Úseky diaľnice D1 Jánovce – Jablonov dokončia v 2014 a 2015

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Úseky diaľnice D1 Jánovce – Jablonov
Zemné práce počas výstavby diaľnice D1 Jánovce – Jablonov v blízkosti obce Kurimany. Foto: SITA

BRATISLAVA 24. júla (WBN/PR) – Výstavba diaľnice D1 Jánovce – Jablonov v okolí Levoče je rozdelená na dva úseky vzhľadom na celkovú dĺžku 18,5 kilometra a náročnosť realizácie prác. Prvá, západná časť diaľnice v dĺžke deväť kilometrov sa začína v Jánovciach, kde trasa nadväzuje na už sprevádzkovaný úsek diaľnice Mengusovce – Jánovce. Na mieste mimoúrovňovej križovatky Spišský Štvrtok bude diaľnica prepojená s hlavnou cestou č. 18. Súčasťou druhého, východného úseku diaľnice Jánovce – Jablonov v dĺžke 9,5 kilometra bude tunel Šibenik v dĺžke 635,5 metra a odpočívadlo Levoča.

Diaľnica D1 Jánovce – Jablonov je zaradená medzi projekty v rámci Operačného programu Doprava (OPD), ktorý riadi Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Európska únia, podobne ako v prípade iných projektov dopravnej infraštruktúry, poskytuje na financovanie prác 85 percent oprávnených nákladov, čo pre oba úseky diaľnice predstavuje spolu vyše 156 miliónov eur. Prijímateľom finančnej pomoci a investorom oboch stavieb je Národná diaľničná spoločnosť, a.s.

Práce na prvom úseku D1 Jánovce – Jablonov za zmluvnú cenu takmer 60 miliónov eur bez DPH pokračujú priebežne na všetkých objektoch. Trvajú vyše dva roky, od júna 2011, a pôvodne mali byť hotové koncom tohto roka. Mimoriadna tragická udalosť v novembri 2012, keď pri betonáži mosta povolila podperná skruž a zahynuli štyria robotníci, spôsobila asi polročné predĺženie plánovaného termínu ukončenia stavby na jún budúceho roku.

Stavba druhého úseku diaľnice pri Levoči pokračuje viac ako rok od júna minulého roku a dokončená má byť do leta 2015. Zmluvná cena prác predstavuje vyše 126 miliónov eur bez DPH. „Priebežne sa realizujú práce na projektovej dokumentácii, stavebné práce prebiehajú na privádzači,“ informoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. Do konca tohto roku by mal byť dokončený privádzač, kruhová križovatka a prípravné práce na portálovej jame tunela Šibenik.

Obrazom: Výstavba úsekov diaľnice D1 Jánovce – Jablonov

https://sita.sk/fotogaleria/vystavba-usekov-dialnice-d1-janovce-jablonov/?id=

Úseky diaľnice D1 Jánovce – Jablonov
Zemné práce počas výstavby diaľnice D1 Jánovce – Jablonov v blízkosti obce Kurimany. Foto: SITA

Úseky diaľnice D1 Jánovce – Jablonov
Zemné práce počas výstavby diaľnice D1 Jánovce – Jablonov v blízkosti obce Kurimany. Foto: SITA
Úseky diaľnice D1 Jánovce – Jablonov
Zemné práce počas výstavby diaľnice D1 Jánovce – Jablonov v blízkosti obce Kurimany. Foto: SITA
Úseky diaľnice D1 Jánovce – Jablonov
Zemné práce počas výstavby diaľnice D1 Jánovce – Jablonov v blízkosti obce Kurimany. Foto: SITA
Úseky diaľnice D1 Jánovce – Jablonov
Zemné práce počas výstavby diaľnice D1 Jánovce – Jablonov v blízkosti obce Kurimany. Foto: SITA

Približne 80 percent súčasného objemu dopravy na priľahlom úseku cesty I. triedy medzi Jánovcami a Jablonovom môže prejsť na diaľnicu po jej dokončení. Kapacita paralelnej hlavnej cesty na jej najužších miestach je v súčasnosti prekročená už tri a pol násobne. Za deň po tejto ceste prejde spolu takmer 13 tisíc automobilov, z toho okolo 3,5 tisíca nákladných.

Výstavba 18,5 kilometrovej diaľnice Jánovce – Jablonov bude mať podľa Výskumného ústavu dopravného, a.s. (VÚD) v Žiline prínos zo skrátenia cestovného času okolo 19 miliónov eur ročne. Užívatelia by na prevádzkových nákladoch mali za rok ušetriť približne 8 miliónov eur. Trvalé prínosy pre región by mali tvoriť 826 tisíc eur a dočasné prínosy vyše 312 tisíc eur. Dopravní experti ďalej počítajú s tým, že ročná úspora zo zníženia nehodovosti môže dosiahnuť 434 tisíc eur a zo zníženia produkcie emisií 87 tisíc eur ročne.

Bez názvu
Foto: OPD

Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty, ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach.

Prioritné osi OPD:

PO1 – Železničná infraštruktúra

PO2 – Cestná infraštruktúra (TEN-T)

PO3 – Infraštruktúra intermodálnej prepravy

PO4 – Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov

PO5 – Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy)

PO6 – Železničná verejná osobná doprava

PO7 – Technická pomoc

Investícia do Vašej budúcnosti

Projekt technickej pomoci OPD „Poskytovanie služieb informačnej kampane Operačného programu Doprava 2007-2013“ je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať