Úrad preverí tender železníc, TSS Grade stiahla námietku

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlak, vozeň
Foto: SITA/Tomáš Somr

BRATISLAVA 1. februára (WEBNOVINY) – Uzavretie tendra Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) na modernizáciu 12-kilometrovej trate Zlatovce – Trenčianska Teplá zostáva naďalej v nedohľadne. A tým sa odďaľuje aj podpis zmluvy so spoločnosťou Skanska SK, a.s., ktorá predložila najlacnejšiu ponuku. Trnavská spoločnosť TSS Grade, a.s., navrhla druhú najnižšiu cenu, najprv 21. januára stiahla z Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) svoju druhú námietku z konca minulého roka. Týkala sa údajného nesplnenia podmienok účasti iného uchádzača a smerovala práve k víťazovi súťaže. Na podnet neúspešného uchádzača najnovšie ÚVO vykoná kontrolu postupu zadávania zákazky.

„V menovanom tendri sa nazbieralo dostatočné množstvo podozrení, na ktoré sme v priebehu súťaže poukazovali. Je nám ľúto, že si mnohí zainteresovaní zatvárajú oči pred pravdou. Samozrejme, nekompromisne využijeme všetky zákonné možnosti s nádejou preverenia týchto podozrení a tiež zabezpečenia spravodlivosti,“ uviedla v utorok pre agentúru SITA hovorkyňa TSS Grade Michaela Kroková. Stiahnutie druhej námietky trnavskej firmy z ÚVO pred uplynutím termínu na vydanie rozhodnutia zdôvodnila tým, že spoločnosť nemá dôveru v dodržiavanie pravidiel o čestnej súťaži a nediskriminácie jej účastníkov. „Takmer po roku sú orgány zodpovedné za preverovanie a kontrolu v danej veci nečinné,“ uviedla Kroková ďalší dôvod, prečo námietku stiahli. V prípade stiahnutia námietky vracia úrad zloženú kauciu, podobne aj vtedy, keď námietke vyhovie.

ÚVO nechcel potvrdiť, či už rozhodol o zastavení námietkového konania vzhľadom na stiahnutie námietky TSS Grade. „Až do získania informácie o nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia vydaného v konaní o námietkach úrad nebude poskytovať informácie o obsahu námietok a o priebehu samotného konania,“ uviedol pre agentúru SITA predseda komisie pre rozhodovanie v konaní o námietkach na úrade Matej Sliška. Zákon o verejnom obstarávaní uvádza spolu dvanásť prípadov pre zastavenie námietkového konania. Úrad ďalej informoval, že rozhodnutie o zastavení konania zverejní na svojej internetovej stránke a neeviduje inú námietku trnavskej firmy.

Úrad pre verejné obstarávanie už skôr pozastavil konanie ŽSR v uvedenej súťaži. Predbežné opatrenie platí až do vydania rozhodnutia úradu o druhej námietke neúspešného uchádzača. Agentúre SITA to ešte v januári potvrdil hovorca úradu Branislav Zvara. Železnice do skončenia konania o námietkach preto nemôžu uzavrieť zmluvu s úspešným uchádzačom, spoločnosťou Skanska, ktorá predložila najlacnejšiu ponuku vo výške takmer 201 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Neúspešný uchádzač navrhol v tendri druhú najnižšiu cenu, okolo 245 mil. eur. Predpokladaná cena prác pritom predstavovala vyše 296 mil. eur bez dane.

V súvislosti s prvou námietkou trnavskej firmy v tom istom tendri úrad vlani 15. decembra nariadil ŽSR odstrániť protiprávny stav spočívajúci v neuvedení identifikácie úspešného uchádzača v oznámení o výsledku vyhodnotenia ponúk. TSS mala v prvej námietke výhrady voči výsledkom vyhodnotenia ponúk v železničnom tendri. Podľa riaditeľky kancelárie generálneho riaditeľa Skanska SK Magdalény Dobišovej je na úrade, aby ďalšiu námietku vyhodnotil či je relevantná alebo ide iba o ďalšiu obštrukciu a zdržiavanie.

TSS podala vlani na Krajskom súde v Bratislave ďalšiu žalobu na preskúmanie rozhodnutia úradu z 15. decembra o jej prvej námietke. Predošlá žaloba sa týka rozhodnutia úradu z polovice septembra, ktorým nariadil vrátiť do súťaže pôvodne vylúčenú Skansku.

ŽSR vyhlásili tender na modernizáciu trate Zlatovce – Trenčianska Teplá koncom roka 2009, ponuky štyroch skupín uchádzačov boli otvorené v marci 2010. Ďalšie dve konzorciá predložili vyššie ponuky, a to 263 mil. eur a 279 mil. eur. Stavebné práce majú podľa podmienok súťaže trvať tri roky a štyri mesiace a majú byť spolufinancované z Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Ide o tretiu etapu prác v rámci modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov v dĺžke okolo 59 kilometrov. Prvá, druhá, ako aj štvrtá a piata etapa prác na tejto trati sa už začali realizovať.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie TSS GRADE, a.s.ŽSR Železnice Slovenskej republiky