa dostali len po Gabčíkovo,“ konštatoval.

„Vodné dielo Gabčíkovo je už dávno splatené z tržieb z prevádzky vodnej elektrárne,“ uviedol Lazár. Podľa jeho slov je takýto projekt efektívny a preto nemá obavy, že by bol problém zabezpečiť financie na jeho dobudovanie.

Maďari len strácajú, tvrdí Binder

Gabčikovo
Foto: SITA/Diana Černáková

Európska únia napokon donúti Maďarov, aby dostavali dolný stupeň sústavy vodných diel Gabčíkovo-Nagymaros, myslí si Július Binder, ktorý šéfoval podniku Vodohospodárska výstavba v čase spustenia gabčíkovského diela do prevádzky. „Pretože je to potrebné pre plavbu a ochranu územia,“ zdôvodnil svoj názor Binder. Podľa jeho názoru by to bolo pre maďarskú stranu aj výhodné. „Maďari teraz len strácajú – nemajú zisky, majú len výdavky,“ dodal s tým, že keby dobudovali vodné dielo Nagymaros, mali by zisky.

S maďarskou stranou sú podľa Bindera veľmi ťažké rokovania, ale očakáva, že sa to ustáli a bude sa rešpektovať rozhodnutie Medzinárodného súdneho dvora v Haagu. Podľa jeho verdiktu zmluva z roku 1977 platí. Podľa Bindera sú v hre ekonomické a politické argumenty.

Spor medzi Maďarskom a Slovenskou republikou o Sústavu vodných diel Gabčíkovo – Nagymaros bol spoločne predložený Medzinárodnému súdnemu dvoru v Haagu. V septembri 1997 súd rozhodol, že zmluva z roku 1977 medzi Maďarskom a Československom o výstavbe vodného diela Gabčíkovo – Nagymaros naďalej platí a Maďarsko nebolo oprávnené v roku 1989 pozastaviť a neskôr opustiť pridelené práce na vodnom diele.

Dunaj prehradili za štyri dni

Súd tiež konštatoval, že Československo bolo oprávnené v novembri 1991 začať prípravu alternatívneho dočasného riešenia (nazývaného Variant C), ale nie uviesť ho do prevádzky v októbri 1992 ako jednostranné opatrenie.

Postavením variantu C v oblasti Čunova podľa Bindera vyvrcholilo snaženie veľa ľudí, ktorí ho za 251 dní postavili. „Je to unikátny čas,“ spomína Binder, lebo vtedy firmy odhadovali, že táto časť diela sa bude stavať štyri roky. Všetko vyvrcholilo prehradením starého koryta Dunaja, ktoré sa začalo presne pred 20 rokmi 24. októbra 1992. „Za štyri dni bol Dunaj prehradený,“ dodal Binder.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ladislav Lazár