Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Úseky diaľnice D1 Jánovce – Jablonov
Zemné práce počas výstavby diaľnice D1 Jánovce – Jablonov v blízkosti obce Kurimany. Foto: SITA
9. júla 2014 Ekonomika od SITASITA Diskusia()

ÚVO pre kartel vyčiarkol zo zoznamu Doprastav a Strabag

BRATISLAVA 9. júla (WEBNOVINY) – Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) rozhodol o vyčiarknutí stavebných spoločností Doprastav, a. s. a Strabag, a. s. Praha zo zoznamu podnikateľov. Dôvodom je ich účasť na kartelovej dohode v diaľničnom tendri na stavbu časti diaľnice D1 Mengusovce – Jánovce pred deviatimi rokmi.

Uvedené spoločnosti sa nebudú môcť zúčastňovať vo verejnom obstarávaní. “Dopustili sa účasti na karteli, čím prestali spĺňať podmienky osobného postavenia, preto musia byť vyčiarknutí zo zoznamu podnikateľov,” potvrdil v stredu pre agentúru SITA hovorca ÚVO Ján Mažgút.

Stavbárom hrozí zákaz účasti vo verejných súťažiach na niekoľko rokov. Úrad nespresnil, ako dlho sa firmy nebudú môcť uchádzať o verejné zákazky, ale podľa predpokladov by to mohli byť tri alebo päť rokov.

Úrad rozhodne o vyčiarknutí aj pri ďalších firmách

Rozhodnutie úradu zatiaľ nie je právoplatné, pretože obe spoločnosti môžu proti nemu podať rozklad do pätnásť dní. “Opätovné zapísanie firiem do zoznamu bude možné, keď uplynú okolnosti pre vyčiarknutie,” uviedol Mažgút.

ÚVO má v najbližších dňoch rozhodnúť o vyčiarknutí zo zoznamu podnikateľov a zákaze účasti vo verejnom obstarávaní aj v prípade ďalších štyroch stavebných spoločností, ktoré sa podieľali na uzavretí cenovej dohody. Ide o firmy Mota Engil, Skanska, a. s. Praha (nástupca Skanska DS, a. s.), Inžinierske stavby, a. s. Košice a Betamont, s. r. o. Zvolen.

“Spoločnosť Doprastav nedostala rozhodnutie ÚVO. Hneď ako ho dostaneme, budeme sa mu venovať,” povedal pre RTVS hovorca spoločnosti Michal Krajčír.

‘Je dôležité aby boli firmy za kartel potrestané’, tvrdí Počiatek

“Nie je to nečakaná vec,” zareagoval v stredu Počiatek na rozhodnutie ÚVO. Za dôležité považuje, aby bolo jasné, na ako dlho budú firmy vylúčené.

“Očakávame, že Úrad pre verejné obstarávanie usmerní všetkých v tomto smere. Je dôležité, aby firmy, ktoré boli súčasťou kartelu, boli potrestané,” uviedol minister dopravy po rokovaní vlády s tým, že úrad by mal interpretovať zákon.

Počiatek zdôraznil, že rozhodnutie úradu o vyčiarknutí stavebných firiem zo zoznamu podnikateľov sa týka všetkých obstarávateľov a tí by mali podľa toho konať.

“Chápem, že je to veľmi zložitý právny problém, ale musí sa s tým vysporiadať ÚVO,” dodal minister. Je to podľa neho potrebné, aby jednotliví verejní obstarávatelia vedeli, ako majú v súťažiach postupovať voči firmám.

Minister dopravy sa neobáva, že by vyradenie stavbárov pre kartel ohrozilo fungovanie stavebníctva. Väčšina stavebných firiem má podľa neho totiž nevyužité kapacity.

“Máme veľmi ambiciózny plán, ktorý prinesie množstvo ďalších zákaziek do systému. Myslím si, že je dostatok firiem, ktoré sú schopné na tom participovať,” povedal Počiatek.

Ján Počiatek
Foto: SITA/Ján Slovák

V karteli bolo zapletených viacero dominantných firiem

Národná diaľničná spoločnosť pre kartel už skôr vylúčila stavebné firmy z bežiacich súťaží. Najnovšie rozhodnutie úradu by mohlo situáciu na stavebnom trhu vyjasniť. Ministerstvo dopravy sa neobáva problémov v diaľničnej výstavbe, keď sa stavebné firmy pre kartel nebudú môcť zúčastňovať v súťažiach.

“Ide o viacerých významných hráčov na našom trhu, takže k určitým zmenám bude musieť dôjsť. Nemyslíme si však, že by bola nejaká kríza ponuky, pretože na slovenskom, ale aj na celoeurópskom trhu je dosť významných hráčov s relevantnými skúsenosťami,” uviedol pre RTVS rezortný hovorca Martin Kóňa.

Spoločnosti zaplatia pokutu takmer päťdesiat miliónov eur

Šesť stavebných spoločností má Protimonopolnému úradu SR (PMÚ) zaplatiť pokutu spolu za takmer 45 miliónov eur. V lehote splatnosti do 19., resp. 22. apríla uhradila pokutu Skanska (8,98 milióna eur) a vyše dva týždne po lehote Inžinierske stavby (3,02 milióna eur).

Mota – Engil má uhradiť pokutu 13,88 milióna eur, Strabag 12,21 milióna eur, Doprastav 6,57 milióna eur a Betamont 131,15 tisíc eur. Rozhodnutie PMÚ o pokute z októbra 2006 potvrdil Najvyšší súd SR 30. decembra 2013, pričom jeho rozsudok nadobudol účinnosť 20. marca tohto roka.

Firmy podali na Ústavnom súde SR sťažnosť proti rozsudku najvyššieho súdu so žiadosťou o odklad vykonateľnosti rozhodnutia PMÚ, a tým aj úhrady pokuty.

Odporúčané články

Stavbári dosiahli dno, návrat k rastu bude pomalý Indikátor dôvery v stavebníctve v júni klesol o osem bodov

Témy

Diskusia

Kajo26 Bezprostredne sa to týka celého okruhustavebnych firiem ,ktoré z tohto problému padnú minimálne do II platobnej nesch. Prniektore prejdu reštrukturalizáciou a poto ked budú na dne si ich odkúpia nasadené osobnosti slovenského top maneobzerstva. Na Slovensku je to proste tak..... Laco99 Čo je to KARTEL ???? Muška jenom ....., pre niekoho pre nás ísť po žobráckej palici, koho sa toto dotklo ?. Len chudoby !!!. Všade kde sa pozrieš je KARTEL, Jánošíka na Vás ..., Niekto je platený za likvidáciu slovenského stavebníctva. Beton je šedivý ako stavebníctvo.
Zobraziť celú diskusiu

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Ekonomika

Aktuálne témy

Odporúčame

Copyright © iSITA s.r.o. Všetky práva vyhradené. iSITA si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

OK

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...